O víkendu se v italské Maggioře rozhodlo o dvou staronových mistrech Evropy v autokrosu. V nejsilnější divizi Super Buggy obhájil loňský titul Petr Nikodém a vše nasvědčuje tomu, že jsme svědky začátku jeho dlouholetého kralování.
Autokros patří doslova mezi naše národní sporty, ale dlouhých 15 let se český jezdec nemohl prosadit na nejvyšší příčku v nejdůležitější divizi. Až loni se to povedlo Petru Nikodémovi. Letos kraloval s ještě větší suverenitou a titul má v kapse už před koncem šampionátu, který se uzavře říjnovým kláním ve španělské Mollerusse. Vzhledem k věku 24letého dvojnásobného mistra Evropy lze očekávat, že jeho dominance bude pokračovat. Tým postavený kolem firmy Caravan Metropol patřící Jaroslavu Nikodémovi připravil buginu, která po technické stránce těžko hledá soupeře. Zejména turbomotor Honda disponuje skvělými parametry, ale jak už to tak bývá – ne zrovna skvělou spolehlivostí. Provozovat tuhle strojovnu bez hodně silného zázemí zavání ekonomickou sebevraždou. Své by o tom mohl vyprávět čtyřnásobný exmistr starého kontinentu Petr Bartoš. Ten vsadil na podobný motor, ale po jeho třetí explozi vyklidil pole a buginu raději prodal. Pokud bude u Nikodémů ekonomika šlapat tak jako dosud a nevytratí se chuť závodit, v ohrožení může být i zdánlivě nepřekonatelný rekord 10 mistrovských titulů německého fenoména Bernda Stubbeho.
Itálie předčasně korunovala i juniorského šampiona. Stal se jím tovární jezdec Alfa Racingu Arnošt Florián, jenž podobně jako jeho slavnější krajan obhájil titul z loňského roku. Dominanci českých jezdců může podtrhnout Jakub Novotný v šestnáctistovkách, pokud se mu Mollerussa povede víc než Maggiora, kde byl diskvalifikován. Navzdory vyloučení zůstává v čele průběžného pořadí s osmibodovým náskokem. Češi prostě evropskému autokrosu vládnou nejen výsledkově, ale i početně. Není divu, že mu nyní chtějí vládnout také promotérsky. Autoklub České republiky má zájem chopit se této role od příští sezony a podle prezidenta Jana Šťovíčka by řadu věcí dokázal zlepšit. Ne že by nebylo co zlepšovat, ale ve sportu založeném na účastnících, kteří si závodění platí primárně ze svého, se vždy jedná o velmi složitou agendu. Pokud k dohodě s FIA skutečně dojde, měl by se nový promotér zaměřit zejména na propagaci. Jenže autokrosaři tvoří dosti specifickou komunitu a realita této disciplíny bude tvrdým oříškem i pro zkušené marketingové mágy.