Motorsport bez diváků – provizorní stav nebo nová realita?

/
7.7K přečtení
3 minut čtení

Letošní rok byl z pohledu počtu významných událostí motoristického sportu v Česku jedním z nejbohatších v historii. Prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček v této souvislosti s oblibou říká, že jsme pořadatelskou velmocí. To je jistě pravda. Jenže každá mince má 2 strany a v tomto případě tu odvrácenou představuje relativně malý zájem veřejnosti. Letos špičkový motorsport moc netáhnul a divácké prostory často zůstávaly nenaplněné. Proč tomu tak je?

Do úvodního závodu světového poháru cestovních vozů v Mostě startoval z pole position český jezdec Petr Fulín. Ani to nepřitáhlo do hlediště víc než nízké jednotky tisíc diváků. (Foto: Autodrom Most)

Jistě se nabízí obligátní odpověď, že za všechno může covid. Ano, ale… Různá omezení, která po většinu letošního roku platila a stále platí, hromadným návštěvám čehokoliv samozřejmě nesvědčí. Na druhou stranu motorsport se v drtivé většině odehrává pod otevřeným nebem, což představuje velmi nízkou míru rizika – minimálně ve srovnání s indoorovými aktivitami. Pokud se diváci nebojí přijít do vydýchané haly, tím méně se bojí přijít do outdoorového areálu. Strachem se tedy nedá vysvětlit vše. Ukazuje se, že okruh fanoušků motoristického sportu se povážlivě zmenšuje. Na vině je nejen životní styl založený na zjednodušování a určité povrchnosti, ale také vývoj většiny disciplín. Stále sterilnější prostředí současného motorsportu zkrátka není tím, co by většinového konzumenta hledajícího akci a zážitek dokázalo uhranout. Přiznejme si, že doby, kdy se divákům na závodech ježily chlupy, patří až na vzácné výjimky minulosti.

O den dříve bojovala na mosteckém autodromu Yamaha s Karlem Hanikou v posádce (startovní číslo 7) o vítězství ve finále vytrvalostního MS, aby prohrála o pouhých 7 setin sekundy po 6 hodinách závodění. I tenhle napínavý příběh se odvíjel před téměř prázdnými tribunami. (Foto: Autodrom Most)

Určitou roli mohou sehrát i ceny vstupenek, jenže ty ne vždy lze označit za vysoké. Například vstupné na víkendové klání světového poháru cestovních vozů v Mostě činilo relativně vstřícných 450 Kč (v předprodeji ještě o něco méně), děti do 130 cm měly vstup zdarma. Přesto se uplynulou neděli v areálu mosteckého autodromu doslova ztrácelo pár stovek diváků. Přitom šlo o vrcholný seriál závodů cestovních aut, který v Česku hostoval poprvé po 10 letech a možná na dlouhou dobu naposledy. Jasně, termín byl z řady důvodů nevhodný, ale počasí navzdory podzimnímu datu docela přálo. Co by český fanoušek motorsportu (existuje-li vůbec ještě) potřeboval k tomu, aby do ochozů dorazil?

Když se 5. srpna 2001 jel v Mostě narychlo zorganizovaný a dosti slabě obsazený závod evropské Le Mans série, bylo u toho 35 000 diváků. Kam se za těch 20 let všichni poděli? (Foto: John Brooks)

I příští sezona nabídne řadu atraktivních podniků na českém území. V následujících měsících budou dostávat konkrétní termíny. Covidové restrikce se snad už konečně stanou historií. Ostatně všichni, kdo chtěli, jsou očkováni a virových onemocnění existují desítky. Uvidíme, jestli to bude znamenat i návrat diváků v hojnějších počtech. Pokud ne, v budoucích letech se můžeme se špičkovým motorsportem rozloučit. Pořádání velkých akcí stojí nemalé peníze, které nikdo nebude investovat jen pro potěchu několika znalců. Tak na viděnou na diváckých svazích v roce 2022!

Napsat komentář

Předchozí článek

8. díl Českého motorsportu z Rally Pačejov je online

Další článek

Finále světových superbiků s nečekanou českou stopou

Nejnovější články

0 £0.00