Nikolay Gryazin: „Kromě rally mám rád i letadla a matematiku. Vítězství na Valašce je odplata za Lukyanuka“

/
967 přečtení
9 minut čtení

Třiadvacetiletý Rus potvrdil na uplynulé Valašce, že patří mezi světovou špičku. Při jeho prvním startu na této soutěži zaznamenal nejrychlejší čas na osmi z celkových deseti rychlostních zkoušek a stylem start-cíl zvítězil. V rozhovoru se netají nejvyššími ambicemi, ale zároveň prozradil i netradiční informace ze svého soukromí.

Proč jste si vybral start právě na úvodním podniku české sezony?

Je to pro mě vždy čest, stát na startu v České republice. Má to víc důvodů. Rád se vždy porovnám s českými jezdci, protože jsou rychlí a tratě zde jsou skutečně náročné. Navíc už vyhlížíme chorvatskou rally, což je další soutěž mistrovství světa, takže potřebujeme testovat, abychom našli správné nastavení a všude se závody ruší.

Letos už máte za sebou dva starty v mistrovství světa. Jak se cítíte ve voze Volkswagen Polo R5 GTI?

Je odlišné oproti autům, do kterých jsem měl možnost dosud usednout. Na kluzkém povrchu se mi řídí, jako kdyby vůbec kluzko nebylo. Není proto nutné tolik testovat, abych byl schopný jet na nejvyšší úrovni. Ale stále je důležité se zlepšovat v ovládání auta a vyvíjet ho. Je tedy velmi zajímavé a navíc se mi i líbí, jak vypadá. Když ho porovnám se Škodou Fabia R5 nebo Hyundaiem i20 R5, tak výhoda není ani v jednom. Všechno jsou to špičková a shodná auta, když se na ně podíváme z pohledu rychlosti. Spíš je to spojené s jezdeckým stylem a pocitem z jízdy, každému sedí něco jiného. Já mám za volantem Volkswagenu o trochu lepší pocit z jízdy než se Škodovkou.

Nikolay Gryazin se spolujezdcem Konstantinem Aleksandrovem v jejich voze Volkswagen Polo R5 GTI

Váš Instagram je plný motorsportu. Jaká jsou Vaše jiná hobby mimo něj?

Momentálně bych si rád vyzkoušel třeba airsoft. Ale když si teď koupím veškeré vybavení, které k tomu potřebuji, je všechno zavřené. Takže je to komplikované. Mám také rád letectví a samotná letadla. V minulosti jsem strávil hodně času na leteckém simulátoru. Rád hraju i nějaké videohry, například Richard Burns Rally. Když mám nějaký volný čas, tak si někdy zkusím vyřešit i nějaký složitý matematický příklad, ale to není hobby, to je čistě pro zábavu, protože mě matematika baví.

Na Instagramu máte mj. i fotografii se psem…

Ten pes není můj. Byl jen z jednoho sportovního centra, které jsem navštívil. Mám doma kočku. Kočky jsou mi bližší, protože pes vyžaduje mnohem větší pozornost, například hrát si s ním nebo chodit ven.

Jakou posloucháte hudbu?

To je různé, asi od každého něco. Nejvíce asi nějakou hudbu z klubů, elektronickou hudbu, house, deep house, apod. Třeba Armin van Buuren. Někdy si poslechnu například ruský rap, ale určitě to není to, co mám nejradši. Třeba klasická hudba není můj šálek kávy, ale mám rád piano. Mám ho doma, tak se na něj snažím občas hrát, ale nemohu říct, že by to bylo moje hobby.

Co Vás napadne mimo rally, když se řekne Česká republika?

Napadne mě určitě dobré pivo a skvělý sýr. Jinak mám Českou republiku spojenou spíš s Prahou. Karlův most a další památky mám rád. A taky české holky!

Kdo je Váš jezdecký idol?

To je těžké říci. Aktuálně asi Ott Tänak je jedním z nich vzhledem k jeho psychické stabilitě. Už jednou jeho kariéra málem skončila, ale dostal druhou šanci a ukázal všem jeho kvality. Takže ho v tomto ohledu obdivuji.

Jste stále velmi mladý jezdec, kde vidíte svoji budoucnost?

Určitě bych chtěl být v nějakém továrním týmu v nejvyšší kategorii. Když se podívám na úplnou špičku, které bych chtěl dosáhnout, je to titul mistra světa. Ale to je o spoustě malých krocích, které musím absolvovat. Momentálním cílem je zejména zlepšit svou rychlost a zároveň i tempo, zdokonalit se spolujezdcem rozpis a další věci, které nám pomohou být co nejrychlejší. V mistrovství světa je to totiž komplikované. Není to jen o tom, sednout do auta a jet naplno od začátku až do konce. Je důležité pochopit, kde je klíčové tlačit na pilu a naopak, kde je vhodné spíš ubrat a pošetřit pneumatiky. Takže je nezbytné naučit se jet strategicky. Řekl bych, že člověk může odjet mnoho závodů, ale když přijde do mistrovství světa, je všechno úplně o něčem jiném.

Jaké je to být první Rus, který vyhrál v Čechách?

Je to odplata za Lukyanuka! (smích) Sice jsem vyhrál stylem start-cíl, ale z mého pohledu to nebylo tak jednoznačné. Na některých místech byl Jan Kopecký velmi rychlý. Nebylo vůbec jednoduché jet proti domácím jezdcům. Bylo to pro mě něco nového. První průjezdy rychlostními zkouškami byly obtížné.

Předchozí článek

Skvělá zpráva! Na Nova Sport startuje nový pořad Český motorsport

Další článek

1. díl z Valašské rally online

Nejnovější články

0 £0.00