Motorsport na cestě k separaci

/
886 přečtení
3 minut čtení

Motoristický sport dlouho odolával, ale bylo jasné, že jednou to přijít musí. Téma odděleného závodění žen a mužů viselo ve vzduchu a vývoj posledních let naznačuje, jakým směrem se bude ubírat. Asi nikdo nepochybuje o tom, že v atletice, tenisu či cyklistice nemohou ženy a muži soupeřit společně. Platí to i pro motorsport?

Po desetiletí převažoval názor, že v motoristickém sportu není potřeba separovat ženy od mužů, jelikož primárně nejde o výhradní uplatnění hrubé fyzické síly. Postupem doby však dochází k odklonu od této představy – nepochybně i pod vlivem různých genderových hnutí. Mezinárodní motocyklová federace FIM ostatně už několik let vypisuje oddělené šampionáty pro ženy v motokrosu, enduru, trialu i cross-country soutěžích. A letos konečně zvedne hozenou rukavici první česká odvážlivkyně. Do pětidílného ženského MS v motokrosu 2021 se chystá 24letá česká jednička Kristýna Vítková, která v posledních letech pravidelně ovládala tuzemský šampionát. Logický krok v kariéře doprovází změna týmu i stroje. Vítková přesedá z Yamahy na motocykl Husqvarna a bude usilovat o světové body. Uvidíme, do jaké části startovního pole se zařadí. Konkurence v čele s úřadující mistryní světa Courtney Duncan z Nového Zélandu je samozřejmě mnohem silnější než soupeřky na českých tratích. První měření sil čeká Vítkovou o víkendu 24.-25. července na domácí půdě v Lokti nad Ohří. Držíme palce!

Foto: Archiv Kristýny Vítkové

 A jak zareagovala automobilová federace FIA? Možná poněkud překvapivě, protože pro první ryze ženský seriál v automobilovém sportu byly vybrány závody na okruzích… Člověk by očekával, že se tak stane v disciplíně, která klade vyšší nároky na fyzickou sílu. Okruhové závody jsou dnes spíše o precizním vedení stopy a mentálním soustředění než o silovém boji se strojem v těžkém terénu. Nicméně kostky byly vrženy a výsledkem se stala W Series, která letos odstartuje historicky 2. ročník. Ten první se jel v roce 2019, loni se naplánovaný seriál nakonec zrušil. Tady však české barvy zřejmě zastoupeny nebudou. Mezi osmnáctkou nominovaných není žádná česká jezdkyně a nezdá se být příliš pravděpodobné, že bude mezi 2 dodatečně vybranými.

Přestože myšlenku čistě ženského závodění nelze a priori zavrhnout, setkala se s rozporuplným přijetím i u některých automobilových závodnic. Ke kritikům se přidaly například Švýcarka Simona de Silvestro nebo britské jezdkyně Pippa Mann a Charlie Martin. Nadšení neprojevily ani kolumbijská testpilotka týmu F1 Alfa Romeo Racing Orlen Tatiana Calderón či z formule 3 známá Němka Sophia Flörsch. Jejich argumentům lze rozumět. Výraznější vliv žen v motorsportu a hlavně jejich výkonnostní růst podpoří přímé soupeření s muži mnohem více než separace do ženských seriálů. Že je na tom velký kus pravdy, dokládá mistrovství světa silničních motocyklů ve třídě Supersport 300. Právě tam Španělka Ana Carrasco přepisovala dějiny. V sezoně 2018 porazila přes 30 mužských kolegů a stala se historicky první a zatím poslední ženou, jež vybojovala titul světové šampiónky mezi muži. Jakkoliv totiž ženské série mají své opodstatnění, případný úspěch v konkurenci všech bez ohledu na pohlaví bude mít vždy vyšší hodnotu. Ana Carrasco už si to vyzkoušela na vlastní kůži.

Přibude v dohledné době nějaká další žena, která zpráská všechny mužské soupeře, nebo se i motorsport definitivně vydá na cestu oddělených závodů?

Předchozí článek

Nejistý pohled do kalendáře

Další článek

Salačova sezona pravdy

Nejnovější články

0 £0.00