Premiéra světových superbiků v Mostě se vydařila, ale je co zlepšovat pro příští rok

/
3.1K přečtení
5 minut čtení

Mistrovství světa superbiků se po tříleté přestávce znovu podívalo do Česka – tentokrát však poprvé do Mostu. Letošní vrchol motoristického sportu na českém území je minulostí a nastává čas hodnocení. Ponechme stranou průběhy závodů a jejich výsledky, to vše je dobře známo i díky přímým přenosům na stanici Nova Sport2. Jak tedy ostře sledovaná premiéra dopadla a jaká poučení z ní plynou do budoucna?

Diváci se v hojném počtu sešli pouze na konci cílové rovinky, jinde to bylo o dost slabší. (Foto: Jan Černý)

Tu nejdůležitější zprávu je třeba zdůraznit hned na začátku: závodní víkend proběhl bez větších potíží a příští rok se na tomtéž místě dočkáme opakování. Snad už bez jakýchkoliv omezení… Tahle akce si rozhodně zaslouží výrazně větší diváckou kulisu, než jaká se vytvořila letos. Pořadatelé uvedli, že se v neděli sešlo v ochozech mosteckého autodromu 7000 diváků. Možná jich reálně bylo o něco víc, ale rozhodně ne o mnoho. Takové číslo by za normálních okolností zůstalo daleko za očekáváním. Těžko říci, jaký je skutečný potenciál tohoto podniku. Kdyby v sobotu i v neděli přišlo po 25 tisících (nebo v součtu 50 000), byl by to úspěch. Je to ovšem vůbec reálné? Českých diváků už asi o moc víc čekat nelze. Cena vstupenky 1590 Kč (v předprodeji o něco méně) je prostě limitujícím faktorem pro většinu českých rodin a zanícených fandů ochotných obětovat jiné výdaje bude vždy a všude výrazná menšina. Zbývají tedy zahraniční návštěvníci – především z blízkého Německa. Ty tentokrát jistě omezovaly nejasnosti kolem přeshraničního cestování a v předcovidové době by jich nepochybně bylo víc. Jenže bylo by jich víc o 20 000? Odpověď snad poskytne rok 2022.

Právem nejkritizovanější místo mosteckého okruhu – úzká stop&go šikana krátce po startu, kde se často padá. (Foto: Jan Černý)

Do té doby bude nutné zapracovat na řadě dílčích vylepšení. Samotný areál má dané geometrické parametry, s nimiž se hnout nedá. Něco však přece jen udělat lze. V první řadě bude třeba přepracovat nešťastnou úvodní část po startu. Původní představa, že se vytvořením „husího krku“ zvýší bezpečnost, se totiž ukazuje jako docela mylná. Uplynulý víkend pak poskytl víc než dostatek příkladů, když se tam odehrály spousty pádů. Naštěstí se nikomu nic nestalo, ale štěstí nemusí přát věčně. On totiž pád v malé rychlosti většinou končí tím, že jezdec setrvačností nedoklouže do únikové zóny a zůstane ležet na trati. Pak je jen otázkou náhody, zda se mu všichni vyhnou. Pokud ne, je z toho další pád a obvykle i zranění. Pokud ležícího zasáhne někdo do hlavy, končí to často fatálně. A situací, kdy k tomu bylo velmi blízko, nastalo během víkendu několik. Tady je potřeba zasáhnout, než bude pozdě. Větší péči zasluhuje i oplocení okruhu. Záběr zmateného zajíce, který přeběhl trať těsně před v té době vedoucím Toprakem Razgatliogluem, obletěl svět. Kdyby to ušák nestihl, turecká hvězda Yamahy by šla k zemi. V ještě horším případě by zajíce příště mohla vystřídat srnka.

Paddock pojmul i honosné motorhomy továrních týmů. (Foto: Jan Černý)

Naopak tolik kritizované únikové zóny obstály se ctí. Dokonce i pád šestinásobného mistra světa Jonathana Rey v jednom z kritických míst skončil dobře a až ke svodidlu doletěla jen jeho Kawasaki. Jezdec měl relativně slušnou rezervu. To samozřejmě neznamená, že únikové zóny jsou velkorysé. Nejsou a za mokra by to mnohde bylo limitní, jenže s tím na většině míst nelze mnoho udělat. V každém případě nekompromisní odsudky mosteckého okruhu, které opakovaně zaznívaly zejména z úst Scotta Reddinga, nebyly zrovna uctivé a vůči pořadatelům ani férové. Místy se zdálo, že 28letý Brit ve službách Ducati by raději než v Mostě startoval na ostrově Man. Snad ho nedělní jasné vítězství přiměje k alespoň částečnému zjemnění svých výhrad. Na druhou stranu se Autodrom Most musí naučit, že na této úrovni, kdy už není lokálním okruhem mimo zájem velkého světa, se s protivětrem bojuje metodami krizové komunikace – nikoliv mlčením.

Pirelli je oficiálním dodavatelem pneumatik pro všechny třídy – a to minimálně do roku 2023. (Foto: Jan Černý)

Přes všechny drobné nedostatky se ukázalo, že mostecký okruh dokáže hostit nejvýznamnější motoristické podniky. A to je dobrá zpráva, protože jiné zařízení tohoto druhu mít v Česku nebudeme. Brněnský okruh zřejmě brzo zmizí z mapy a že by se v dohledné době podařilo vybudovat něco nového, je představa z oblasti sci-fi. Doufejme, že napřesrok se MS superbiků v Mostě pojede před výrazně větší diváckou návštěvou a nebude kolidovat s Grand Prix Rakouska či Německa. Nicméně mostečtí organizátoři pod vedením ambiciózního majitele okruhu Josefa Zajíčka už letos ukázali, že do budoucna se s nimi rozhodně musí počítat. A že by “superbejci” byla jediná světová akce v Mostě? Uvidíme!

Napsat komentář

Předchozí článek

Mistrovství světa superbiků objektivem znalce mosteckého okruhu!

Další článek

Šok: dva světové podniky najednou míří nečekaně do Česka!

Nejnovější články

0 £0.00