Svátek terénních motorek v termínové kolizi – proboha proč?

211 přečtení
8 minut čtení

Nadcházející víkend bude doslova infarktový pro fanoušky off-roadových závodů v jedné stopě. V Lokti nad Ohří se uskuteční 5. díl letošního mistrovství světa v motokrosu, do Vysokého Mýta se sjedou účastníci světového šampionátu v supermotu ke svému 2. podniku. Na různých místech v malé zemi uprostřed Evropy se během jediného víkendu konají 2 velké akce pod hlavičkou FIM – nota bene v příbuzných disciplínách a tudíž oslovující tutéž cílovou skupinu. Opravdu nebylo možné se této nešťastné termínové kolizi vyhnout? Tohle by „lépe“ nevymyslel ani Mr. Bean.

Prestižnější z obou událostí zavítá na západ Čech, kde se po roční covidové pauze opět sejde motokrosová elita. Loketské serpentiny se staly již tradičním místem zápolení nejlepších světových motokrosařů a od letoška tomu nebude jinak po dobu minimálně následujících 5 let. V královské třídě MXGP (dvoutakty do 250 ccm a čtyřtakty do 450 ccm) se utkává 7 výrobců, což je více než v MotoGP na silnici. První housle hraje KTM s hvězdnou sestavou v čele s devítinásobným šampiónem Antoniem Cairolim. Jenže nejúspěšnější motokrosař všech dob už překročil 35 let věku, což je v terénu něco jako důchodová hranice. Na výsluní se začínají drát mladší – například jeho týmový kolega Jeffrey Herlings z Nizozemska, Francouz Romain Febvre na Kawasaki a především slovinský obhájce titulů z posledních 2 let Tim Gajser na Hondě. A jak že jsou karty rozdány před dvojicí závodů v Lokti nad Ohří? Vede Gajser se 166 body, za ním je našlapaná trojice jezdců se 143 body (Herlings, Cairoli a Febvre), následují Jorge Prado (E/KTM) se 132 body a Jeremy Sewer (CH/Yamaha) se 113 body.

Součástí loketského víkendu budou také 2 závody třídy MX2 (dvoutakty do 125 ccm a čtyřtakty do 250 ccm), v níž uvidíme i domácí jezdce. V českém týmu JD Gunnex se na KTM představí Jakub Terešák, ve švýcarském týmu Hostettler na Yamaze Petr Polák. Od obou lze reálně očekávat umístění v první dvacítce, patnáctka by byla skvělá a desítka zázrak. S divokými kartami budou získávat světové ostruhy talentovaní mladíci Adam Dušek a Petr Rathouský. O vítězství si to však rozdají jiní: po 4 odjetých velkých cenách vede Francouz Maxime Renaux s Yamahou (141 bodů) před Italem Mattiou Guadagninim s KTM (136 bodů) a Španělem Rubénem Fernándezem s Hondou (133 bodů). O zpestření programu se postarají dámy za řídítky strojů MX2, které v Lokti zahájí boje o letošní ženský titul. Naše nejžhavější želízko v ohni Kristýna Vítková u toho bohužel kvůli zranění nohy nebude, ale šanci dostanou na divokou kartu startující Aneta Čepeláková a Viktorie Lohniská. A pozor, pánové! Pokud máte utkvělou představu motokrosařky coby lehce beznadějné mužatky, patrně v Lokti změníte názor. Seznamte se s šestinásobnou mistryní světa Kiarou Fontanesi, jež dokázala poplést hlavy (i jiné části těla) například pilotovi MotoGP Mavericku Viñalesovi či hvězdě světových superbiků Scottu Reddingovi.

Ve Vysokém Mýtě sice ženy závodit nebudou, ale diváci z východních částí republiky to tam budou mít přece jen blíž než do Lokte. Jenže supermoto, ještě před pár lety nadějně se rozvíjející motocyklová obdoba rallyekrosu, neprožívá zrovna šťastné období. Letošní chuďoučký kalendář obsahuje pouhých 5 závodních víkendů – z toho 3 v Itálii. O to absurdnější je termínová kolize s motokrosovou Grand Prix v Lokti… K úvodnímu klání v italské Ortoně se dostavilo jen 13 účastníků a lepší to nebylo ani v doprovodných třídách mistrovství Evropy. Podle očekávání se nejlépe vedlo jezdcům na strojích TM. Do Vysokého Mýta přijíždí jako vedoucí muž MS Němec Marc-Reiner Schmidt před svým francouzským značkovým kolegou a osminásobným mistrem světa Thomasem Chareyrem. Náš Milan Sitnianský drží s Hondou prozatímní 7. příčku a v domácím prostředí ji bude chtít vylepšit. Otázkou zůstává, kolik konkurentů se postaví na start. V každém případě se dalším českým supermotardistům otevírá šance poměřit síly s početně úzkou, ale jezdecky kvalitní světovou špičkou. Divoké karty obdrželi Aleš Cikánek, Erik Provazník a Miloš Řihák.

Předchozí článek

5. díl Českého motorsportu z Rally Bohemia je online

Nejnovější články

0 £0.00