Dakar s pořadovým číslem 46, popáté konaný v Saudské Arábii, dorazil do cíle. V náročném terénu a v konkurenci velkých profesionálních týmů se neztratili ani někteří čeští účastníci.
Nejžhavějšími tuzemskými želízky v dakarském ohni byli tradičně dva Martinové – Prokop a Michek. Oba mířili do elitní desítky, což se jim povedlo splnit. Prokop snil dokonce o první pětce, a i tento sen se ve finále stal skutečností. Michek snil o vylepšení svého vlastního maxima, nakonec ho 10. místem „pouze“ vyrovnal. Celkově mohou být určitě spokojeni, další posun vpřed už bude extrémně složitý. Na úplné špici v autech i motorkách jedou profíci se skvělým technickým i finančním zázemím a v podmínkách soukromých týmů se jim dá konkurovat velmi obtížně – pokud vůbec. Jihlavský Orlen Jipocar Team Martina Prokopa pro to dělá naprosté maximum, ale úplně srovnatelnou techniku nebude mít asi nikdy. Nový oturbený EcoBoost od Fordu posunul jeho ambice o level výše, jenže tam už se projevují neduhy staršího šasi. Špička je na tom lépe minimálně z pohledu aerodynamiky. Než soukromníci z Jihlavy tento handicap odstraní, budou mít tovární speciály navrch zase v něčem jiném. Nekonečný boj s větrnými mlýny…
V podobné situaci se nachází Martin Michek. Tým Orion – Moto Racing Group patří k nejlepším soukromým stájím nejen v Evropě, ale své limity z principu překročit nemůže. Vyškrábat se pořadím ještě výše by jistě bylo možné v továrních sestavách, ale k tomu se reálně neschyluje. Michkovi bude co nevidět 36 let, a to už pro motocyklové fabriky není zajímavý věk. V tomto ohledu má 41letý Martin Prokop paradoxně výhodu. Automobilová elita rally-raidů se většinově rekrutuje z padesátníků (plus šedesátníka Sainze), což Prokopovi dává minimálně 10letou perspektivu. Odvážný tah Toyoty se „zázračným dítětem“ Sethem Quinterem zatím nevychází úplně podle předpokladů, a tak veteráni zřejmě ještě nějakou dobu zůstanou v kurzu. Příští rok na dakarskou scénu oficiálně vstoupí Dacia i Ford, který si ji letos bez většího úspěchu osahal v režii soukromého jihoafrického týmu. Zkušený Prokop by se tam hodil z mnoha důvodů – nejen kvůli své letité vazbě na modrý ovál. Jenže dostane příležitost? A i kdyby ji dostal: bude mít zájem opustit vlastní tým a stát se najatým profesionálem? Odpovědí se dočkáme za pár měsíců.
Většina ostatních Čechů v podstatě naplnila papírové předpoklady. Nové akvizice Ervína Krajčoviče se tu a tam blýskly dílčími výsledky, ale Dušan Drdaj i Jaromír Romančík mají před sebou ještě hodně učení, pokud to s Dakarem myslí vážně. To od zkušeného harcovníka Tomáše Ouředníčka se čekalo vyšší tempo. S velmi solidní technikou od Toyoty se měl pohybovat někde jinde než v okolí stále ještě nováčka Karla Trněného s obstarožním Fordem postaveným kdysi dávno dakarským doyenem Miroslavem Zapletalem. Po loňském 2. místě se letos konečně dočkal vítězství mezi kamiony Martin Macík – jako první Čech po 23 letech uplynulých od poslední výhry legendárního Karla Lopraise. Triumf českých barev podtrhl stříbrem Aleš Loprais. Skvělý výsledek, chtělo by se říct… Jenže v rámci objektivity je třeba dodat, že těžká vozba dnes zajímá víceméně jen Čechy. Závody náklaďáků procházejí hlubokou krizí nejen v terénu, ale i na okruzích. Do světového poháru se loni přihlásily 3 posádky, letos ho FIA už raději ani nevypsala a samostatnou kategorii kamionů potichu rozpustila v ostatních autech. Jako marketingový nástroj pro výrobce užitkových vozidel nedává motorsport prakticky žádný smysl, proto se postupně všichni vytratili. A ti, co ho využívali jako nástroj propagandy totalitních režimů, dostali minimálně dočasnou stopku. Veškeré dění tak leží na bedrech soukromníků, kteří staví různě pojmenované skládačky nemající s reálnými trucky téměř nic společného. Možná není daleko doba, kdy se dočkáme soupeření reinkarnovaných mrtvol Praga, LIAZ, Avia či ROSS.
Dakar 2024 je sice minulostí, ale mistrovství světa v rally-raidech W2RC teprve začalo. Už na přelomu února a března pokračuje druhým podnikem v sousedních Spojených arabských emirátech. Z našich se do celého seriálu přihlásili Martin Prokop a Jan Brabec. Pokud se opravdu zúčastní, prvně jmenovaný by nemusel být bez nadějí na medailové příčky v celkovém hodnocení. Zatímco klasické soutěže WRC trápí nedostatek vozů, cross-country soutěže W2RC pomalu není kde pořádat. Vhodné lokality se bohužel nacházejí v destinacích z bezpečnostně-politického hlediska problematických, ať už jde o Blízký východ, Afriku či postsovětský prostor. Ostatně i letošní Dakar se odehrál na pozadí obav z izraelsko-palestinského konfliktu. Odpovědným činovníkům z promotérské organizace A.S.O. se jistě uleví, až poslední účastník bezpečně odcestuje ze Saudské Arábie.
Z výsledků 46. ročníku Dakar Rally
automobily – 1. Carlos Sainz/Lucas Cruz (E/E//Audi RS Q e-tron E2 T1.U), 2. Guillaume de Mevius/Xavier Panseri (B/F//Toyota Hilux Overdrive Evo T1+), 3. Sébastien Loeb/Fabian Lurquin (F/B//Prodrive Hunter T1+),… 5. Martin Prokop/Viktor Chytka (CZ/CZ//Ford Raptor RS Cross Country T1+),… 18. Martin Macík/František Tomášek/David Švanda (CZ/CZ/CZ//Iveco Powerstar T5.1),… 24. Aleš Loprais/Jaroslav Valtr ml./Jiří Stross (CZ/CZ/CZ//Praga V4S DKR T5.1),… 45. Karel Trněný/Michal Ernst (CZ/CZ//Ford F-150 Evo T1+),… 96. Tomáš Ouředníček/David Křípal (CZ/CZ//Toyota Hilux GR Overdrive T1+),… 102. Michal Valtr/Jaroslav Miškolci/Radim Kaplánek (CZ/SK/CZ//Iveco Powerstar T5.1),… 122. Jaroslav Valtr/René Kilián/David Kilián (CZ/CZ/CZ//Tatra Phoenix T5.1),… 129. Daniel Stiblík/Lukáš Kvasnica/Jiří Tomec (CZ/CZ/CZ//Tatra Phoenix T5.1), motocykly – 1. Ricky Brabec (USA/Honda CRF 450 Rally), 2. Ross Branch (BWA/Hero 450 Rally), 3. Adrien van Beveren (F/Honda CRF 450 Rally),… 10. Martin Michek (CZ/KTM 450 Rally Replica),… 22. Milan Engel (CZ/KTM 450 Rally Replica),… 27. Jan Brabec (CZ/KTM 450 Rally Replica),… 42. David Pabiška (CZ/KTM 450 Rally Replica), 43. Martin Prokeš (CZ/KTM 450 Rally Replica),… 53. Libor Podmol (CZ/Husqvarna 450 Rally Replica),… 94. Dušan Drdaj (CZ/KTM 450 Rally Replica).