Blížící se volby někdy dokážou zázraky. Mistrovství světa silničních motocyklů se do Česka vrátí už v roce 2025. Oznámil to na tiskové konferenci v Brně premiér Petr Fiala.
Jakkoliv se reálněji jevila varianta od roku 2026, nakonec došlo k rychlé dohodě mezi Autoklubem ČR a promotérskou společností Dorna Sports. Podle původních předpokladů bude pořadatelem právě národní sportovní autorita, která se stane smluvním partnerem Dorny. Memorandum o spolupráci počítá s pětiletou smlouvou na sezony 2025 až 2029. „Závody silničních motocyklů mají na brněnském Masarykově okruhu tradici od 50. let minulého století. Jde o prestižní celosvětovou událost, která do České republiky a hlavně na jižní Moravu přivede desetitisíce návštěvníků. Jsem moc rád, že se nám podařilo na tuto tradici navázat a že se mistrovství světa do Brna po pěti letech vrátí,“ řekl na tiskové konferenci předseda české vlády, který akci přisoudil také kulturní rozměr. To je jistě sympatické, nicméně pocitu spojitosti s předvolební kampaní koalice Spolu v politicky důležitém Jihomoravském kraji se zbavit nelze. Všechny zainteresované strany se totiž dostávají pod tlak, protože začíná závod s časem. Jakkoliv konkrétní termín nebyl oznámen, lze předpokládat, že Velká cena ČR 2025 získá slot v srpnu nebo v září. Masarykův okruh tak musí projít rekonstrukcí během letošní zimy, aby na jaře splnil kritéria pro nejvyšší certifikaci FIM Grade A. Jak se ukázalo na příkladu maďarského Balaton Parku, zdaleka nejde o formální záležitost. Věřme, že homologační proces dopadne úspěšněji než v Maďarsku. Majitel brněnského okruhu Karel Hubáček ukázal připravenost, když na tiskové konferenci mimo jiné uvedl: „Zásadní komplexní investice do opravy půjde ze soukromých zdrojů automotodromu ve spolupráci s partnery. Tím hlavním je skupina Creditas.“ To představuje výrazný posun proti minulosti, kdy předchozí majitel Karel Abraham vydíral zástupce města a kraje nerealistickými požadavky.
Navzdory této pozitivní změně nebude realizace úplně jednoduchá, protože s sebou nese enormní finanční náklady. Ekonomická odpovědnost půjde za Autoklubem České republiky, jehož prezident Jan Šťovíček zatím příliš světla do této oblasti nevnesl. Zaznělo pouze to, že Brno a Jihomoravský kraj poskytnou po 35 milionech ročně. Stát přispěje prostřednictvím Národní sportovní agentury, ale v jaké výši, nesdělil premiér ani nikdo jiný. Pokud by to bylo také 70 milionů korun, pokryje se přibližně polovina. Zalistovací poplatek Dorně se dá odhadnout na 8 milionů eur, další náklady si vyžádá pořadatelské zajištění akce. Kromě toho se spekuluje o nutnosti uhradit dluh zkrachovalého Spolku pro Grand Prix ČR vůči Dorně ve výši kolem 1 milionu eur. Zejména úvodní ročník obnovené Velké ceny Česka tak bude finančně dost napjatý, na druhou stranu pětiletá smlouva by měla skýtat předvídatelnost a stabilitu. Přejeme všem aktérům, aby nedopadli jako jejich předchůdci a neutopili se ve vzájemných šarvátkách. Spolupráce soukromého a veřejného sektoru není jednoduchá disciplína.