Plochodrážní Grand Prix na pražské Markétě byla prvním skutečně velkým motoristickým podnikem tohoto roku na našem území a současně zahajovacím dvojzávodem letošního MS jednotlivců na krátké ploché dráze. Páteční večer proběhl standardně, ale sobotní pokračování muselo být po 11 rozjížďkách zrušeno kvůli silnému dešti. Program se tak doháněl v neděli odpoledne, když se počasí umoudřilo. V Praze se očekávalo další dějství vyhroceného duelu dvou polských favoritů, ale nakonec k němu ani nedošlo. Úřadující mistr světa a čerstvý mistr Polska Bartosz Zmarzlik nebyl ve své kůži a ani jednou se neprobojoval do finálové jízdy. To zdravě naštvaný Maciej Janowski, kterému Zmarzlik o pár dnů dříve v Lesznu drsným manévrem sebral vysoce ceněný polský titul, zazářil a hned první závod MS 2021 vyhrál. Nebýt zaváhání na startu nedělní finálové jízdy, zřejmě by ovládl oba pražské závody. Takhle se v neděli poměrně nečekaně radoval Arťom Laguta, ale na nejvyšším stupínku se musel obejít bez ruské hymny i vlajky. Jak známo, po rozhodnutí světové antidopingové agentury WADA se ruští sportovci maskují neutrálními symboly. Kromě Laguty se to na Markétě týkalo i Emila Sajfutdinova, jenž dvěma vyrovnanými výkony sehrál se svým krajanem bodovou plichtu.
Tuzemský pohled už léta nabízí víceméně stejný obrázek. Jezdec, který by světové špičce stačil, v Česku dlouhodobě chybí. Naposledy se mezi stálé účastníky GP kvalifikoval v roce 2008 Lukáš Dryml a tehdy skončil celkově patnáctý. Od té doby se ve vybrané společnosti představilo několik českých plošinářů, ale i když třeba jako Václav Milík zaznamenali dílčí úspěchy, na výraznější výsledkový průnik to nikdy nestačilo. Pořadatelská země má automaticky nárok na 1 divokou kartu, kterou letos obdržel 19letý odchovanec domácího Autoklubu Markéta při PSK Olymp Praha Jan Kvěch. V elitní konkurenci ostudu neudělal, ale výkon z kategorie obdivuhodných nepředvedl. V pátek posbíral 4 body a skončil 13., v neděli obsadil s 3 body 14. místo.
„Snažil jsem se urvat každý bod. Možná to mohlo být o něco lepší, ale pro mě byly oba starty na Markétě především cennou zkušeností,“
zhodnotil závodní víkend Jan Kvěch.
Krátké ploché dráze v současnosti dominují Poláci, ale česká stopa je stále patrná. Bohužel už většinově nevede přes značku Jawa, která má za sebou složitý vývoj. Kvůli problematickým privatizacím existují 2 firmy tohoto jména a ani jedné z nich se úplně nedaří. Jawa Moto z Týnce nad Sázavou vyrábí cestovní motocykly, Jawa Factory z Divišova plochodrážní speciály. Jenže stroje kdysi dominující škvárovým oválům dnes vysloveně paběrkují. Z 15 permanentních pilotů Grand Prix sedlá Jawu pouze Australan Jason Doyle. Někteří používají od Jawy alespoň rámy, do nichž montují italské motory GM. Ty se ukazují jako lepší a většina ladičů jim dává přednost. Není žádným tajemstvím, že právě naladění motoru je alfou a omegou úspěchu na ploché dráze. Úpadek kdysi slavné české značky asi nejlépe dokumentuje skutečnost, že mnoho jezdců přešlo na konkurenční rámy Stuha, které vznikají v malé manufaktuře na okraji Divišova pod rukama bývalých zaměstnanců Jawy. Drtivá většina startovního pole pak obouvá pneumatiky Mitas, jakkoliv tato původně česká firma aktuálně spadá pod nadnárodní koncern Trelleborg a provozuje výrobní závody na mnoha místech po celém světě. V této souvislosti působí pikantně, že generálním sponzorem pražské Grand Prix byl turecký výrobce plochodrážních pneumatik Anlas.
Průběžné pořadí MS po 2 závodech: 1. Maciej Janowski (PL/Stuha GM) 38, 2. Arťom Laguta (RUS/Stuha GM) 32, 3. Emil Sajfutdinov (RUS/Jawa GM) 32, 4. Fredrik Lindgren (S/Stuha GM) 30, 5. Tai Woffinden (GB/TWT GM) 24, 6. Bartosz Zmarzlik (PL/Stuha GM) 23.