Dobrá zpráva pro fanoušky motoristického sportu – v České republice se neplánovaně uskuteční další významné okruhové závody. Stane se tak o víkendu 9. až 10. října 2021 na mosteckém autodromu, který bude hostit současně finále vytrvalostního MS silničních motocyklů (FIM EWC) a 5. podnik světového poháru cestovních vozů (FIA WTCR). Autodrom Most se letos již podruhé výrazným způsobem zapisuje do motoristické mapy světa. Bude to úspěch, nebo šlápnutí vedle?
Je jasné, že jde o nouzové řešení. Promotér obou seriálů Eurosport Events narychlo hledal náhradu za slavnou osmihodinovku v japonské Suzuce i asijskou část FIA WTCR, kterou byl nucen s ohledem na nejisté perspektivy cestování zrušit. Aby se rozjeté šampionáty mohly důstojně dokončit, bylo třeba najít náhradní destinace. Jednou z nich (a nutno podotknout, že tou stěžejní) se stal severočeský Most. „Bohužel výrazný nárůst počtu nakažených covidem v Japonsku po letních olympijských hrách znamená, že japonská vláda nedovolí, aby se osmihodinovka v Suzuce uskutečnila. Aby byl zachován důstojný počet závodů, aktivujeme plán B závodem v Mostě. Bude to smíšená automobilová i motocyklová akce, jako tomu bylo před 2 lety na Slovensku a v Malajsii,“ vysvětlil prezident Mezinárodní motocyklové federace Jorge Viegas. „V těchto nepředvídatelných časech jsou kalendářní změny něčím, na co musíme být připraveni,“ podotkl prezident komise cestovních vozů FIA Alan Gow. „Zvažovali jsme všechny možnosti, jak udržet závody v Asii, ale nakonec jsme museli přijmout skutečnost, že posunutí našeho návratu do Asie o další rok je jedinou alternativou. Nemohli jsme riskovat vyslání nákladu přes půl zeměkoule, aniž bychom měli garanci, že závody bude možné opravdu uspořádat,“ dodal zástupce společného promotéra François Ribeiro.
WTCR je sice relativně vysoce postaveným šampionátem v hierarchii FIA, ale nelze přehlédnout, že kategorie cestovních vozů prochází krizí. Ta úzce souvisí se současnou neutěšenou situací v automobilovém průmyslu, který bojuje s řadou protivenství. K iracionálnímu tlaku na urychlenou elektrifikaci se přidávají výpadky v dodavatelských řetězcích – ať už skutečně způsobené postcovidovou kocovinou nebo se jen na covid svádějící. Důsledkem toho jsou ekonomické starosti automobilek, pro které se motoristický sport rázem ocitá v úplném suterénu zájmů. Proto zaniklo mistrovství světa cestovních vozů, proto kdysi prestižní německý seriál DTM zdegradoval do podoby jedné z mnoha lokálních „gétéčkových“ sérií… Nakonec i světový pohár cestovních vozů ve stávající podobě vznikl v roce 2018 z nouze jako překlenovací řešení původně na 2 sezony s vidinou, že se pak možná najde stabilnější platforma. Jenže ta se nenašla a v dohledné době ani nenajde. Poněkud rozpačité uvedení sourozeneckého Pure ETCR ukazuje, že elektrická cesta bude ještě dlouho trnitá.
EWC je plnohodnotným mistrovstvím světa pod hlavičkou FIM, jakkoliv jeho prestiž se nedá srovnávat se šampionátem superbiků, který si letos v Mostě odbyl úspěšnou premiéru. Nicméně stroje jsou to velmi podobné (ve vrcholné třídě vytrvalostních závodů startují o něco těžší a o trochu méně výkonné superbiky) a Yamaha rakouské stáje YART s Karlem Hanikou v sestavě bude patřit k favoritům na vítězství. Otázkou však zůstává, před jakou kulisou se tohle divadlo bude odehrávat. Pořádat okruhové závody o druhém říjnovém víkendu lze docela dobře ve Španělsku, na severu Čech je to nemalé riziko. Při troše smůly může být na trati námraza nebo sníh, ale i bez ní bude zima a nevlídno. Jezdci se s tím nakonec nějak popasují, s obecenstvem to bude horší. To si ostatně v Mostě už jednou vyzkoušeli. Právě před 4 lety ve velmi podobném termínu zorganizovali finále dnes již zaniklého evropského poháru cestovních vozů a výsledkem bylo ekonomické harakiri, kdy se na tribunách krčilo pár desítek prokřehlých diváků. A tentokrát se ještě k tomu o stejném víkendu konají parlamentní volby…
Jakkoliv okolnosti nemohou být méně příznivé, mosteckým patří dík za neutuchající snahu přivádět do Česka významné motoristické podniky. V dnešní bláznivé a motorsportu nepřející době je to dvojnásobně cenné. Fandové budou žehrat na nevhodný termín, ale když se něco peče pod tlakem časové tísně, nelze si vybírat. V každém případě to může posloužit dobrým referencím pro věci příští. Autodrom Most bude v roce 2022 slavit jubilejní 40. sezonu a vedle MS superbiků by mu nějaký parádní automobilový závod náramně slušel – ve vhodném termínu a s početnou diváckou kulisou.
Kalendář MS ve vytrvalostních závodech silničních motocyklů 2021
datum | Podnik | Místo |
12.-13.6. | 24 Heures Moto | Le Mans (Francie) |
17.7. | 12 Hours of Estoril | Estoril (Portugalsko) |
18.-19.9. | 24h Bol d´Or | Le Castellet (Francie) |
9.10. | 8 Hours of Most | Most (Česko) |
Kalendář SP cestovních vozů 2021
datum | Okruh | Místo |
3.-5.6. | Nürburgring-Nordschleife | Nürburg (Německo) |
26.-27.6. | Autódromo Fernanda Pires da Silva | Estoril (Portugalsko) |
10.-11.7. | MotorLand Aragón | Alcañiz (Španělsko) |
21.-22.8. | Hungaroring | Mogyoród (Maďarsko) |
9.-10.10. | Autodrom Most | Most (Česko) |
16.-17.10. | Circuit Pau-Arnos | Arnos (Francie) |
6.-7.11. | Adria International Raceway | Adria (Itálie) |
27.-28.11. | Sochi Autodrom | Sirius (Rusko) |