24 hodin v Le Mans letos s českou stopou

/
724 přečtení
6 minut čtení

Je to tady! Slavná čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans napíše o víkendu svoji 92. kapitolu. Jeden z nejstarších automobilových závodů na světě, který se jel poprvé už v roce 1923, zaznamená po mnoha letech i českou stopu. Český motorsport u toho nebude chybět.

Vytrvalostní mistrovství světa sportovních vozů prožívá boom. Jeho každoročním highlightem je ikonický závod na téměř 14kilometrovém okruhu Sarthe, ale fenomén Le Mans žil i v dobách, kdy tento šampionát strádal či dokonce vůbec neexistoval. Aktuálně však FIA WEC přitahuje zájem automobilek, který vyústil v 23 prototypů Hypercar na startu 92. ročníku legendární čtyřiadvacetihodinovky. Toyota, Peugeot, Porsche, Ferrari, Lamborghini, Cadillac, BMW, Alpine a Isotta Fraschini si to rozdají v jednom z nejkvalitněji obsazených ročníků historie. Dalších 23 vozů dodá nová třída LMGT3 a startovní pole doplní 16 exemplářů Oreca 07 Gibson třídy LMP2, která už v MS nefiguruje. Atraktivitu podtrhuje skutečnost, že letos budou šance na vítězství extrémně vyrovnané. Velmi silně se jeví Porsche, ale do hry se jistě rázně zapojí loňský vítěz Ferrari i tradičně silná Toyota. Průlom by konečně potřeboval domácí Peugeot, který nasazuje modernizované provedení svého speciálu 9X8. Po předchozích nezdarech se tentokrát může opřít také o výhodné BoP. Podceňovat by se rozhodně neměl Cadillac, překvapit může BMW. Lamborghini a Alpine se za standardních okolností do bojů o nejvyšší příčky asi nezapojí, ale Le Mans už mnohokrát v minulosti postavilo papírové předpoklady na hlavu, takže cokoliv vylučovat předem se nevyplácí.

V roce 2009 dovedli Tomáš Enge, Jan Charouz a Němec Stefan Mücke tuto Lolu B09/60 Aston Martin do cíle na 4. místě, čímž zpečetili dosud nejsilnější český příběh v Le Mans. (Foto: David Merrett)

Po mnoha letech půstu nevyjde naprázdno ani Česká republika. Ve dvou doprovodných závodech Road to Le Mans, které jsou součástí Michelin Le Mans Cupu, se představí český tým Bretton Racing. Za volantem Ligieru JS P320 Nissan se startovním číslem 26 se budou střídat britský jezdec Ben Stone a syn majitele týmu Dan Skočdopole. Ten původně zkoušel rallycross, ale pak se jeho kariéra stočila okruhovým směrem. V zimě na sebe upozornil solidním vystoupením v ALMS, ale v rámci objektivity nelze zamlčet, že asijské vytrvalostní závodění má citelně nižší úroveň než to evropské. Jak si česká ekipa povede mezi 40 prototypy LMP3 v Le Mans, se uvidí už v pátek, kdy je na pořadu první ze dvou 55minutových závodů. Prozatímní výsledky Michelin Le Mans Cupu 2024 však napovídají, že zázraky se čekat nedají.

Po delší době máme zastoupení alespoň v doprovodném programu. Dan Skočdopole a jeho britský parťák Ben Stone letos zkoušejí štěstí v Michelin Le Mans Cupu. (Foto: Bretton Racing)

Do dění v Le Mans zasáhne i značkový pohár Lamborghini Super Trofeo Europe. V něm účinkuje dvojice Huracánů pilotovaných českými jezdci, jakkoliv samotný tým Mičánek Motorsport vystupuje pod arabskou identitou. Český motorsport vysílá do Le Mans štáb, který bude mapovat dění na okruhu Sarthe během celého víkendu. Sledujte naše sociální sítě i zpravodajství televize Nova. Bude to oslava motoristického sportu v jeho nejryzejší podobě.

Napsat komentář

Předchozí článek

Neveselá zpráva o stavu tuzemské ploché dráhy

Další článek

Úspěch vyznavačů diverzity, nebo voda na mlýn konzervativcům?

Nejnovější články

Český ústup ze slávy

Automobilové závody do vrchu bývaly téměř jistou zásobárnou evropských medailí pro české jezdce. Tentokrát vše nasvědčuje

0 £0.00