Špatně skrývané tajemství posledních týdnů konečně vyplavalo na povrch. Úvodní klání světového poháru cestovních vozů na mosteckém autodromu bylo bez náhrady zrušeno. Na pozadí komunikačního diletantství, které oznámení provázelo, opět ožila stará otázka: Jak v Česku smysluplně financovat významné sportovní podniky?
„Český závod WTCR, který měl 9.-10. dubna otevřít novou sezonu na autodromu v Mostě, se nemůže uskutečnit v důsledku nouzového stavu. Ten byl v zemi vyhlášen 4. března a potrvá minimálně 30 dnů,“ píše se v prohlášení promotérské společnosti Discovery Sports Events. Toho se nešikovně chytil právě Autodrom Most a sklidil zaslouženou kritiku fanoušků na sociálních sítích. Většina z nich totiž věděla, že tahle událost byla zrušena dávno před 4. březnem. Jen se to před veřejností tutlalo. Pod tlakem zvolili mostečtí ústup ve stylu „já nic, já muzikant“ – a pomyslného černého Petra přehodili na Autoklub České republiky. Ten po několikadenním urputném mlčení vydal zprávu, která se snaží pojmenovat realitu o trochu profesionálněji. „Český státní rozpočet fungoval několik měsíců v rozpočtovém provizoriu a nebylo tedy možné pevně rozpočtovat příslušné dotační programy. Do dnešního dne není jasné, jaký bude rozpočet Národní sportovní agentury, natož jaké prostředky obdrží sportovní svazy a pořadatelé,“ stojí mimo jiné v oficiálním sdělení Autoklubu ČR. Je až s podivem, že ani jedna z dotčených stran se na situaci nepřipravila včas. Měly na to více než měsíc, navíc reakce veřejnosti se dala velmi dobře předvídat.
Ať už je na vině Petr nebo Pavel, za vším hledejme jako obvykle peníze. Každý významnější seriál v jakémkoliv sportovním odvětví má promotéra, který svůj „produkt“ prodává. V případě světového poháru cestovních vozů se hovoří o poplatku ve výši kolem 200 000 eur, k jehož uhrazení se tentokrát nikdo neměl. Tak prostá je pravda. Jako přes kopírák se opakuje situace z doby nedávno minulé, kdy po několika letech nedůstojných tahanic zmizelo z brněnského okruhu mistrovství světa silničních motocyklů. Tehdy také veřejnoprávní subjekt (Spolek pro GP ČR) pořádal závody na okruhu soukromého majitele (Automotodrom Brno a.s.). A už tehdy se ukázalo, že jde o konstrukt v českých poměrech nefunkční. Jediná udržitelná cesta vede přes model, kdy majitel závodiště plně odpovídá za jím nasmlouvanou akci a nese na svých bedrech náklady i zisky. Jenže to vyžaduje úsilí při shánění sponzorů, a tak řada organizátorů raději spoléhá na financování z peněz daňových poplatníků. To může do jisté míry fungovat v časech ekonomické prosperity, ale ty nás v nejbližší budoucnosti rozhodně nečekají. Naopak nás čeká utahování šroubů a s ním spojené škrty ve veřejných výdajích. Velmi citelně se dotknou i oblasti sportu. Národní sportovní agentura například redukuje rozpočet na podporu významných sportovních akcí poměrně radikálně. Zatímco loni rozdělila za tímto účelem skoro 350 milionů korun (z nich na motoristický sport šlo 37 milionů), letos to bude zřejmě jen zhruba polovina. Dá se očekávat, že podobně se zachovají i kraje a obce. Je tedy nejvyšší čas přestat vzhlížet k eráru a snažit se o významnější zapojení soukromého sektoru. Řada firem větších i menších hledá každoročně způsoby, jak si ponížit daňový základ. Některé nacházejí útočiště v šedých zónách a možná by rády využily zcela standardních příležitostí, které nabízí třeba právě sportovní sponzoring.
Osud mosteckého klání světového poháru cestovních vozů budiž mementem pro všechny ostatní. Tady nejde jen o jednoho pořadatele a jednoho promotéra, jde především o pověst českých organizátorů v globálním měřítku. Pokud s někým podepíšu smlouvu a pak ji nedodržím, nejsem zrovna vzorem serióznosti a jistý stín vrhám i na své krajany. Doufejme, že dalších podobných případů zůstane český motorsport ušetřen. Největšími podniky letošního roku by měly být světové šampionáty FIM v Mostě a v Lokti nad Ohří. Autodrom Most se ke svému MS superbiků přihlásil a tvrdí, že koncem července se na jeho okruhu skutečně pojede. Jak to dopadne s motokrosovým MS v Loketských serpentinách, se teprve uvidí. Každopádně jedna velká mezinárodní ostuda už byla zažehnána – naštěstí dříve, než reálně zahrozila. Na přelomu ledna a února byla totiž Barum Czech Rally Zlín vedlejším kandidátem na zařazení do kalendáře MS v automobilových soutěžích. Nakonec se WRC Promoter dohodl s preferovanými pořadateli v Belgii. Uf, to byla klika! U nás se zjevně nikdo neobtěžoval položit si elementární otázku, jak by se to celé financovalo. Pokud se nesežene 200 000 eur na akci, která byla s předstihem naplánovaná, odkud by se asi tak vykutálel čtyřnásobek na něco, co se upeklo na poslední chvíli a s čímž nikdo nepočítal?