Jubilejní 45. ročník Rallye Dakar začíná zhruba za měsíc a na startu se sejde početná ekipa českých jezdců a posádek. Podpatky na plynu mezi nimi nebudou, a tak půjde o genderově monotónní sestavu.
Ženský element motorsport zpravidla oživuje, ale někdy trochu úsměvným způsobem. Celý rok si Lenka Hlavatá a Gabriela Budínová pohrávaly s motivem „Holky z kanclu jedou na Dakar“, ale když se měly přihlásit, najednou se to zadrhlo. Inu, časy se mění. Dakar je dnes už víc o sportu než o veselém dobrodružství. A samozřejmě taky o penězích – i v té nejlevnější třídě T4, v níž Holky z kanclu alias Podpatky na plynu chtěly nastoupit… Takže tu máme výhradně mužskou společnost, která je až překvapivě početná. V automobilové části Dakaru patří k největším favoritům na vítězství trojice továrních „rádobyelektromobilů“ Audi. Po loňské premiéře plné technických problémů se nedá očekávat, že by se historie opakovala. Na to u čtyř kruhů investovali až příliš mnoho peněz. Tradičně na první desítku cílí Martin Prokop, jehož rodinný tým zapracoval na aerodynamické optimalizaci siluety Fordu s přezdívkou Shrek. Top speed by měla být vyšší, jakkoliv k zástavbě turbomotoru zatím nedošlo a jihlavský pilot bude i tentokrát ždímat atmosférický osmiválec. Po drobné úpravě technických předpisů by však přeplňované motory neměly mít tak velkou výhodu jako loni, snad to tedy bude poznat i na časech. Namlsán 2. místem ze světového poháru v cross-country bajách přijede do Saudské Arábie tuzemský doyen dakarského písku Miroslav Zapletal. Pokud by se vmáčknul do nejlepší dvacítky, bylo by to maximum možného. Naopak v roli nováčka se ukáže Karel Trněný, jenž chce sbírat zkušenosti bez výsledkových ambicí.
Na motorkách se vydá pouští Rub’ al Khali celkem 7 českých jezdců. Atak předních příček se čeká především od Martina Michka. Tým Moto Racing Group pod vedením Ervína Krajčoviče získal dalšího silného sponzora a osvědčená dvojice Michek – Engel dnes představuje to nejlepší, co česká cross-country scéna v jedné stopě může nabídnout. Při optimální konstelaci by se mezi 20 nejlepších v cíli mohl prosadit i Jan Brabec, ostatní budou zkoušet štěstí v bezasistenční klasifikaci Original by Motul. Tradičně slabě obsazená kategorie quadů znovu přilákala na start Zdeňka Tůmu. Minule skončil 4. a teď chce na bednu.
O českých posádkách kamionů informujeme zde.
Češi na Rallye Dakar 2023
Startovní číslo | Jezdec/posádka | Tým | Stroj |
12 | Martin Michek | Orion MRG | KTM 450 Rally Replica |
24 | Jan Brabec | Strojrent Racing | KTM 450 Rally Replica |
32 | Milan Engel | Orion MRG | KTM 450 Rally Replica |
45 | David Pabiška | SP Moto Bohemia Racing | KTM 450 Rally Replica |
79 | Libor Podmol | Podmol Dakar Team | Husqvarna FR 450 Rally |
156 | Zdeněk Tůma | Barth Racing | Yamaha Raptor 700 |
210 | Martin Prokop/Viktor Chytka | Orlen Benzina Team | Ford Raptor RS Cross Country |
225 | Miroslav Zapletal/Marek Sýkora | Offroadsport | Ford F-150 Evo |
270 | Karel Trněný/Milan Horyl | Workoutland ACCR Czech Team | Ford F-150 Raptor |