Jednou to přijít muselo a asi nepřekvapivě to přišlo právě letos. O uplynulém víkendu se měla v jižních Čechách uskutečnit 48. Rallye Český Krumlov, leč nestalo se tak. Na stejném místě se konala 9. Czech New Energies Rallye, která byla součástí mezinárodního mistrovství s názvem FIA Electric and New Energy Championship, což do češtiny ani nejde rozumně přeložit. Zamáčkněte slzu, nová éra motorsportu právě začíná…
Hektickému tlaku Evropské unie motoristický sport za své podstaty odolává stále obtížněji, a tak hledá cestu k záchraně. Nepřekvapivě ji nachází v elektromobilitě, což vede k překotnému vzniku různých elektrických seriálů, které se rojí jako houby po dešti. Závody formule E jsou špičkou ledovce, která už získala statut mistrovství světa, ale tím to zdaleka nekončí. Už letos se pod názvem Pure ETCR uskuteční seriál závodů cestovních vozů, od roku 2023 mají na okruzích závodit i elektrická „gétéčka“. Také v rallyekrosu se pro letošní sezonu připravuje šampionát FIA RX2e s tím, že napřesrok už bude elektrické i mistrovství světa. Ani v jedné stopě nezůstávají pozadu. Třída MotoE jezdí své závody v rámci silničních Grand Prix, elektrické stroje pronikly i do trialu a endura.
Soutěže zatím z pochopitelných důvodů odolávají, protože jejich charakter nevyhovuje omezenému dojezdu elektromobilů. A tak se vymyslela obezlička jménem rally pravidelnosti. Tady nejde o rychlost, ale o schopnost posádky přesně dodržovat stanovený rychlostní průměr na měřených zkouškách a zároveň o co nejúspornější jízdu. Po dojezdu do závěrečného uzavřeného parkoviště se výsledky pravidelnosti a spotřeby zkombinují, přičemž se přihlíží k technickým parametrům vozidla dle údajů jeho výrobce. Vzhledem k přepočtu na tzv. index energetické náročnosti mají šanci na medailové příčky v absolutním pořadí i větší, výkonnější, a tedy z principu méně úsporná vozidla. Czech New Energies Rallye 2021 podle těchto kritérií ovládly elektromobily Kia. Zvítězila posádka Michal Žďárský/Jakub Nábělek s Kiou e-Niro, pro stříbro si dojela dvojice Vojtěch Formánek/Pavel Huňáček s modelem e-Soul. Korejská značka si tak logicky připsala i prvenství v Poháru konstruktérů. Preference elektrického pohonu se projevují mimo jiné tím, že letos je tenhle šampionát vypsán pouze pro bateriové a vodíkové elektromobily. Ještě loni se mohly zapojit i hybridy či plynová auta.
Otázkou zůstává, jak na elektrický motorsport zareagují diváci, až budou moci závody navštěvovat. Že je něco tlačeno politicky, ještě nemusí znamenat, že je to také divácky atraktivní. Zrovna ePrix pořádané v centrech měst ukazují, že tato podoba motoristického sportu úplně netáhne – mnohdy spíš překáží a obyvatele kvůli nutným omezením štve. Otazníky vzbuzuje rovněž marketingová hodnota pro zúčastněné výrobce. Odchod Audi a BMW po této sezoně napovídá, že to nebude takové terno, jak se na začátku zdálo. Uvidíme, kam se věci posunou, až opadne prvotní nadšení z módního trendu a začnou se vyhodnocovat zisky i náklady. Třeba pak „benzínový“ motorsport dostane druhou šanci. V tuto chvíli však patří jednoznačně mezi ohrožené druhy…