WEC vstupuje do zlaté éry, česká stopa nebyla sci-fi

//
2108 přečtení
5 minut čtení

Vytrvalostní mistrovství světa sportovních vozů zahajuje o tomto víkendu letošní ročník v americkém Sebringu. Ač se to z dnešního pohledu jeví zcela nereálně, před 35 lety bylo k vidění i u nás.

Psal se 10. červenec 1988 a na brněnském automotodromu se schylovalo k velké premiéře. Poprvé v historii tento prestižní seriál zavítal do tehdejší socialistické země. Jak se později ukázalo, poprvé bylo současně i naposledy. Velkou slávu si nenechalo ujít skoro 80 000 diváků z ČSSR i okolních zemí. Závod byl vypsán na 360 km (tedy 67 kol), což v dobové kategorizaci odpovídalo sprintovému formátu. Startovní pole nepřekypovalo kvantitou, ale nikdo z uchazečů o přední příčky nechyběl. Do boje vyrazilo 17 prototypů, z toho 8 v nejvyšší třídě C1, cíl jich spatřilo 12. Už v sobotní kvalifikaci udávaly tempo černé Saubery C9/88 Mercedes a podobný obrázek nabídl nedělní závod. Suverénně zvítězil Sauber se startovním číslem 62, za jehož volantem se střídali Němec Jochen Mass a Francouz Jean-Louis Schlesser. Technické problémy srazily týmové kolegy Maura Baldiho a Jamese Weavera s číslem 61 na konečné 4. místo, čímž se uvolnily stupně vítězů pro oba Jaguary XJR-9.

Švýcarský tým Sauber Mercedes sice v Brně britský Silk Cut Jaguar držel na uzdě, ale konečné pořadí MS 1988 mělo opačnou podobu. (Foto: archiv)

Byla to tehdy ohromná událost, jíž se možná ve své době nedostalo patřičného docenění. Nikdy předtím a nikdy potom se v Československu či později v Česku tak významná akce automobilového sportu nekonala. A nic na tom nezmění ani světová rally, která se koncem letošního října částečně odehraje na českém území… Přestože závod proběhl po organizační stránce bez jakýchkoliv problémů, nepodařilo se ho v kalendáři udržet. Pro sezonu 1989 došlo ke snížení počtu podniků z 11 na 8 a tuhle redukci odneslo mimo jiné Brno. Řadě zejména soukromých týmů se prý za železnou oponu moc nechtělo, a to zřejmě definitivně rozhodlo. Ať byla pravda jakákoliv, světový šampionát se k nám už nikdy nevrátil. Ostatně po sezoně 1992 zanikl a obnovení se dočkal až v roce 2012.

Porsche 962C týmu Blaupunkt Joest Racing s posádkou Bob Wollek/John Winter dojelo do cíle na 5. místě o kolo zpět za vítězem. (Foto: archiv)

To, co se povedlo partě svazarmovských nadšenců koncem 80. let, nemá dnes naději na zopakování. Nakonec okruh v Brně přežívá z podstaty a zůstává otázkou, jak dlouho ještě bude sloužit svému původnímu účelu. V dnešním divném světě, kde většina automobilových seriálů stojí na hliněných nohách či se dokonce zmítá ve smrtelných křečích, představuje FIA WEC vzácnou výjimku. Vše nasvědčuje tomu, že má před sebou světlou budoucnost. Štáb Českého motorsportu se proto v červnu vypraví do Le Mans, aby tuzemským divákům zprostředkoval atmosféru tohoto jedinečného svátku automobilového sportu.

Napsat komentář

Předchozí článek

Škoda Auto se opět zapojí (nejen) do domácích soutěží

Další článek

Peugeot jede v Česku rally s benzínem i elektřinou

Nejnovější články

0 £0.00