Mistrovství světa v automobilových soutěžích za pár dnů v Monaku otevře svůj 50. ročník. Ten charakterizují dost zásadní změny, jimiž prošel celý systém šampionátu. Do jeho podpůrných seriálů míří na plný úvazek dvě české posádky. To tu už dlouho nebylo…
S koncem továrního týmu Škoda Motorsport se cesta do světa pro tuzemské jezdce přece jen o něco ztížila. Zajistit účast z privátních zdrojů nebylo nikdy snadné a v době postcovidové je to složitější než kdy dřív. O to neuvěřitelněji působí zpráva, že Česká republika bude mít ve hře hned dvojici zástupců v nově zformovaných seriálech WRC2 a WRC3. Především FIA WRC2 Championship slibuje hodně nabité startovní pole, neboť zahrne veškeré vozy specifikace Rally2. Bez nadsázky lze tvrdit, že právě účastníci WRC2 budou jednotlivým soutěžím dominovat z pohledu kvantity.
Do této jámy lvové vstupuje Erik Cais, jenž uplynulé 3 sezony strávil v mistrovství Evropy. Tam se postupně zlepšoval a nejlepšího výsledku dosáhl loni, kdy se umístil na 6. příčce konečného pořadí. Pro letošní rok vyměnil spolujezdce, když vedle něj místo Jindřišky Žákové usedne Petr Těšínský. Technika v podobě Fordu Fiesta Rally2 od Jaroslava Orsáka zůstává stejná, ale česká dvojice pojede pod hlavičkou oficiálního týmu M-Sport. To mimo jiné znamená, že bude bodovat i v hodnocení WRC2 týmů a s ohledem na Caisův věk také v sub-klasifikaci WRC2 Junior pro jezdce do 30 let. Podmínkou je účast v 7 vybraných soutěžích ze 13dílného kalendáře, přičemž minimálně jedna musí být mimoevropská. Z toho se do bodového skóre sezony zahrne 6 nejlepších výsledků.
Zatímco letošní plán Erika Caise byl veřejným tajemstvím minimálně od loňského podzimu, velmi nečekaná zpráva přišla z tábora Jana Černého. Ten se vrhá do zcela nově koncipovaného seriálu WRC3, který je vypsán pro vozy specifikace Rally3. Taková technika existuje zatím v jediném exempláři, a tak volba nemohla padnout na nic jiného než na Ford Fiesta ST Rally3. O vozidlo se postará slovenský podnikatel a mecenáš motorsportu Ján Miloň, respektive jeho Jantar Team. Jan Černý se spolehne na rozpis svého tradičního navigátora Petra Černohorského a stejně jako Erik Cais zahájí sezonu už v lednu na jubilejní 90. Rallye Monte Carlo. Jelikož si může vybrat pouze 5 soutěží, z nichž se mu započtou 4 nejlepší výsledky, střihne si ještě ME v rallyekrosu. Tam opět zabojuje se Škodou Citigo v divizi RX3 a pokusí se vylepšit loňské 4. místo.