Čtyřicítka na krku, ale bez dárku

//
2.8K přečtení
6 minut čtení

V roce 1983 začal fungovat první speciální závodní okruh na našem území. Před 40 lety se po něm poprvé prohnala závodní auta a leckdo očekával, že toto jubileum zohlední letošní kalendář. Bohužel se tak nestalo a fandové automobilového sportu dárek od čerstvého čtyřicátníka nedostanou.

Autodrom Most se začal stavět v roce 1978 na místě vytěženého hnědouhelného dolu jako součást rekultivačních plánů. Návrh vypracovaný inženýrem Václavem Paurem vznikal po letmé návštěvě německých okruhů Hockenheimring a Nürburgring, ale žádné projektové dokumentace k dispozici nebyly. Víceméně se improvizovalo, což bylo dáno také specifickou topografií vytyčeného území. Po 4 letech zemních prací se konečně začala rýsovat finální podoba závodního okruhu, který se čtyřkilometrovou délkou zařadil k solidnímu evropskému průměru. V první fázi chyběla téměř veškerá infrastruktura. Boxy byly provizorní a hlavní věž se dokonce přemístila z bývalého městského okruhu u nádraží. Nicméně samotnou trať se podařilo dokončit a první závodní víkend v červnu 1983 ukázal, že základní kámen nové epochy motoristického závodění v Mostě byl úspěšně položen.

Závody Interserie bývaly v 80. letech tradičním tahákem. V neděli 14. srpna 1983 se před 90 000 diváky konaly poprvé a podobný obrázek nabídla i následující léta. (Foto: Autodrom Most)

Jak bylo tehdy pravidlem, areál se stal majetkem Svazarmu a jeho správu vykonával automotoklub Báňské stavby Most. Bohužel pravidlem bylo také neefektivní řízení státních organizací. Přestože divácké návštěvy v 80. letech dalece překonávaly všechny dnes představitelné hranice, do okruhu se téměř neinvestovalo. Není divu, že začal postupně chátrat. To se nezměnilo ani po roce 1990, kdy Svazarm zanikl a jeho majetek se obvykle zašantročil. Nejinak tomu bylo v případě mosteckého autodromu. Automotoklub Báňské stavby Most se sice v souladu se zákonem transformoval ze základní organizace Svazarmu na občanské sdružení, ale pak už to byla typická privatizační divočina 90. let. Dnes se pro to nejlépe hodí označení „krádež za bílého dne“. Tak se stalo, že areál v roce 1993 zadarmo přešel z majetku občanského sdružení do soukromých rukou – za tichého přihlížení všech včetně města Mostu.

Také ELMS se v Mostě potkala s úspěchem, přestože tam zavítala víceméně náhodou. Proč by se to nemohlo zopakovat? Neexistuje mnoho jiných automobilových sérií, které mají úroveň a současně nejdou mimo realitu českých možností. (Foto: archiv)

Soukromý majitel sice provedl nezbytné úpravy, jelikož stupeň devastace značně pokročil, ale objevily se nové potíže. Navzdory výtkám hygieniků Most povolil v okolí autodromu výstavbu rodinných domů a na světě byla kauza „hluk“, která v menší či větší intenzitě probublává dodnes. Zpětně těžko předjímat, jak by se věci vyvíjely, kdyby se vlastníkem stalo město nebo jiný veřejnoprávní subjekt, jako je tomu u řady evropských okruhů. Každopádně se do Mostu podařilo dostat některé zajímavé podniky, byť pouze jednorázově. Také se však „podařilo“ pokazit profil trati poté, co se na ní uprostřed sezony 2002 zabil rakouský jezdec Fritz Glatz. Přitom bylo dost času na elegantnější řešení, protože o kritickém místě na konci cílové rovinky se vědělo dávno předtím. Již v roce 1996 tam naprosto stejným způsobem havaroval jiný starší vůz F1, se štěstím se to tehdy obešlo bez následků. O rok později už tam našel smrt nadějný český motocyklový závodník Tomáš Hlavatka. Jelikož se tak stalo při mistrovství republiky mimo větší zájem veřejnosti, podařilo se to docela úspěšně ututlat. Navzdory potřebě konat se nic nedělo a bez jakékoliv reflexe se pokračovalo až do osudné červencové neděle roku 2002. Série EuroBOSS měla v té době mezinárodní ohlas, a tak se tentokrát už zatloukat nedalo. Pod tlakem se narychlo spíchlo alibistické řešení, které problém nebezpečného retardéru pouze posunulo jinam.

Německé série to mají mimo Německo těžké. Dva pokusy ADAC GT Masters se v letech 2018 a 2019 odehrály před téměř prázdnými tribunami. Podobně by dopadlo DTM. (Foto: Autodrom Most)

Ve stejném roce, kdy se začalo závodit na předělané trati, byl za diváckým svahem dokončen výcvikový polygon zaměřený především na kurzy bezpečné jízdy. Nutno podotknout, že tuto investici z drtivé většiny financovaly veřejné rozpočty města, státu i Evropské unie. Polygon se stal důležitou součástí areálu zejména kvůli schopnosti rychle generovat zisk. Dnes disponuje řadou moderních technologií umožňujících simulace krizových jízdních situací. I díky jeho přínosům lze financovat špičkové závody, jako je mistrovství světa superbiků. To bude letos v Mostě hostovat potřetí. Škoda, že k jubileu nepřibude podobně významný automobilový podnik. Sázka na DTM bez jakékoliv alternativy evidentně nebyla chytrým tahem. Přestože mostecký autodrom disponuje poměrně vysokou certifikací FIA Grade 2, nešťastný husí krk po startu ničí drahá auta. To se ukázalo před lety při ADAC GT Masters, a mimo jiné i proto nevedla k úspěchu snaha o získání DTM. Tak snad se úsilí napne nadějnějším směrem a severočeský okruh potěší milovníky hodnotného automobilového závodění s ročním zpožděním…

Mistrovství světa superbiků je zdaleka největší akcí v historii mosteckého autodromu. Smlouva s promotérem vyprší po sezoně 2025. (Foto: Autodrom Most)

Významné milníky Autodromu Most

26.6. 1983          zkušební automobilové závody

14.8. 1983          oficiální zahájení provozu

14.6. 1987          mistrovství Evropy silničních motocyklů

6.9. 1992             mezinárodní závody tahačů

13.7. 1997          světový pohár sajdkárů

21.6. 1998          mistrovství FIA historických vozů F1

20.8. 1998          promoakce týmu F1 West McLaren Mercedes

5.8. 2001             European Le Mans Series

14.7. 2002          tragická nehoda v rámci NDS EuroBOSS

8.6. 2003             Ferrari Challenge

27.4. 2005          zahájení provozu na trati s novým profilem

6.11. 2005          otevření polygonu

28.4. 2018          ADAC GT Masters

7.8. 2021             mistrovství světa superbiků

Napsat komentář

Předchozí článek

Češi v korejském elektromobilu mají bronz ze soutěží pravidelnosti

Další článek

Potvrzeno: Roman Staněk letos ve formuli 2

Nejnovější články

0 £0.00