Rallye Dakar 2023 odstartuje prologem už letos, 45. ročník nejslavnější dálkové soutěže otevře pětidílný seriál stále ještě nového mistrovství světa v rally-raidech. O místo na výsluní se popere několik kamionových posádek. Vzhledem k absenci Kamazů lze s jistou nadsázkou říct, že když to necinkne tentokrát, necinkne to už nikdy.
Suverén posledních let – tovární tým Kamaz Master – se rozhodl (nebo spíš musel) postavit se za Putina, a tak nepřekvapivě bude na slavném Dakaru chybět. Ze sportovního hlediska jde bez diskuze o ztrátu vrcholné kvality, na druhou stranu podporu zločinného putinovského režimu nelze tolerovat. A protože na startu nebude ani běloruský tovární tým MAZ Sportavto, který mimochodem absentoval už minule, mezi náklaďáky konkurence řádně prořídla. Tak nízko nebyla laťka nastavena několik desetiletí. Jenže každá mince má 2 strany. Skokový úbytek kvality minimálně kompenzuje skokový nárůst vyrovnanosti. O vítězích po dlouhé době není rozhodnuto předem, což nepochybně prospěje dramatičnosti a logicky i sledovanosti.
Za daných okolností očekávají čeští fanoušci minimálně medaili. Ve hře o ni bude trojice kompletně českých posádek. K největším favoritům se řadí Martin Macík, jenž nemůže mít jiné než vítězné ambice. Jeho otec mu postavil na míru nové Iveco, v němž otiskl své mnohaleté zkušenosti, a cokoliv jiného než medaile by bylo jednoznačným neúspěchem. Tady už opravdu není prostor pro výmluvy. Na příčky nejvyšší si dělá zálusk i Aleš Loprais. Ten dále optimalizoval kamion poskládaný z různých komponentů, který nese značku Praga. Hodně vepředu by mohl úřadovat i Jaroslav Valtr poté, co usedne do Tatry týmu Buggyra. V ní seděl už na jihoamerickém Dakaru 2016 a dojel na solidním 8. místě, pak se ale obě strany rozhádaly a bylo vymalováno. O to překvapivěji působí návrat na místo činu, ale čas (a peníze) evidentně umí vyléčit i pozurážená ega.
Poslední česká kamionová medaile je už hodně fousatá. Přivezl ji z tehdy ještě afrického Dakaru 2007 Aleš Loprais. V roce 2003 byl druhý Tomáš Tomeček a vítězství obstaral naposledy v roce 2001 legendární Karel Loprais. V lednu 2023 se tedy otevírá příležitost jako hrom. Samozřejmě to neznamená, že se tak stane automaticky. Dakar je tvrdý a nepředvídatelný, nicméně pokud se to nepovede teď, dost možná se příště podobná šance nenaskytne. Ani diktátoři nežijí věčně, navíc nelze přehlédnout, že elektrifikační trendy už dostihly i těžkou vozbu. Brzy začnou udávat tón hybridní kamiony, a v tomto ohledu české týmy poněkud zaspaly.
Předběžný seznam českých kamionových posádek na Rallye Dakar 2023
Složení | Tým | Vozidlo |
501 – Martin Macík/František Tomášek/David Švanda | MM Technology | Iveco Powerstar |
508 – Aleš Loprais/Petr Pokora/Jaroslav Valtr mladší | InstaForex Loprais Team | Praga V4S DKR |
505 – Jaroslav Valtr/René Kilián/Tomáš Šikola | Tatra Buggyra Racing | Tatra Phoenix |
509 – Tomáš Vrátný/Bartlomiej Boba/Jaromír Martinec | Fesh Fesh Group | Tatra Jamal Evo I |
503 – Martin Šoltys/Roman Krejčí/David Hoffmann | Tatra Buggyra Slovakia | Tatra 815 |
536 – Tomáš Tomeček/Niccolo Funaioli/Ard Munster | South Racing Service | Tatra 815-2T0R45 |
542 – Dušan Randýsek/Joël Darboure/Anthony Robineau | Team SSP | MAN TGA 18.480 |