Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /web/htdocs5/ceskymotorsportcz/home/www/wp-content/themes/fox/inc/admin/import.php on line 377
V polovině hotovo? – Český Motorsport

V polovině hotovo?

/
1043 přečtení
10 minut čtení

Mistrovství světa silničních motocyklů vycházejících ze sériové produkce uzavřelo o víkendu na mosteckém autodromu první poločas. Vše nasvědčuje tomu, že o titulech v superbikách i supersportech je rozhodnuto. Jak si vedou Češi?

Tohle před sezonou čekal málokdo: léta se trápící BMW míří za titulem. Vyplatily se investice do vývoje techniky, ale především angažmá mistra světa z roku 2021 Topraka Razgatlioglua. Najednou má bavorský tovární tým sílu, s níž obtížně bojuje i armáda superrychlých Ducati. Populární El Turco platí za největší přirozený talent v poli a povedlo se mu něco, čemu mnozí odborníci nevěřili. Svůj spektakulární styl, mající původ v jeho kaskadérské minulosti, dokázal efektivně aplikovat i na BMW. Výsledkem je dominance, která tu dlouho nebyla. Dvojnásobný mistr světa z posledních dvou let Álvaro Bautista má hned dvojitý problém. Kromě Razgatlioglua ho totiž poráží i nový týmový kolega Nicoló Bulega, jenž v továrním týmu Ducati Aruba.it Racing nahradil nevýrazného krajana Rinaldiho. Mladý Ital se chopil šance bez otálení a byť na Razgatlioglua už dost ztrácí, svého mnohem zkušenějšího týmového kolegu drží v šachu. Ducati toho okamžitě využívá a 39letému Španělovi nechce prodloužit smlouvu za podmínek, které by si představoval. Ostatně jako součást koncernu Volkswagen musí šetřit a stranou úsporných kroků nezůstávají ani její sportovní aktivity. Od příštího roku navíc vstoupí do hry omezení průtoku paliva, což postihne zejména ty nejvýkonnější motory, jako jsou právě BMW a Ducati. Z toho by částečně mohla těžit Yamaha, jejíž litrový čtyřválec výkonově zaostává už delší dobu. Do loňska tento deficit dokázalo kašírovat jezdecké umění Topraka Razgatlioglua, letos už Yamahy nestíhají. Cesta k nápravě nebude snadná, protože vazba na techniku produkčních motorek neumožňuje výraznější odchýlení od homologovaného základu. A ten je někdy obtížně souměřitelný. Zatímco Ducati Panigale V4R v sériové podobě stojí 1 100 000 Kč, do let přicházející Yamaha YZF-R1M a Kawasaki Ninja ZX-10RR se dají pořídit už za 700 000 Kč. Překvapivě lépe se zatím vede Kawasaki, kterou drží ve hře o medailové pozice živou vodou pokropený Alex Lowes. Uvidíme, co s rozložením sil udělá vstup italské značky Bimota. Ta hodlá příští rok nasadit motor Kawasaki do nově homologovaného šasi, které má ctít konstrukční filozofii Ducati.

Po zranění Petra Svobody se české zraky upínají především na Ondřeje Vostatka. Očekáváním dostál teprve v Mostě. Snad to předznamenalo obrat k lepšímu. (Foto: PTR Racing Ltd)

I střední třída supersportů má jasného lídra, který neochvějně směřuje k titulu. Španěl Adrian Huertas naplno využívá svého jezdeckého umění i zázemí továrního týmu Ducati a spíše než soupeři ho mohou ohrozit karamboly nebo defekty. Zatímco v královské třídě letos český jezdec není, tady máme zastoupení v osobě Ondřeje Vostatka. V polotovárním týmu Triumphu se mu dosud nedařilo a výsledkově solidní víkend měl až na domácím okruhu v Mostě. Doufejme, že to byl příslib do druhého poločasu, nikoliv jednorázový výkřik před českými diváky. Brzy 20letý jezdec by měl mít na víc, než je aktuální 24. místo s 9 body. To pro stále ještě 16letého Filipa Novotného, jemuž dal šanci český tým Accolade Smrž Racing BGR ve třídě Supersport 300, bude úspěchem každý bod. Ve své nováčkovské sezoně zatím žádný nemá, jakkoliv v Mostě se mu přiblížil na dosah. To zkušený Petr Svoboda podobně jako loni zahájil sezonu v dobré formě, ale pak přišel pád a zranění, které ho vyřadilo z boje. Až se do něj vrátí, určitě ještě zaúřaduje v první desítce, ale šance na medaili je pryč.

Barvy jediné české stáje v superbikovém paddocku hájí náctiletí nováčci Filip Novotný (11) z Brna a Christopher Clark (27) z amerického Arlingtonu. (Foto: Accolade Smrž Racing BGR)

Před nedávnem FIM oznámila, že nejmenší třída ve stávající podobě bude součástí mistrovství světa příští rok naposledy. Od sezony 2026 ji nahradí jiná – zaměřená na výkonnější, ale také těžší stroje. Malé supersporty pouze částečně splnily to, co se od nich očekávalo. Ukázalo se, že přechod do velkých supersportů je pro jezdce obtížný, jelikož většina návyků se tam neuplatní. Kromě toho se nekonal ani slibovaný příliv asijských výrobců, kteří mají ve svých portfoliích primárně maloobjemové motorky. Nakonec se (poměrně úspěšně) etablovala čínská značka Kove, ale tím to skončilo. Není divu, že se zodpovědní funkcionáři začali ohlížet po jiném konceptu. Původně zvažovali dvouválcovou třídu pod pracovním názvem Supertwin, ale ve finále zvítězila varianta, která si letos odbývá premiéru v britském mistrovství BSB. Jmenuje se Sportbike a zahrnuje sportovně laděné silniční motorky střední kubatury, jako jsou Aprilia RS660, Kawasaki Ninja 650, Triumph Daytona 660 či Yamaha YZF-R7. Obrysy jsou tedy na stole, s přesným zněním technických předpisů budou týmy obeznámeny v následujících měsících.

Napsat komentář

Předchozí článek

Dilema historického motorsportu ve střední Evropě

Další článek

Tim Gajser poprvé pokořil Loket nad Ohří

Nejnovější články

0 £0.00