MotoGP v Brně? Šance byla i letos, leč…

/
3.3K přečtení
4 minut čtení

Mistrovství světa silničních motocyklů zavítá o tomto víkendu do Německa a pro většinu českých fanoušků to znamená nejdostupnější příležitost vidět hvězdy MotoGP i našeho Filipa Salače. Z Karlových Varů je to na Sachsenring jen 90 km, z Ústí nad Labem zhruba 150 km. Nedělní vstupenky lze pořídit od 80 eur, sobotní od 49 eur.

Přitom mnoho nechybělo a kolotoč MotoGP se mohl zastavit i v Brně. Před rokem musela být v červenci zrušena Velká cena Finska na KymiRingu, letos odpadla na 10. července plánovaná Velká cena Kazachstánu. Tamní okruh Sokol nebyl do konce dubna homologován a promotér MS už dále nechtěl čekat. Nedávno se v paddocku Grand Prix objevily zvěsti, že také Velká cena Indie na okruhu Buddh je stále v nebezpečí. Manažeři Dorny jsou však přesvědčeni, že tento podnik se nakonec uskuteční. Mezitím se Dorna rozhlížela po náhradním působišti. „Zvažovali jsme Brno a Aragón,” řekl výkonný ředitel Dorny Carmelo Ezpeleta. Jenže z obou nakonec sešlo. Jelikož Automotodrom Brno již nemá homologaci FIM Grade A a do července nebyl dostatek času na renovační práce, rychle se od tohoto záměru upustilo. V provincii Aragón se 28. května konaly volby a žádný odpovědný politik nebyl ochoten ani schopen uvolnit během volební kampaně peníze na motocyklovou Grand Prix, protože nevěděl, zda bude v době jejího konání ještě ve funkci.

Filipa Salače čeká závod v destinaci, která leží nejblíže českým hranicím. Dojede si na Sachsenringu pro pódiové umístění? (Foto: Gresini Racing)

Areál brněnského závodiště se navíc má prodat a přeměnit ve vilovou čtvrť s rodinnými a vícegeneračními domy. Už v roce 2016 se objevily první zprávy, že Automotodrom Brno je na prodej. Jako zájemce byla tehdy jmenována Škoda Auto, která tam měla nechat zřídit testovací centrum pro koncern VW. Když 8. prosince 2020 Spolek pro Grand Prix ČR oznámil, že v roce 2021 se v Brně již žádná Velká cena ČR neuskuteční, mezi poraženými se ocitl i kontroverzní majitel Masarykova okruhu Karel Abraham starší. Do roku 2020 pronajímal Spolku pro Grand Prix ČR trať za lichvářskou cenu kolem 30 milionů korun (1,137 milionu eur) na týden v době konání Velké ceny ČR. Dříve sám působil jako smluvní partner Dorny a organizátor Velké ceny ČR i proto, aby svému synovi Karlovi poskytl platformu domácího závodu. Při tom opakovaně tvrdil, že ani s účastí 150 000 nebo 200 000 diváků za víkend nemůže vydělat. Proto byl před rokem 2016 založen Spolek pro Grand Prix ČR, který se postaral o pořádání Velké ceny ČR a vzal na sebe finanční riziko. Nicméně mezi politickými partnery ve Spolku docházelo ke střetům, protože střídající se zainteresovaní politici patřili k různým stranám a často jednali s Dornou na vlastní pěst. Poplatky nikdy nebyly uhrazeny včas a nejistota ohledně budoucnosti stále rostla. Současně se Abraham senior zdráhal investovat do infrastruktury, přestože konkurenti jako Assen investovali miliony, Sachsenring získával na oblibě a do kalendáře přibyla v roce 2016 nová atraktivní Grand Prix v sousedním Rakousku. Dorna Sports S.L. požadovala nový povrch trati v rámci prodloužení kontraktu s Brnem, což by stálo zhruba 100 milionů korun (3,7 milionu eur). Politici ale pro rok 2021 penězovod zastavili – oficiálně kvůli covidu. Později prohlásili, že už nikdy v Brně neuspořádají Grand Prix ČR ani mistrovství světa superbiků. Sám Abraham v zimě 2020/2021 alespoň koketoval s návratem mistrovství světa superbiků do Brna, protože tady Dorna požaduje zalistovací poplatek někdy i nižší než 500 000 eur. Naproti tomu Grand Prix stojí více než 4 miliony eur.

Masarykův okruh zřejmě žádná budoucnost v motorsportu nečeká. Ostatně prodej pozemků pod areálem už začal, jak lze vyčíst z katastru nemovitostí. Za jakým účelem se tak děje, zodpovědní představitelé Automotodromu Brno tají. (Foto: Dorna Sports S.L.)

Nedávno proniklo na veřejnost, že celý areál Automotodromu Brno má být prodán realitní společnosti a následně přeměněn na obrovský obytný komplex. Karel Abraham podle informací SPEEDWEEK.com vlastní 78,24 % akciové společnosti Automotodrom Brno. Ta je vlastníkem a provozovatelem závodní dráhy a celého zařízení včetně tribun, startovní/cílové věže, boxů, lékařského centra atd. Přestože si o těchto plánech v Brně štěbetají i vrabci na střeše, Abraham ani jeho ředitelka Ulmanová zatím záměr prodeje nekomentovali. Faktem zůstává, že Karel Abraham starší chtěl v srpnu 2022 prodat areál závodní dráhy předsedovi představenstva KTM Stefanu Piererovi za 120 milionů eur. Štýrský topmanažer dodnes lituje, že tehdy ve Spielbergu s Abrahamem marnil čas. „V každém případě to byla zcela absurdní cena,“ vzpomíná člen představenstva KTM Hubert Trunkenpolz. A tak se do hry vrací varianta bytové výstavby. Už v roce 2021 se Karel Abraham pokusil prodat 128hektarový pozemek v klidné lokalitě s dobrou dálniční dostupností investorům a změnit jej na vilovou čtvrť. Tehdy však chybělo stavební povolení.

Autorem je Günther Wiesinger, šéfredaktor švýcarského magazínu Speedweek Online (https://www.speedweek.com/).

Napsat komentář

Předchozí článek

Maestro vyučuje dál

Další článek

Motorkáři pomohli dvouletému Bertíkovi

Nejnovější články

0 £0.00