Dakarské ozvěny aneb na kdyby se nehraje

/
365 přečtení
12 minut čtení

Ambice velké, zisky střízlivější – tak by se dal zjednodušeně charakterizovat výsledek letošního dakarského dobrodružství z českého pohledu. Stříbrná medaile Macíkovy posádky v oslabené kategorii kamionů je sice úspěchem, ale tuzemští fandové doufali ve zlato.

Martin Prokop dovedl svého „Shreka“ k 6. místu. Vysněná pětka mu sice unikla, ale za daných podmínek může být spokojen. Škoda, že sportovní hodnotu vzácně vyrovnaného zápolení srazila okatá snaha za každou cenu zvýhodnit nesmyslně složité a stejně tak nesmyslně drahé „hybridy“ Audi RS Q e-tron E2. Už původní nastavení BoP jim hrálo do karet. Při suché hmotnosti 2100 kg mohly využít výkonu až 288 kW. Například vítězná Toyota nastoupila na start sice o 100 kg lehčí, jenže přiškrcená na maximálně 262 kW. Dobrá, nazvěme to politickým dopingem v rámci zeleného údělu… Další krok však už měl povahu naprosté frašky. Když se ani s počáteční výhodou německé elektrocentrály nedokázaly usadit v čele průběžného pořadí, jak se všeobecně čekalo (a jak si odpovědní bafuňáři přáli), FIA bleskově vydala technický bulletin, dle něhož mohlo Audi od 5. etapy navýšit výkon o 8 kW. To je úplně stejné, jako kdyby fotbalový tým, který vlastními chybami prohrává, mohl do 2. poločasu nastoupit s 12 hráči v poli. Měnit pravidla v průběhu hry obecně zapáchá karlovarskou losovačkou, navíc v tomto případě to vůbec nebylo na místě. Problémy Audi byly způsobeny nespolehlivostí techniky a nedisciplinovaností posádek, nikoliv nedostatkem výkonnosti. Že nakonec přišla spravedlnost shůry a poslední zbylé Audi se do cíle doškrábalo na 14. pozici, je už jiný příběh. Pachuť bohužel zůstala.

Vytoužené umístění v TOP5 sice Martinu Prokopovi uniklo, ale příští rok se o něj jistě bude pokoušet znovu – zřejmě už vybaven vhodnějším motorem s přeplňováním. (Foto: Orlen Benzina Team)

Rozladění jiného druhu prožili tuzemští vyznavači těžké vozby. V kamionové části soutěže dlouho držel vedení Aleš Loprais. Nikdo dnes už nedokáže rozklíčovat, jak by to dopadlo, kdyby mohl pokračovat dál. Nestalo se tak a frenštátského nositele slavného dakarského jména zastavil v den jeho 43. narozenin neodpovědný divák, který upřednostnil vidinu atraktivního záběru před vlastním životem. Zda tím ukončil poslední Lopraisův pokus o zápis do výsledkových listin, se uvidí v následujících měsících. Náplastí budiž 2. místo Martina Macíka, jehož posádka v samém závěru těžila z potíží staršího van den Brinka. Otázkou zůstává, jestli se pro české barvy takhle velká šance ještě někdy otevře. Za rok může být všechno jinak. Pokud Kamaz projeví zájem, dost možná už na odpor organizátorů nenarazí. Putin v té době nejspíš u moci nebude.

Výsledkově nejúspěšnějším Čechem na Dakaru 2023 je jednoznačně Martin Macík. Že v letošní specifické situaci, která se nemusí opakovat, bylo možné dosáhnout ještě výše, ví nejlépe on sám. (Foto: MM Technology)

Nejtvrdší dakarský chlebíček tradičně kousali hrdinové za řídítky motocyklů a quadů. Že to začíná být povážlivě nebezpečná hra, ukazuje množství pádů elitních jezdců. Tentokrát se naštěstí nikomu nic vážného nepřihodilo, ale riziko se stále zvětšuje. Organizátor se snaží kontrovat řadou opatření (nově například snížením maximální rychlosti na 160 km/h), jenže zakopaný pes tkví v něčem jiném. Zásadně se totiž změnil charakter závodění. Už to není vytrvalostní soutěž, je to v podstatě sprint na tisíce kilometrů. Špička jede naprostou hranu bez jakékoliv rezervy, o čemž ostatně svědčí nicotné rozdíly v cíli. O vítězství letos rozhodlo 43 sekund, první sedmička se vměstnala do 26 minut – to vše po téměř 5000 měřených kilometrech. Do tohoto kotle se pokoušel přispět Martin Michek a počínal si se ctí. Jakkoliv se mohlo zdát, že odchod továrního týmu Yamahy nastavenou laťku poníží, nestalo se tak. Především indická značka Hero se chopila příležitosti a angažovala jezdecká esa první velikosti. Přesto bylo dopředu jasné, že o medaile si to rozdají Hondy s početnou armádou továrních speciálů skupiny Pierer Mobility AG. Od začátku tahali za delší konec Rakušané a ve finále nepustili Japonce ani na stupně vítězů.

Martin Michek cílil na nejlepší desítku, nakonec za ní velmi těsně zaostal. Jeho výkonu však nelze absolutně nic vytýkat, před ním skončili jen profesionálové z továrních týmů. V jedné stopě je zkrátka Dakar tvrdý jako nikde jinde… (Foto: Orion MRG)

Letošní dakarské představení patří minulosti, ale mistrovství světa v rally-raidech pokračuje už za pár týdnů. Z našich se do něj přihlásili Jan Brabec a Martin Prokop, ve slabě obsazeném poháru skupiny T5 by měly nastoupit kamionové posádky Martina Macíka a Tomáše Vrátného. Jejich technika zůstává v regionu a přemístí se ze Saudské Arábie do sousedních Spojených arabských emirátů. Tam se od 26. února do 3. března uskuteční Abu Dhabi Desert Challenge.

Z výsledků 45. Rallye Dakar

motorky: 1. Kevin Benavides (ARG/KTM 450 Rally Factory), 2. Toby Price (AUS/KTM 450 Rally Factory), 3. Skyler Howes (USA/Husqvarna 450 Rally Factory),… 11. Martin Michek (CZ/KTM 450 Rally Replica),… 31. Jan Brabec (CZ/KTM 450 Rally Replica),… 36. David Pabiška (CZ/KTM 450 Rally Replica), auta: 1. Nasser Al-Attiyah/Mathieu Baumel (QAT/F//Toyota GR DKR Hilux T1+), 2. Sébastien Loeb/Fabian Lurquin (F/B//Prodrive Hunter T1+), 3. Lucas Moraes/Timo Gottschalk (BR/D//Toyota Hilux Overdrive T1+),… 6. Martin Prokop/Viktor Chytka (CZ/Ford Raptor RS Cross Country T1+),… 57. Josef Macháček/David Schovánek (CZ/Can-Am Maverick DV21 T3), náklaďáky: 1. Janus van Kasteren/Darek Rodewald/Marcel Snijders (NL/PL/NL//Iveco Powerstar T5.1), 2. Martin Macík/František Tomášek/David Švanda (CZ/Iveco Powerstar T5.1), 3. Martin van den Brink/Erik Kofman/Rijk Mouw (NL/Iveco Powerstar T5.1),… 5. Jaroslav Valtr/René Kilián/Tomáš Šikola (CZ/Tatra Phoenix T5.1), 6. Martin Šoltys/Roman Krejčí/David Hoffmann (CZ/Tatra 815 T5.1),… 9. Tomáš Vrátný/Bartlomiej Boba/Jaromír Martinec (CZ/PL/CZ//Tatra Jamal T5.1),… 22. Tomáš Tomeček/Niccolo Funaioli/Ard Munster (CZ/I/NL//Tatra 815-2T0R45 T5.2).

Napsat komentář

Předchozí článek

Potvrzeno: Roman Staněk letos ve formuli 2

Nejnovější články

0 £0.00