Kdo si vezme beduína ze zlatého podnosu?

/
1K přečtení
3 minut čtení

Rallye Dakar 2023 odstartuje prologem už letos, 45. ročník nejslavnější dálkové soutěže otevře pětidílný seriál stále ještě nového mistrovství světa v rally-raidech. O místo na výsluní se popere několik kamionových posádek. Vzhledem k absenci Kamazů lze s jistou nadsázkou říct, že když to necinkne tentokrát, necinkne to už nikdy.

Suverén posledních let – tovární tým Kamaz Master – se rozhodl (nebo spíš musel) postavit se za Putina, a tak nepřekvapivě bude na slavném Dakaru chybět. Ze sportovního hlediska jde bez diskuze o ztrátu vrcholné kvality, na druhou stranu podporu zločinného putinovského režimu nelze tolerovat. A protože na startu nebude ani běloruský tovární tým MAZ Sportavto, který mimochodem absentoval už minule, mezi náklaďáky konkurence řádně prořídla. Tak nízko nebyla laťka nastavena několik desetiletí. Jenže každá mince má 2 strany. Skokový úbytek kvality minimálně kompenzuje skokový nárůst vyrovnanosti. O vítězích po dlouhé době není rozhodnuto předem, což nepochybně prospěje dramatičnosti a logicky i sledovanosti.

Posádka Martina Macíka zůstává ve stejném složení, ale její Iveco radikálně změnilo barvy. To podstatnější – technické změny – však na pohled patrné není. (Foto: MM Technology)

Za daných okolností očekávají čeští fanoušci minimálně medaili. Ve hře o ni bude trojice kompletně českých posádek. K největším favoritům se řadí Martin Macík, jenž nemůže mít jiné než vítězné ambice. Jeho otec mu postavil na míru nové Iveco, v němž otiskl své mnohaleté zkušenosti, a cokoliv jiného než medaile by bylo jednoznačným neúspěchem. Tady už opravdu není prostor pro výmluvy. Na příčky nejvyšší si dělá zálusk i Aleš Loprais. Ten dále optimalizoval kamion poskládaný z různých komponentů, který nese značku Praga. Hodně vepředu by mohl úřadovat i Jaroslav Valtr poté, co usedne do Tatry týmu Buggyra. V ní seděl už na jihoamerickém Dakaru 2016 a dojel na solidním 8. místě, pak se ale obě strany rozhádaly a bylo vymalováno. O to překvapivěji působí návrat na místo činu, ale čas (a peníze) evidentně umí vyléčit i pozurážená ega.

Za kapotou evokující „vejtřasku“ je kabina z Tatry 815. Tatra posloužila i jako dárce podvozku, motor pochází od firmy Iveco a automatická převodovka nese značku Allison. Aneb skládačka dle současného reglementu pro třídu T5 prototypových náklaďáků… (Foto: InstaForex Loprais Team)

Poslední česká kamionová medaile je už hodně fousatá. Přivezl ji z tehdy ještě afrického Dakaru 2007 Aleš Loprais. V roce 2003 byl druhý Tomáš Tomeček a vítězství obstaral naposledy v roce 2001 legendární Karel Loprais. V lednu 2023 se tedy otevírá příležitost jako hrom. Samozřejmě to neznamená, že se tak stane automaticky. Dakar je tvrdý a nepředvídatelný, nicméně pokud se to nepovede teď, dost možná se příště podobná šance nenaskytne. Ani diktátoři nežijí věčně, navíc nelze přehlédnout, že elektrifikační trendy už dostihly i těžkou vozbu. Brzy začnou udávat tón hybridní kamiony, a v tomto ohledu české týmy poněkud zaspaly.

Tatru Jaroslava Valtra pohání 12,5litrový motor Caterpillar C13 v úpravě Gyrtech, který disponuje největším výkonem 1135 koní a točivým momentem 4500 Nm. (Foto: Tatra Buggyra Racing)

Předběžný seznam českých kamionových posádek na Rallye Dakar 2023

SloženíTýmVozidlo
501 – Martin Macík/František Tomášek/David ŠvandaMM TechnologyIveco Powerstar
508 – Aleš Loprais/Petr Pokora/Jaroslav Valtr mladšíInstaForex Loprais TeamPraga V4S DKR
505 – Jaroslav Valtr/René Kilián/Tomáš ŠikolaTatra Buggyra RacingTatra Phoenix
509 – Tomáš Vrátný/Bartlomiej Boba/Jaromír MartinecFesh Fesh GroupTatra Jamal Evo I
503 – Martin Šoltys/Roman Krejčí/David HoffmannTatra Buggyra SlovakiaTatra 815
536 – Tomáš Tomeček/Niccolo Funaioli/Ard MunsterSouth Racing ServiceTatra 815-2T0R45
542 – Dušan Randýsek/Joël Darboure/Anthony RobineauTeam SSPMAN TGA 18.480

Napsat komentář

Předchozí článek

Vítězná premiéra

Další článek

Peugeot Rally Cup je v cíli šesté sezóny

Nejnovější články

0 £0.00