Charouzův chytrý tah dámou

/
1.2K přečtení
3 minut čtení

Jediný český tým ve formuli 2 angažoval pro zbytek letošní sezony kolumbijskou závodnici Tatianu Calderón. Zabil tím dvě mouchy jednou ranou – zaplnil kokpit své Dallary F2 2018 Mecachrome dobře platícím klientem a ještě si vysloužil pochvalu bojovníků za diverzitu v motorsportu.

Charouz Racing System elegantně vyřešil situaci poté, co turecký nováček Cem Bölükbaşı vypadl z jeho sestavy. Ve formuli 2 už jde o opravdu velké peníze, které různým jezdcům (resp. jejich sponzorům) postupem sezony více či méně docházejí. Není velkým tajemstvím, že celoroční angažmá ve špičkové stáji F2 vyjde na 2,5 milionu eur. Týmy středu pole pořád chtějí kolem 2 milionů. Za této situace si málokdo předplatí sedačku na celý rok. Většinou se částka hradí v několika krocích a nezřídka se stane, že sponzor náhle utáhne kohoutky – především když se nedaří. To se zjevně stalo i tureckému simracerovi v českých službách, jenž z 10 závodních víkendů nevytěžil ani bod. Oblast e-sportu je přece jenom něco jiného než reálné závodění na trati, kde na první dobrou nemůže uspět ani špičkový simracer.

Tatiana Calderón se vrací na místo činu, tentokrát v českých barvách. Získá do konce sezony aspoň bod? (Foto: Charouz Racing System)

Pro závěrečné 4 víkendy sezony 2022 zaujala Bölükbaşıho místo Tatiana Calderón, která si odbyla premiéru o uplynulém víkendu v belgickém Spa-Francorchamps. Rodačka z kolumbijské Bogoty pochází z dobře situované rodiny a k jejím mecenášům patří jeden z nejbohatších podnikatelů planety Carlos Slim Helú. Není divu, že se jí otevírají dveře do nejvyšších pater motorsportu snadněji než jiným. Ostatně ve formuli 2 už jednou působila. Roku 2019 absolvovala téměř celý šampionát v Dallaře britské stáje Arden, ale nepřipsala si ani bod. Následující 2 sezony strávila v japonské Super formuli, ale i tam vyšla bodově naprázdno. Přesto až do loňského roku zastávala post testovací jezdkyně týmu F1 Alfa Romeo Racing Orlen. Letos zkoušela štěstí v americké IndyCar Series, kde v týmu A. J. Foyt Enterprises nastoupila k 7 závodům a získala v nich 58 bodů. Jenže to hlavní sponzor její zámořské štace ROKiT evidentně nepovažoval za úspěch a z další podpory vycouval.

Česká stáj Charouz Racing System prožívá zatím nejlepší sezonu od svého zapojení do mistrovství FIA vozů F2 v roce 2018. Brazilec Enzo Fittipaldi drží její prapor až nečekaně vysoko. (Foto: Charouz Racing System)

Calderón se tak vrací do formule 2 v době, kdy nabírají na intenzitě diskuze o angažmá ženy ve formuli 1. Řada aktivistů by něco takového považovala za hmatatelný důkaz rovnoprávnosti. Jenže realita je taková, že v současnosti není na obzoru závodnice, která by tyto ambice mohla mít. Tatianě Calderón je 29 let a letos už ve formuli 2 žádnou díru do světa neudělá. Pokud by ji náhodou udělala příští rok (a nikde teď není psáno, že vůbec bude na startu), teoreticky by do formule 1 vstoupila jako nováček v 31 letech. Prakticky vyloučené… Ani ve formuli 3 letos nejezdí žádná žena a není jasné, jestli se to příští rok změní. Naposledy to zkoušela v sezoně 2020 Němka Sophia Flörsch, ale k bodům se nepřiblížila. Předpokládalo se, že letos ve formuli 3 debutuje suverénka ženské W Series Jamie Chadwick, leč nepovedlo se. Za posledních 20 let měla jediná žena výkonnost na to, aby vůz F1 zvládla se ctí. Američanka Danica Patrick se v letech 2006 až 2011 pravidelně umisťovala v nejlepší desítce zámořského seriálu IndyCar. V roce 2008 jako dosud jediná žena v historii jeden ze závodů vyhrála a o rok později skončila s několika medailovými umístěními na 5. příčce v celkové klasifikaci. Tehdy to z různých důvodů neklaplo a dnes 40letá Patrick uzavřela jezdeckou kariéru přestupem do NASCAR Cup Series, kde se jí už moc nedařilo. A tak platí slova šéfa Formula One Group Stefana Domenicaliho, který nedávno prohlásil, že ve střednědobém horizontu ženu za volantem monopostu F1 neuvidíme. Sice za to sklidil kritiku aktivistických populistů, ale to bohužel patří k folkloru dnešní doby přeplněné pokryteckou hyperkorektností.

Napsat komentář

Předchozí článek

Soumrak rallye: ani Barumka už nemá nic jistého

Další článek

To už není náhoda: český junior znovu vicemistrem světa

Nejnovější články

0 £0.00