V roce 1983 začal fungovat první speciální závodní okruh na našem území. Před 40 lety se po něm poprvé prohnala závodní auta a leckdo očekával, že toto jubileum zohlední letošní kalendář. Bohužel se tak nestalo a fandové automobilového sportu dárek od čerstvého čtyřicátníka nedostanou.
Autodrom Most se začal stavět v roce 1978 na místě vytěženého hnědouhelného dolu jako součást rekultivačních plánů. Návrh vypracovaný inženýrem Václavem Paurem vznikal po letmé návštěvě německých okruhů Hockenheimring a Nürburgring, ale žádné projektové dokumentace k dispozici nebyly. Víceméně se improvizovalo, což bylo dáno také specifickou topografií vytyčeného území. Po 4 letech zemních prací se konečně začala rýsovat finální podoba závodního okruhu, který se čtyřkilometrovou délkou zařadil k solidnímu evropskému průměru. V první fázi chyběla téměř veškerá infrastruktura. Boxy byly provizorní a hlavní věž se dokonce přemístila z bývalého městského okruhu u nádraží. Nicméně samotnou trať se podařilo dokončit a první závodní víkend v červnu 1983 ukázal, že základní kámen nové epochy motoristického závodění v Mostě byl úspěšně položen.
Jak bylo tehdy pravidlem, areál se stal majetkem Svazarmu a jeho správu vykonával automotoklub Báňské stavby Most. Bohužel pravidlem bylo také neefektivní řízení státních organizací. Přestože divácké návštěvy v 80. letech dalece překonávaly všechny dnes představitelné hranice, do okruhu se téměř neinvestovalo. Není divu, že začal postupně chátrat. To se nezměnilo ani po roce 1990, kdy Svazarm zanikl a jeho majetek se obvykle zašantročil. Nejinak tomu bylo v případě mosteckého autodromu. Automotoklub Báňské stavby Most se sice v souladu se zákonem transformoval ze základní organizace Svazarmu na občanské sdružení, ale pak už to byla typická privatizační divočina 90. let. Dnes se pro to nejlépe hodí označení „krádež za bílého dne“. Tak se stalo, že areál v roce 1993 zadarmo přešel z majetku občanského sdružení do soukromých rukou – za tichého přihlížení všech včetně města Mostu.
Soukromý majitel sice provedl nezbytné úpravy, jelikož stupeň devastace značně pokročil, ale objevily se nové potíže. Navzdory výtkám hygieniků Most povolil v okolí autodromu výstavbu rodinných domů a na světě byla kauza „hluk“, která v menší či větší intenzitě probublává dodnes. Zpětně těžko předjímat, jak by se věci vyvíjely, kdyby se vlastníkem stalo město nebo jiný veřejnoprávní subjekt, jako je tomu u řady evropských okruhů. Každopádně se do Mostu podařilo dostat některé zajímavé podniky, byť pouze jednorázově. Také se však „podařilo“ pokazit profil trati poté, co se na ní uprostřed sezony 2002 zabil rakouský jezdec Fritz Glatz. Přitom bylo dost času na elegantnější řešení, protože o kritickém místě na konci cílové rovinky se vědělo dávno předtím. Již v roce 1996 tam naprosto stejným způsobem havaroval jiný starší vůz F1, se štěstím se to tehdy obešlo bez následků. O rok později už tam našel smrt nadějný český motocyklový závodník Tomáš Hlavatka. Jelikož se tak stalo při mistrovství republiky mimo větší zájem veřejnosti, podařilo se to docela úspěšně ututlat. Navzdory potřebě konat se nic nedělo a bez jakékoliv reflexe se pokračovalo až do osudné červencové neděle roku 2002. Série EuroBOSS měla v té době mezinárodní ohlas, a tak se tentokrát už zatloukat nedalo. Pod tlakem se narychlo spíchlo alibistické řešení, které problém nebezpečného retardéru pouze posunulo jinam.
Ve stejném roce, kdy se začalo závodit na předělané trati, byl za diváckým svahem dokončen výcvikový polygon zaměřený především na kurzy bezpečné jízdy. Nutno podotknout, že tuto investici z drtivé většiny financovaly veřejné rozpočty města, státu i Evropské unie. Polygon se stal důležitou součástí areálu zejména kvůli schopnosti rychle generovat zisk. Dnes disponuje řadou moderních technologií umožňujících simulace krizových jízdních situací. I díky jeho přínosům lze financovat špičkové závody, jako je mistrovství světa superbiků. To bude letos v Mostě hostovat potřetí. Škoda, že k jubileu nepřibude podobně významný automobilový podnik. Sázka na DTM bez jakékoliv alternativy evidentně nebyla chytrým tahem. Přestože mostecký autodrom disponuje poměrně vysokou certifikací FIA Grade 2, nešťastný husí krk po startu ničí drahá auta. To se ukázalo před lety při ADAC GT Masters, a mimo jiné i proto nevedla k úspěchu snaha o získání DTM. Tak snad se úsilí napne nadějnějším směrem a severočeský okruh potěší milovníky hodnotného automobilového závodění s ročním zpožděním…
Významné milníky Autodromu Most
26.6. 1983 zkušební automobilové závody
14.8. 1983 oficiální zahájení provozu
14.6. 1987 mistrovství Evropy silničních motocyklů
6.9. 1992 mezinárodní závody tahačů
13.7. 1997 světový pohár sajdkárů
21.6. 1998 mistrovství FIA historických vozů F1
20.8. 1998 promoakce týmu F1 West McLaren Mercedes
5.8. 2001 European Le Mans Series
14.7. 2002 tragická nehoda v rámci NDS EuroBOSS
8.6. 2003 Ferrari Challenge
27.4. 2005 zahájení provozu na trati s novým profilem
6.11. 2005 otevření polygonu
28.4. 2018 ADAC GT Masters
7.8. 2021 mistrovství světa superbiků