Speciál vítězů v nové podobě

930 přečtení
10 minut čtení

ŠKODA Motorsport představuje svůj nový soutěžní speciál. Jmenuje se ŠKODA FABIA RS Rally2 a v rukou pilotů z celého světa má navázat na úspěchy předchozí generace.

Nová ŠKODA FABIA RS Rally2 vychází ze čtvrté generace momentálně nejmenšího sériového modelu české značky. Je to zbrusu nový soutěžní speciál, který využívá předností sériového modelu FABIA, jako jsou vytříbená aerodynamika, vysoká tuhost karoserie a nové proporce. Oddělení ŠKODA Motorsport vůz v uplynulém i letošním roce podrobilo intenzivním testům na asfaltových i šotolinových tratích v Česku, ve Francii, Itálii, Chorvatsku, Německu, Belgii, Španělsku i v extrémních klimatických podmínkách severu Finska. Výsledkem je vůz, který má opět ty nejvyšší ambice: dovézt zákaznické týmy k řadě titulů. „Obzvláště v motoristickém sportu znamená stát na místě vždy cestu zpět. Proto jsme při vývoji nového modelu využili zkušenosti, kterých jsme dosáhli s předchozím modelem, a dále jsme optimalizovali cíleně každý detail, abychom ještě více vylepšili nejúspěšnější závodní vůz posledních let. Jsem hrdý na celý tým ve ŠKODA Motorsportu, který šel za tímto cílem s velkým nasazením. Rád bych také poděkoval našim kolegům z vývojového oddělení sériových vozů, kteří nám vozem FABIA čtvrté generace poskytli skvělý základ,“ okomentoval uvedení nového vozu Michal Hrabánek, šéf oddělení ŠKODA Motorsport. Skvělým základem pro inženýry motorsportu byla vytříbená aerodynamika sériového provedení. Díky ní mohli více ladit aerodynamiku závodního auta a výsledkem je oproti modelu FABIA Rally2 evo výrazné navýšení přítlaku. Ten je téměř dvojnásobný, což zlepšuje přilnavost vozu a jeho rychlost v zatáčkách.

Mohutné zadní křídlo generuje vysoký přítlak. V jeho zadní části se nachází malý lem (tzv. Gurneyho klapka), který slouží jako odtrhová hrana. Proudění vzduchu nad střechou optimalizuje centrálně umístěný „scoop“ nad čelním sklem, který slouží i k přívodu čerstvého vzduchu do kokpitu.

Velký krok kupředu učinila i bezpečnost vozu. FABIA RS Rally2 staví na extrémně tuhé konstrukci karoserie, která umožnila dále zlepšit úroveň ochrany posádky v případě nehody. Samotná tuhá karoserie ale v rychlostech, kterých soutěžní speciály dosahují, nestačí, a tak je tu povinný trubkový rám, který je pevně přivařen k platformě vozu ještě před tím, než auto dostane postranice karoserie. To zajišťuje perfektní kvalitu spojů a zvyšuje bezpečnost. Rám tvoří celkem 35,8 metru trubek. Oproti předchozí generaci FABIA trochu narostla, aniž to negativně ovlivnilo hmotnost vozu. I toho inženýři ŠKODA Motorsportu využili na maximum. Nové proporce jim dávají větší možnosti z hlediska rozložení hmotnosti, což spolu s nárůstem rozvoru a špičkovou aerodynamikou i preciznějšími možnostmi nastavení podvozku přináší zvýšení stability vozu. Více místa je také v motorovém prostoru, což umožnilo pozitivní změny i v oblasti pohonného ústrojí. Právě motor je zbrusu nový, i když zachovává objem 1620 ccm. Vychází ze sériového motoru 2,0 TSI, který ŠKODA AUTO používá v modelech OCTAVIA a SUPERB. Po přepracování pro soutěžní účely disponuje výkonem 214 kW (291 k) a točivým momentem 430 Nm. O jeho přenos na vozovku se stará speciální pětistupňová sekvenční převodovka, která jej distribuuje na všechna čtyři kola za využití předního a zadního mechanického nápravového diferenciálu. Novinkou je elektrohydraulické ovládání mezinápravové spojky, umožňující rozpojit přední a zadní nápravu zatažením ruční brzdy. Ta se v rally často používá k rychlému průjezdu ostrých zatáček.

Díky delšímu rozvoru je vůz ve srovnání s předchůdcem o něco klidnější a záď stabilnější. Změnilo se také uložení palivové nádrže, a tak inženýři mohli v motorovém prostoru využít více místa mezi podélnými nosníky.

Pro soutěžní speciál je specifický i podvozek, který se od sériového auta kompletně liší. Využívá systém McPherson a veškeré komponenty jsou, stejně jako třeba převodovka a další části pohonu, navržené s ohledem na extrémní zatížení v průběhu rychlostních zkoušek. Tomu odpovídají i brzdy, vždy kotoučové s vnitřním odvětráváním, ale přizpůsobené povrchu. Pro asfaltové soutěže mají brzdy vpředu průměr 355 milimetrů a vzadu 300 milimetrů (18″ kola), na šotolinových soutěžích jsou vpředu i vzadu kotouče s průměrem 300 milimetrů (15″ kola). Specialitou závodního vozu je i bezpečnostní nádrž vyrobená z kombinace nylonu a speciální pryže dle definovaného bezpečnostního standardu Mezinárodní automobilové federace FIA. Materiál má maximálně bránit poškození či propíchnutí nádrže při nehodě. Uvnitř nádrže s objemem 82,5 litru je také speciální pěna, která mimo své bezpečnostní vlastnosti také redukuje odlévání paliva. Nádrž ze spodní strany chrání kryt vyrobený z kombinace skelných a kevlarových vláken. Benzín, pro který byl motor kalibrován, pochází stoprocentně z obnovitelných zdrojů a nemá žádné fosilní složky.

Napsat komentář

Předchozí článek

Přepište dějiny, český trialista vybojoval zlato!

Další článek

Zákulisí představení Škody Fabia RS Rally2 objektivy Lukáše Chuma

Nejnovější články

0 £0.00