Překvapení: česká kráska míří do paddocku Grand Prix!

/
7426 přečtení
9 minut čtení

Roman Staněk nebude jediným českým jezdcem, který si letos zazávodí o vybraných víkendech automobilových velkých cen. Totéž čeká na Terezu Bábíčkovou, jež se nečekaně stala součástí čistě ženské série W.

W Series zveřejnila jména 17 stálých účastnic letošního ročníku, který je třetím v její krátkodobé historii. Mezi nimi překvapivě figuruje 19letá česká závodnice Tereza Bábíčková, jež nemá s automobilovými okruhy žádné zkušenosti. Dosud se totiž věnovala výhradně kartingu. V něm dosáhla největšího úspěchu v závěru loňského roku, kdy skončila čtvrtá ve světovém finále Rotax Max Challenge. Právě tento úspěch jí zřejmě zajistil pozvání k výběrovému testu, který se uskutečnil začátkem února na okruhu Inde Motorsports Ranch v Arizoně. Z 15 přítomných žen organizátoři vybrali 5 postupujících, mezi nimi i Terezu Bábíčkovou. Ta se stává vůbec první Češkou, která aktivně zasáhne do tohoto seriálu. V předchozích letech se o to pokoušely Veronika Cichá a Gabriela Jílková, ale ani jedna kvalifikačním sítem neprošla.

Snad nás progresivisti všeho druhu neukamenujou, ale Tereza Bábíčková zaujme nejen svým jezdeckým uměním. (Foto: archiv)

Začátkem března se na okruhu Barcelona-Catalunya ve Španělsku konal předsezonní test, kde si Tereza Bábíčková poprvé vyzkoušela ostrou závodní techniku W Series v podobě italského monopostu Tatuus T-318 Alfa Romeo. Jedná se o vůz regionální formule 3, který používá například asijské mistrovství Formula Regional Asian Championship. Mimochodem: jeho letošním vítězem se stal Arthur Leclerc, bratr hvězdy Ferrari Charlese Leclerca. Držme Tereze palce, aby s pro ni neznámým autem rychle našla společnou řeč. Většina jejích soupeřek s ním má větší či menší zkušenosti – ať už přímo z předchozích ročníků W Series, nebo z jiných okruhových sérií. Určitou výhodou pro ni může být překvapivá dohoda organizátorů série W s novozélandským šampionátem Toyota Racing Series, díky níž absolvují účastnice W Series 2022 z logistických důvodů 2 závodní víkendy s monoposty Tatuus FT-60. Ten má sice shodné šasi, ale jiný motor. Pohání jej totiž přeplňovaný dvoulitr Toyota 8AR-FTS, který slouží například v Lexusech NX 200t a IS 200t nebo mimoevropských modelech velkých Toyot. Jakkoliv papírově disponuje stejným výkonem jako Alfa Romeo, jeho projev bude přece jen o dost jiný a i pro zkušené harcovnice W Series neznámý. Ve Španělsku a v Japonsku by Tereza Bábíčková neměla mít takový handicap jako jinde, kde se bude muset hodně učit. Z tohoto úhlu pohledu ji potkalo štěstí, když se dostala do týmu Puma Motorsport, v němž bude její stájovou kolegyní nejzkušenější žena startovního pole – 32letá Finka Emma Kimilainen.

Tatuus F.3 T-318 není žádné ořezávátko. Váží jen 590 kg, disponuje 270 koňskými silami a k tomu generuje solidní přítlak. (Foto: W Series)

Přestože dámský seriál představuje zajímavou alternativu, jak mohou ženy bez extrémních počátečních investic vstoupit do světa velkého motorsportu, od začátku vzbuzuje kontroverze. A poslední vývoj do značné míry dává za pravdu kritickým hlasům, které zaznívají i z úst některých závodnic (např. Sophia Flörsch, Simona de Silvestro, Tatiana Calderón a další). Navzdory velkorysé výši prize money (1,5 milionu dolarů) i solidnímu přísunu bodů pro superlicenci (15 za 1. místo) se úspěšným jezdkyním neotevírají žádné jiné šance. Je smutné, že dvojnásobná vítězka Jamie Chadwick bude potřetí usilovat o totéž. A zdá se jako velmi pravděpodobné, že toho znovu dosáhne. Jenže k čemu je to dobré, když jí to nenabídne příležitost změřit síly s mužskými soupeři? Organizátoři by se měli vážně zamyslet nad distribucí odměn. Místo rozdávání hotových peněz by bylo smysluplnější zajistit vítězce sedačku ve špičkovém týmu F3 pro následující sezonu FIA mistrovství. Na to by 1,5 milionu dolarů více než stačilo…

Italský specialista Autotecnica Motori „vytunil“ čtyřválcový turbomotor Alfa Romeo 1750 TBi na 270 koní při 6000 ot/min. Na něj navazuje šestistupňová převodovka Sadev s řazením pádly pod volantem. Při dvou příležitostech si jezdkyně vyzkouší Toyotu v úpravě Toyota Gazoo Racing New Zealand. (Foto: Tatuus Racing SpA)

Kalendář W Series 2022

7.5.Miami International AutodromeFlorida (USA)
8.5.Miami International AutodromeFlorida (USA)
22.5.Circuit de Barcelona-CatalunyaMontmeló (Španělsko)
3.7.Silverstone CircuitNorthamptonshire (Velká Británie)
24.7.Circuit Paul RicardLe Castellet (Francie)
31.7.HungaroringMogyoród (Maďarsko)
9.10.Suzuka International Racing CourseMie (Japonsko)
23.10.COTA AustinTexas (USA)
29.10.Autódromo Hermanos RodríguezMexico City (Mexiko)
30.10.Autódromo Hermanos RodríguezMexico City (Mexiko)

Napsat komentář

Předchozí článek

Zimní motorsport umírá, nezoufejme

Další článek

Startuje 74. ročník MS silničních motocyklů, Nova Sport ho zmapuje od A do Z

Nejnovější články

V polovině hotovo?

Mistrovství světa silničních motocyklů vycházejících ze sériové produkce uzavřelo o víkendu na mosteckém autodromu první poločas.

Český ústup ze slávy

Automobilové závody do vrchu bývaly téměř jistou zásobárnou evropských medailí pro české jezdce. Tentokrát vše nasvědčuje

0 £0.00