WRC v Česku: jak moc je to reálné?

/
3.2K přečtení
4 minut čtení

Na začátku letošního roku se naše největší automobilová soutěž – Barum Czech Rally Zlín – objevila v určitých scénářích jako jeden z možných podniků mistrovství světa. Přestože šance byly minimální, samotné téma určitý zájem vzbudilo. Je vůbec reálné uspořádat v Česku světovou rallye?

Česká republika má relativně dlouhou tradici v pořádání vrcholných podniků FIM. Plochodrážní Grand Prix v Praze se poprvé uskutečnila v roce 1997, motokrosovou Grand Prix hostil Loket nad Ohří ještě o rok dříve. Na zaniklou Velkou cenu silničních motocyklů v Brně loni volně navázal světový šampionát superbiků v Mostě. Jenže automobilový sport na úrovni mistrovství světa k nám zavítal naposledy v roce 2011. Od té doby nic… Proč tomu tak je, není těžké vystopovat. Zatímco pod hlavičkou FIM existuje spousta různých seriálů se statusem MS, FIA tímto predikátem šetří. Aktuálně má pod patronací pouze 6 sérií, jimž propůjčila označení MS: na okruzích jsou to Grand Prix F1, vytrvalostní WEC a elektrická formule E, k tomu rallye, rallyekros a nejnověji cross-country. V kartingu se mistrovství světa pořádá jako jednorázový podnik, o seriál tedy nejde. Pokud se na věc podíváme realisticky, získat cokoliv z toho do Česka by se za současné situace rovnalo zázraku. Přesto snílci neklesají na mysli. A s ohledem na diváckou popularitu i přítomnost silného výrobce soutěžních vozů nepřekvapí, že si vybrali právě WRC.

Uvidíme někdy v Česku na vlastní oči hybridní speciály Rally1? Šance žije, byť je hodně malá. (Foto: WRC Promoter GmbH)

Jakkoliv si to zlínští srdcaři neradi připouštějí, naděje na zařazení Barumky do MS je nulová. Proto se začalo hovořit o komplikovaném řešení s pracovním názvem Central European Rally, zrozeném na troskách německé 3 Städte Rallye. Ano – přesně té, která letos uzavře české i německé mistrovství. Předpoklad počítá s tím, že by se trasa rozdělila mezi Bavorsko, Rakousko a Česko zhruba na třetiny a česká část by mohla zahrnout některé rychlostní zkoušky známé z Rallye Šumava Klatovy. Více napoví letošní říjen, v jehož polovině se inovovaná 3 Städte Rallye uskuteční. Zatím se toho o její organizaci moc neví, ale i kdyby všechno proběhlo naprosto skvěle, stále to není záruka ničeho. Německý autoklub ADAC totiž usiluje o místo v kalendáři již pro rok 2023, představitelé Autoklubu České republiky zmiňují rok 2024. Navíc není do kamene vytesáno, že ADAC bude u německého promotéra MS v rallye prosazovat právě toto řešení. Stále totiž zůstává ve hře víceméně původní podoba Rallye Deutschland ze sezony 2019. Pak by se jelo na tradičních tratích v údolí řeky Mosely s tím, že centrum soutěže by se ze Sárska mohlo přesunout do sousední spolkové země Porýní-Falc (například na legendární okruh Nürburgring). V tomto ohledu samozřejmě česká (ale i rakouská) strana tahá za kratší konec provazu.

Posledním světovým šampionátem v automobilovém sportu na českém území bylo mistrovství světa cestovních vozů 2011 v Brně. Velký zájem diváků nevzbudilo. (Foto: archiv)

Nicméně ani v případě, že by se Němci rozhodli prosazovat společnou německo-česko-rakouskou variantu, není zdaleka vyhráno. Jak praví klasik, ďábel se skrývá v detailu. A právě na detailním dělení zisků a nákladů může celá záležitost poměrně rychle ztroskotat. Z minulosti známe řadu případů, kdy se nedokázaly dohodnout 2 strany – natož 3. Připomeňme pokus pořadatelů Švédské rally se zařazením několika rychlostních zkoušek na území Norska, který měl jepičí život. Nepřekonatelnou překážkou mohou být nejen potenciální spory, ale také prostý fakt, že WRC Promoter i FIA hodlají omezit počet soutěží v Evropě a expandovat do zámoří. Už příští rok se vrátí do Austrálie a velmi vážně uvažují o vhodné lokalitě v USA. Podle plánu se má v Evropě uskutečnit 8 soutěží MS 2023 a pouze 7 soutěží MS 2024. Ne méně než 5 slotů v kalendáři je vyblokováno dlouhodobými smlouvami s promotérem. Týká se to Monaka, Švédska, Itálie, Finska a Řecka. Prostor pro jakoukoliv novou rallye na evropské půdě se tím dramaticky zužuje. S vysokou pravděpodobností se příští rok přidá již dvakrát odložené Severní Irsko a zbývají 2 volná místa, na něž se kromě Německa tlačí Španělsko, Portugalsko, Chorvatsko a Estonsko. Světová rallye v Česku se tím odsouvá do oblasti sci-fi. Pokud z jakéhokoliv důvodu nedopadne společný středoevropský projekt, dřív než hvězdy WRC po českých rychlostních zkouškách se proženou monoposty formule E ulicemi některého z českých měst.

Napsat komentář

Předchozí článek

Český spolujezdec chce světový titul

Další článek

Přepište dějiny, český trialista vybojoval zlato!

Nejnovější články

0 £0.00