Zažili jsme uhlíkově neutrální Rally Pačejov

412 přečtení
18 minut čtení

Ekologická rally znamená i ekologickou práci všech lidí kolem. Náš fotograf měl možnost během Rally Pačejov vyzkoušet, jak by mohla jeho práce vypadat v budoucnu. Absolvoval předposlední soutěž mistrovství České republiky v rally s plně elektrickým vozem Škoda a zanechal za svou přepravou nulovou uhlíkovou stopu. Musel tomu nějak přizpůsobit svůj styl práce během rally?

Šlo rovnou o nejvyšší model Enyaq Coupé RS iV v nápadné zelené barvě Mamba, která je ikonická pro řadu modelů RS. Tento vůz je vůbec první SUV kupé v nabídce mladoboleslavské automobilky a první plně elektrické RS. Není proto nutné dodávat, že jde o nejvýkonnější sériově vyráběné civilní auto s okřídleným šípem na kapotě.

Interiér a exteriér

Neobvyklý tvar karoserie spolu s výraznými rysy a exkluzivní barvou Mamba zaujmou na první pohled. Dominantou, která budila zájem u mnoha kolemjdoucích lidí, je přední maska s krystalickými prvky, která je navíc součástí svícení. Doplňující černé detaily dodávají autu agresivní vzhled. Elegantní styl vozu propůjčují 21palcová kola z lehké slitiny s atraktivním designem.

Enyaq se řídí i ovládá stejně jako jakékoliv jiné mladoboleslavské auto, proto řidič na první pohled nepozná, že sedí v plně elektrickém voze. Nicméně hned při usednutí dovnitř upoutá pozornost obrovský panel infotainmentu a zároveň překvapivě malá palubní deska. Sportovní sedadla RS nabízejí již tradičně spoustu pohodlí. Nechybí ani panoramatická střecha. Samozřejmostí jsou i další prvky, jež mají ostatní vozy Škoda, jako je například head-up displej zobrazující řidiči jízdní informace na čelním skle. Fotograf ocení i zatmavená zadní okna, kdy není zvenčí vidět dovnitř, takže si může na zadní sedadla dočasně odložit svou výbavu.

“V autě je dostatek prostoru vpředu i vzadu, což jsem vyzkoušel i při úpravě pořízených fotografií. Také do kufru se mi jednoduše vešlo vše, co během rally potřebuji. A to toho fotograf vozí s sebou na závody opravdu hodně. Velmi dobrý dojem jsem měl z infotainmentu. S nejaktuálnější verzí softwaru v Enyaqu Coupé RS iV jsem s infotainmentem ani s konektivitou mobilu neměl žádný problém. Nesekal se a mobil se připojoval bezproblémově bezprostředně po nasednutí do auta. Kladně hodnotím i spodní řadu tlačítek, díky kterým se dá velmi pohotově ovládat například klimatizace,” popisuje Škodu Enyaq Coupé RS iV Lukáš Chum.

Motorizace

Škoda Enyaq Coupé RS iV má pod kapotou elektromotor o výkonu 220 kW s jednostupňovou převodovkou a pohonem všech čtyř kol, maximální točivý moment činí 460 Nm. Jak již bylo zmíněno, jeho emise do ovzduší jsou nulové. Kapacita baterie je 82 kWh, z toho 77 kWh využitelných. To je nejvíc, co momentálně Škoda Auto nabízí. Lze volit mezi několika jízdními režimy – počínaje eko režimem, při kterém auto maximalizuje dojezd, přes komfortní a běžný až po sportovní, kdy motor poskytuje nejvyšší výkon. Doslova okouzlující je zrychlení už při standardním režimu, jenž řidiče i celou posádku zamáčkne do sedaček. Přestože hmotnost elektromobilu je vzhledem k bateriím podstatně vyšší než u srovnatelných aut se spalovacím motorem, i díky téměř 300 koňským silám pod kapotou to na jízdním dojmu není vůbec znát. Enyaq Coupé RS iV působí jako ryzí sporťák.

Spotřeba, dojezd a nabíjení

Dlouhodobá spotřeba od samotného odjezdu na závody po příjezd zpět domů byla 20,1 kWh/100 km při celkovém nájezdu 660 kilometrů. Do této spotřeby byla započítána jak dálnice, tak silnice nižších tříd. Právě na dálnici byla spotřeba nejvyšší, protože elektromobil téměř nerekuperuje. Opačná situace pak nastala při pohybu po běžných českých silnicích v lokalitě, kde se konala Rally Pačejov. Přestože přímo v Horažďovicích, které byly centrem soutěže, se žádná nabíjecí stanice momentálně nenachází, nebyl problém nějakou najít v okruhu pár kilometrů.

“Obecně s nabíjením jsem neměl potíže, nabíječek je dost. Dají se snadno najít na internetu, kde je možné zjistit třeba i aktuální obsazenost. Ačkoliv nejsem permanentním uživatelem elektromobilu, nebyl pro mě problém u nabíječky auto nabít. Stačila jednoduchá registrace v mobilní aplikaci konkrétního poskytovatele. Zadal jsem svou bankovní kartu a ihned jsem mohl nabíjet. Poskytovatel si následně strhl částku za nabíjení z mého bankovního účtu podobně, jako když si třeba půjčím sdílené kolo či koloběžku. Pro majitele elektromobilů navíc Škoda Auto nabízí jednotnou službu Powerpass, kde se pomocí jediné registrace dá využívat téměř jakákokoliv nabíjecí stanici, na kterou narazíte. Tím odpadají veškeré starosti,” říká na adresu nabíjení Lukáš Chum.

A kolikrát musel během rally nabíjet? “Nabíjel jsem každý večer tak, abych měl ráno auto připravené na všechny situace. Nicméně ani po celém absolvovaném dni jsem se nedostal pod polovinu kapacity baterie. Proto si myslím, že s trochou odvahy by nebylo nemožné pro běžného fanouška absolvovat celou Rally Pačejov na jedno nabití, eventuálně dobít jen před odjezdem domů. Jen by bylo vhodné mít naplánovanou trasu, neměnit ji a dodržovat plynulost jízdy. Jediné, čím jsem byl překvapený, ačkoliv jsem to mohl dopředu tušit, byla nemožnost efektivně auto dobít kabelem z běžné domácí zásuvky. Vzhledem k nízkým tokům energie a vysoké kapacitě baterie se mi dojezd zvedl zhruba jen o 15 % za celou noc. S průmyslovou zásuvkou, kde je tok energie vyšší, se však Enyaq Coupé RS iV dá nabít za noc i doma.”

Dojezd, který ukazuje palubní deska, je ovlivněný stylem předchozí jízdy. Takže se změnou jízdního stylu se může poměrně zásadně změnit i plánovaný dojezd. Reálný dojezd je pravděpodobně o něco nižší než tabulkový, nicméně hned během prvního dne Rally Pačejov se Lukáš Chum dostal ještě se značnou rezervou přes 340 kilometrů na jedno nabití. V této kilometráži je zahrnutá cesta z Prahy po dálnici D4 směrem na Strakonice a následně do centra Rally Pačejov v Horažďovicích, projetí všech rychlostních zkoušek, cesta na hotel a následující ráno k dobíjecí stanici. Přitom v baterii stále byla dostatečná kapacita na další porci kilometrů. Dá se proto předpokládat, že dojezd přes 400 kilometrů je v těchto podmínkách dosažitelný bez větší snahy. Vzhledem k časovému harmonogramu rally a plánu rychlostních zkoušek však nemohl fotograf dojezd na doraz vyzkoušet.

Jízdní vlastnosti

Škoda Enyaq Coupé RS iV působí díky své akceleraci typické pro elektromobily velmi hbitě. Hravý dojem za sebou nechává při sportovnějším projíždění zatáček, kdy je cítit od kol určitá zpětná vazba. Sportovní podvozek spolu s adaptivními tlumiči se však zdá být oproti jiným modelům trochu těžkopádnější. Možná i vzhledem k hmotnosti vozu nebylo možné pozorovat zásadní rozdíly při změně nastavení.

Ačkoliv má Enyaq pouze jednostupňovou převodovku, zajímavé využití získalo levé pádlo pod volantem. Mění se s ním úroveň rekuperace. To je užitečné například při jízdě z prudkého kopce, kdy se dá jednoduše zvýšit síla rekuperace a energii vzniklou následným brzděním lze ukládat zpět do baterie. Nechybí ani běžní elektroničtí asistenti.

“Trochu mě obtěžoval asistent jízdy v jízdním pruhu, který poměrně často necitlivě tahal za volant. Velmi překvapivý ale pro mě byl celkový jízdní komfort. Po silnicích se pohybuje s pro mě až překvapivou lehkostí. Nerovnosti polyká i s 21″ koly tak, že o nich člověk ani neví. Myslel jsem si, že Octavii Combi RS v tomhle ohledu nic nepřekoná. Enyaq Coupé RS iV je sice něco úplně jiného a porovnávat ho s Octavií by bylo jako porovnávat jablka s hruškami, avšak je v něm rovněž velmi zajímavé svezení. Nenechal mě ve štychu ani v terénu,” chválí jízdní vlastnosti motoristický fotograf Chum.

Celkový dojem

“Nebyla to má první zkušenost s plně elektrickým vozem, ale Enyaq Coupé RS iV mě už po pár kilometrech natolik pozitivně překvapil, že si mě naprosto získal. S elektromobilem je potřeba se naučit trochu jinak přemýšlet než s vozem na běžný pohon. Vyplatí se alespoň orientačně vědět, kde se dá nabíjet po cestě a v místě, kam člověk míří, ale můj způsob práce a fungování během rally to nikterak neovlivnilo. Starosti související s dojezdem jsem nezaznamenal. Jakožto fotograf zpracovávám nafocený materiál z auta během rally běžně, takže pro mě nebyl ani problém večer zastavit u nabíjecí stanice a odesílat fotografie, zatímco se auto nabíjelo. Naopak bylo dokonce dobito dříve, než jsem stihl vše odeslat, a to jsem ho zdaleka nedobíjel maximální možnou rychlostí. Ačkoliv jsem dříve nebyl fanouškem elektromobility, rád zkouším různé technologie a Enyaq Coupé RS iV mě skutečně nadchnul,” hodnotí nejnovější elektromobil značky Škoda Lukáš Chum.

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Škoda Auto.

Napsat komentář

Předchozí článek

8. díl Českého motorsportu je online

Další článek

Juniorský hrdina českého supermota

Nejnovější články

V polovině hotovo?

Mistrovství světa silničních motocyklů vycházejících ze sériové produkce uzavřelo o víkendu na mosteckém autodromu první poločas.

Český ústup ze slávy

Automobilové závody do vrchu bývaly téměř jistou zásobárnou evropských medailí pro české jezdce. Tentokrát vše nasvědčuje

0 £0.00