Český hypersport Praga Bohema se představil o víkendu na akci Red Bull Showrun v Praze, ale již dříve se zapojil do závodních víkendů GT1 Sports Club v rámci prestižního seriálu Fanatec GT World Challenge. Do pěti let má vzniknout 89 kusů tohoto supersportovního automobilu.
Značka Praga má sice dlouhou historii, ale v posledních dekádách jako většina ostatních postsocialistických podniků živořila. Když se tedy v závěru roku 2022 objevila zmínka o plánech na ultimativní hypersport, málokdo ji bral vážně. A přece se to povedlo. Letos spatřily světlo světa první exempláře, které zamířily na závodní okruhy. Praga Bohema se v červnu zúčastnila oslav století čtyřiadvacetihodinovky ve Spa-Francorchamps a o měsíc později ji mohli obdivovat také diváci na Nürburgringu, kde za její volant usedl i britský jezdec Ben Collins vystupující svého času jako Stig v kultovním motoristickém pořadu Top Gear. Na trati se o pozornost dělila s takovými klenoty, jako jsou Bugatti Chiron, Ferrari Daytona SP3, Koenigsegg Regera, Lamborghini Revuelto, McLaren Senna či Pagani Utopia. O pohon 982 kg vážícího skvostu se stará 3,8litrový šestiválec twin-turbo z Nissanu GT-R, který po zásazích britského tunera Litchfield Motors disponuje výkonem 700 koní. Přes 6stupňovou sekvenční převodovku Hewland putuje na zadní kola točivý moment 725 Nm, maximální rychlost činí 305 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje během 2,3 sekundy. Velmi účinná aerodynamika generuje přítlak na úrovni 900 kg už při rychlosti 250 km/h. Přestože je stroj sestaven ze špičkových komponentů prémiových dodavatelů, rozhodně nejde o přebrandovanou zahraniční konstrukci. Vývoj probíhal zcela v režii mateřské společnosti Praga Global a ruční výrobu realizuje firma Kresta Racing v Luhačovicích. Bohema získala homologaci pro běžný silniční provoz, takže smí i na veřejné komunikace. Stačí k tomu „maličkost“ – 1 430 000 eur (bez daně).
Nejen Bohemou žije Praga v současné době. Překvapivě dobře se daří malému sportovnímu prototypu R1, který brázdí závodní okruhy v mnoha zemích světa. Čeští fandové ho znají zásluhou Alexe Tlustého především ze středoevropského ESET Cupu, ale řada exemplářů bývá k vidění i v klubových závodech Carbonia Cupu. Na britských ostrovech našlo útočiště několik kusů v tamní ZEO Prototype Series, Pragy zdomácněly také na tratích Beneluxu v Supercar Challenge. Úspěchy nese americká mise v seriálu FARA a lehký český stroj s výkonným turbomotorem Renault se neztrácí ani v nejvyšší australské lize prototypů APS. Jen skuteční znalci vědí, že Praga Global hraje významnou roli v mezinárodním kartingu. V Itálii vyrábí závodní motokáry pod značkou IPK, jejíž jezdec Marek Skřivan se aktuálně nachází na 5. místě průběžného pořadí mistrovství Evropy ve třídě KZ2.
Jak už to v těžkých časech bývá, ne všemi počiny se lze chlubit. V minulosti se pod značkou Praga ukrývalo kde co. Terénní motorky ED 250 a ED 610 si sice s úspěchem nepotykaly, ale aspoň to nebyly fejky. Bohužel totéž se nedá říct o náklaďácích, které se pokoušely těžit ze zašlé slávy poválečných modelů V3S a S5T. Jako první to zkusil na okruzích Martin Koloc, když pro sezonu 1997 přejmenoval Sisu SL 250 na neexistující Pragu TN 21.420 a několik měsíců vodil za nos bafuňáře FIA. Ti se mu o 2 roky později s radostí revanšovali a za podvody s tachografem ho v podstatě poslali do závodnického důchodu. To dakarský harcovník Aleš Loprais na to šel méně agresivně, přesto v roce 2019 nově postavenou Tatru zabalil do marketingové kamufláže Praga V4S DKR. Zda u toho také byly pohádky o budoucí výrobě užitkových vozidel, nevíme. Víme však určitě, že tento segment je pro Pragu uzavřenou historií. Pokus o resuscitaci Avie budiž varovným mementem…