Formule 4, co není formulí 4, aneb český švindl

/
2256 přečtení
5 minut čtení

Na maďarském Hungaroringu se o víkendu rozjel nový středoevropský seriál. Že u jeho zrodu stálo pouhých 6 aut, by nevadilo tolik jako typicky česká „okukávačka“, která mu předcházela.

I my jsme v závěru loňského roku kvitovali vznik závodní série, která měla usnadnit přestup mladých motokárových jezdců na automobilové okruhy. Něco takového v našem regionu dlouhá léta chybělo a poté, co v sousedním Německu zašel na úbytě národní šampionát formule 4, dávalo středoevropské mistrovství této školní třídy ještě větší smysl. Jenže to skončilo zase tak nějak po česku. Halasně oznámený ACCR Formula 4 Championship s certifikací FIA se po několika měsících ve vší tichosti, bez jakéhokoliv zdůvodnění a po zrušení úvodního podniku v Oscherslebenu změnil na ACCR Czech Formula – ano, samozřejmě bez certifikace FIA. Za tu se totiž platí. Na rozdíl od slibů, které se rozdávají zadarmo…

Že na startovním roštu stálo jen 6 Tatuusů F4-T421 Abarth, by nebylo samo o sobě tragédií. Tu do toho vnesla až neschopnost postavit se k věci čelem a říct alespoň „sorry“. (Foto: Jenzer Motorsport)

Možná to vypadá jako zbytečné bazírování na detailech, ale zrovna tenhle „detail“ je dost podstatný pro jezdce i jejich podporovatele. Zatímco certifikované mistrovství formule 4 přináší těm úspěšným body pro tzv. superlicenci (mistr získává 12 bodů, vicemistr 10 atd.), necertifikované pochopitelně nepřináší nic. A protože každý, kdo usedá do jakéhokoliv monopostu, před sebou vidí zářnou kariéru ve formuli 1, superlicenční body jsou pro něj středobodem všeho. Jaký má pak důvod závodit někde, kde utratí skoro stejné peníze, ale nedostane za ně to co jinde? Logickým důsledkem nemůže být nic jiného než mizérie, která byla k vidění na Hungaroringu. Že začátek nebude ani trochu snadný, se vědělo předem. Nicméně jen 6 účastníků naplnilo ty nejpesimističtější předpoklady. V této minispolečnosti podle očekávání dominoval švýcarský tým Jenzer Motorsport se svými dvěma adolescenty Ethanem Ischerem a Renem Francotem, krok dokázal držet už jen další Švýcar Michael Sauter z rodinného týmu Sauter Engineering + Design. Ostatní včetně našeho Jiřího Šafránka citelně zaostávali. Jistě, doba není motorsportu nakloněna a krizí procházejí i jiné závodní série podobné úrovně. Třeba dánský šampionát formule 4 zahájil sezonu s 9 jezdci, některé další včetně německého dokonce zanikly. V tomto kontextu není největším problémem šestice průkopníků z Hungaroringu. K té by se třeba časem někdo přidal nebýt planých slibů, k nimž se najednou nikdo nehlásí. Úhybné manévry odvolávající se na tradici někdejší Národní formule (která ve skutečnosti jen prodloužila život svazarmovské formuli Škoda) mají navodit dojem, že se vlastně nic nestalo. A to je hodně nešťastný vklad do začátku.

Napsat komentář

Předchozí článek

Český jezdec vládne světovým supersportům, zatím malým

Další článek

Škoda Octavia Combi – ideální auto pro fanouška rally

Nejnovější články

V polovině hotovo?

Mistrovství světa silničních motocyklů vycházejících ze sériové produkce uzavřelo o víkendu na mosteckém autodromu první poločas.

Český ústup ze slávy

Automobilové závody do vrchu bývaly téměř jistou zásobárnou evropských medailí pro české jezdce. Tentokrát vše nasvědčuje

0 £0.00