Český jezdec vládne světovým supersportům, zatím malým

/
815 přečtení
7 minut čtení

Petr Svoboda vyhrál o víkendu oba závody třídy Supersport 300 v nizozemském Assenu a vede průběžné pořadí MS s plným počtem 50 bodů.

Takového úspěchu se česká silnice dočkala poprvé v historii. Ještě nikdy nestál náš jezdec na nejvyšším stupni vítězů v rámci MS superbiků. Přitom po kvalifikaci, v níž Svoboda obsadil 11. místo, tomu nic nenasvědčovalo. Jenže už první sobotní závod ho zastihl ve skvělé formě, když se postupně prokousal až do vedoucí skupiny. Závěrečná kola přinesla jako obvykle drama, pořadí se přesýpalo zatáčku od zatáčky. Český jezdec si před cílovou čárou vytvořil malý náskok a to rozhodlo. Nedělní závod měl podobný průběh, snad jen závěr byl ještě těsnější než v sobotu. Svoboda projel cílem jako třetí, ale vítězný Brazilec Maier i druhý Ital Vannucci vyfasovali trest za porušení traťových limitů v posledním kole. Dodatečně byla výhra přiřknuta dvacetiletému Čechovi, který se ujal vedení v průběžné klasifikaci a rázem se zařadil do skupiny vážných kandidátů na mistrovský titul.

Sobotní vítězství Petra Svobody (startovní číslo 53) bylo na poměry malých supersportů suverénní, v neděli o něm rozhodl verdikt sportovních komisařů. I to k motorsportu patří… (Foto: Dorna WSBK)

Jméno Petra Svobody není ve startovním poli třídy Supersport 300 nové. Do mistrovství světa nakoukl už v roce 2020, ale nebodoval a tím pádem ani neoslnil. O rok později už se k bodům prokousal, jenže jich moc nebylo a pochybnosti sílily. Pro sezonu 2022 už nesehnal angažmá a vypadalo to, že jeho kariéra končí. Jenže po zranění Španěla Pereze Gonzaleze dostal šanci jako náhradník v českém týmu Accolade Smrž Racing, a tu už dokázal využít. Solidními výkony na sebe upoutal pozornost a pro letošní rok mu nabídl místo kvalitní německý tým Füsport – RT Motorsports by SKM. Na dobře připravené Kawasaki Ninja 400 se přihlásil mezi elitu a z víkendu v Assenu vytěžil maximum. Nedá se předpokládat, že by stejný obrázek nabídly i další závody. Na to je nejmenší třída příliš vyrovnaná. Pokud se však našemu jezdci podaří udržet konzistentní výkonnost, může figurovat na konci sezony hodně vysoko.

Nečekaný triumf z Assenu katapultoval českého motorkáře mezi favority. Teď bude klíčové, jak se s novou rolí popasuje psychicky. (Foto: Dorna WSBK)

Držme mu palce, protože právě konec letošní sezony bude zřejmě znamenat i konec této třídy v programu MS superbiků. Vstupní branou do něj se totiž má stát nová třída s pracovním názvem Supertwin. Supersporty 300, které tuto roli zastávají od roku 2017, nesplnily očekávání a navíc se v nich přihodilo několik smrtelných havárií. Náhrada se rýsuje v podobě strojů s dvouválcovými motory o objemu zhruba 600 až 750 ccm, jako jsou Aprilia RS 660, Kawasaki Ninja 650, Suzuki SV 650 či Yamaha YZF-R7. Ty by měly být systémem BoP srovnány na výkon kolem 100 koní. Ostatně první pokusy již byly učiněny v některých národních mistrovstvích – například americkém MotoAmerica nebo německém IDM. Jak to bude vypadat v detailu, zatím nikdo neví. Supersporty 300 v každém případě zpívají labutí píseň a bylo by fajn, kdyby Petru Svobodovi pomohly postoupit o třídu výš. K tomu však nutně potřebuje úspěch na konci roku. Tento dílčí budiž slibnou nadějí…

Napsat komentář

Předchozí článek

Holky mají jasno

Další článek

Formule 4, co není formulí 4, aneb český švindl

Nejnovější články

V polovině hotovo?

Mistrovství světa silničních motocyklů vycházejících ze sériové produkce uzavřelo o víkendu na mosteckém autodromu první poločas.

Český ústup ze slávy

Automobilové závody do vrchu bývaly téměř jistou zásobárnou evropských medailí pro české jezdce. Tentokrát vše nasvědčuje

0 £0.00