Šestnáctiletý český jezdec David Fabián se hlásí o místo na výsluní v motocyklovém trialu. O víkendu vyhrál soutěž mistrovství světa ve třídě Trial3 a podtrhl své ambice pro letošní sezonu.
Mezi 28 účastníky „stopětadvacítkové“ třídy Trial3 se mu ve španělském L’Hospitalet de L’Infant dařilo už v sobotu. Za úmorného vedra „našlapal“ 21 trestných bodů a obsadil 3. příčku. O den později předvedl na své Betě doslova koncert, v obtížných sekcích neudělal žádnou chybu a s pouhými 4 trestnými body vyhrál. Stal se tak prvním českým vítězem na úrovni světového šampionátu v historii této disciplíny. V průběžném pořadí se po dvou soutěžích usadil na 2. místě s 35 body a na vedoucího Brita Harryho Hemingwaye ztrácí jen 2 body. „Celý víkend bylo hodně velké horko, ale vše jsem zvládl a mám obrovskou radost. Příští týden se jedou další dva závody v Andorře. Budu se snažit zopakovat tento skvělý víkend a ještě vylepšit průběžné druhé místo v šampionátu,“ připomněl David Fabián skutečnost, že MS v trialu pokračuje už tento víkend v Sant Julià de Lòria na území malého evropského knížectví.
![](https://ceskymotorsport.cz/wp-content/uploads/2022/06/Foto-Autoklub-CR-1024x683.jpeg)
Mezi elitou ve třídě TrialGP opět prokázala své kvality živoucí legenda tohoto sportu Toni Bou. Tento 35letý Španěl má na kontě už 30 titulů mistra světa (15 v klasickém a 15 v halovém trialu), ale evidentně stále nemá dost. Na tovární Montese sice v sobotu skončil „až“ druhý, ale v neděli už vyhrál. Do Andorry odjíždí se stejným počtem 37 bodů jako jeho krajan Jaime Busto na stroji Vertigo. Stane se letos zázrak a dokáže někdo sesadit z trůnu krále, který na něm sedí nepřetržitě od roku 2007?
![](https://ceskymotorsport.cz/wp-content/uploads/2022/06/image0-2048x1367-1-1024x684.jpeg)
Tento specifický motorsport, kde místo rychlosti rozhoduje šikovnost v balancování na motocyklu při překonávání náročných překážek, letos zkouší revoluční novinku. Poprvé se v přímých soubojích utkávají stroje se spalovacími i elektrickými motory. Zatím mají navrch prvně jmenované, ale to se může poměrně rychle změnit. Vzhledem k omezené kilometráži není limitem dojezd, naopak v určitých situacích může elektromotor se svým průběhem točivého momentu představovat výhodu. Ve Španělsku se prezentoval jediný elektromotocykl málo známé francouzské značky Electric Motion, s nímž Gael Chatagno skončil v sobotu 4. ve třídě Trial2. Jelikož trialový speciál s elektrickým pohonem už postavila i Yamaha, dá se očekávat, že jediným exemplářem to neskončí. Budiž, zrovna v této disciplíně dává elektromobilita smysl – navíc není protlačovaná silou a trialistům zůstává možnost volby…
Kalendář MS v trialu 2022:
11.6. L’Hospitalet de L’Infant (Španělsko) TrialGP+Trial2+Trial3+TrialGP Women
12.6. L’Hospitalet de L’Infant (Španělsko) TrialGP+Trial2+Trial3+TrialGP Women
18.6. Sant Julià de Lòria (Andorra) TrialGP+Trial2+Trial3+TrialGP Women
19.6. Sant Julià de Lòria (Andorra) TrialGP+Trial2+Trial3+TrialGP Women
9.7. Neunkirchen (Německo) TrialGP+Trial2+TrialGP Women+Trial2 Women
10.7. Neunkirchen (Německo) TrialGP+Trial2+TrialGP Women+Trial2 Women
21.8. Comblain-au-Pont (Belgie) TrialGP+Trial2+Trial3
28.8. Cahors (Francie) TrialGP+Trial2+Trial3
17.9. Ponte di Legno (Itálie) TrialGP+Trial2+TrialGP Women+Trial2 Women
18.9. Ponte di Legno (Itálie) TrialGP+Trial2+TrialGP Women+Trial2 Women
23.-25.9. Monza (Itálie) Trial národů+FIM Vintage Trophy