Veterán začal nečekaně zostra

/
501 přečtení
7 minut čtení

Finálová série mistrovství světa na dlouhé ploché dráze odstartovala v německém Herxheimu za přítomnosti více než 14 000 diváků. Blýsknul se před nimi zejména český matador Josef Franc.

Úřadující světový šampion Mathieu Trésarrieu letos nebude obhajovat titul z důvodu pracovního vytížení, trůn se tedy uvolnil. Josef Franc zahájil sezonu tím nejlepším možným způsobem, když dramatický závod na Waldstadionu v Herxheimu urval pro sebe. Čtyřiačtyřicetiletý nestor, jinak též šestinásobný mistr ČR, se ani jednou nepropadl pod 2. pozici a vyhrál 3 z 5 rozjížděk základního rozpisu. Celý den byl ve skvělé formě a bojoval, ale měl i trochu štěstí, když domácího favorita Martina Smolinskiho pronásledovaly technické problémy. “Pořád tomu nevěřím. Je to skvělý začátek restartu mé kariéry po loňském zranění. Jsem moc rád za sebe a za všechny, kteří mi pomáhají. Byl to férový závod a vyhrál ten nejlepší – naštěstí jsem to byl já. Upřímně jsem docela překvapen, že jsem neudělal žádnou chybu. Motorka byla skvělá a všechno do sebe perfektně zapadlo,” zhodnotil své vystoupení v Herxheimu euforicky naladěný Franc.

Josefu Francovi se úvodní světové finále dlouhodrážní sezony 2023 povedlo téměř dokonale, naopak čerstvému mistru republiky Hynku Štichauerovi vůbec nesedlo. (Foto: FIM/Jesper Veldhuizen)

Vicemistr světa z loňského roku Zach Wajtknecht spolu s Němcem Smolinskim a Francouzem Gaétanem Stellou hladce prošel rozjížďkami, byť byl jednou diskvalifikován. Pětadvacetiletý Brit však ve finále nedokázal najít odpověď na famózní výkon France a skončil druhý. Domácí hrdina Lukas Fienhage, světový šampion z roku 2020, zachraňoval finálovou účast v rozjížďce Poslední šance. Tu vyhrál a ve finále si zajistil stupně vítězů. Na méně konzistentního Stellu už místo na pódiu nezbylo, Smolinski po selhání zapalovací svíčky do cíle nedojel. Bohužel i on už opustil motor Jawa, s nímž ještě nedávno závodil a v roce 2018 dokonce získal titul mistra světa. Podobně jako na krátké dráze prakticky celá špička přešla na pohonné jednotky GM, které jsou preferovány nejvýznamnějšími ladiči. Divišovská Jawa, stále měnící majitele i firemní identitu, se pomalu stává bezvýznamnou manufakturou. Pozice ztrácí nejen ve prospěch italské motorárny z Vicenzy, ale do zelí jí šlape také agilní producent rámů Stuha sídlící nikoliv náhodou rovněž v Divišově. A to je s ohledem na její bohatou historii, která se začala psát už v roce 1949 pod značkou ESO, přinejmenším smutné.

Motor Jawa 889 je sice průběžně modernizován, ale prominentní tuneři (a tím pádem špičkoví jezdci) o něj zájem neprojevují. (Foto: Jawa Factory s.r.o.)

Překvapivý úspěch Josefa France v Herxheimu jistě přitáhne větší pozornost českých příznivců motorsportu k dlouhé ploché dráze, která rozhodně nemá na růžích ustláno. Naplánováno je 6 světových finále, to příští 17. června v polském městě Ostrów Wielkopolski. Tamní dráha sice měří jen 372 m, ale FIM ji vzala na milost. Skutečně dlouhých oválů je jako šafránu a prakticky všechny se nacházejí v Německu nebo ve Francii. Ten v Mariánských Lázních aktuálně nemá mezinárodní homologaci, tudíž ho lze využívat jen pro mistrovství ČR. Nicméně podle zaručených zpráv z lázeňského městečka na západě Čech prochází rekonstrukčními úpravami, tak snad se na něj světový šampionát v dohledné době vrátí. Letos to však s jistotou nebude.

Průběžné pořadí MS po 1. finálovém závodě: 1. Josef Franc (CZ/Jawa GM) 21, 2. Zach Wajtknecht (GB/Trak Plus GM) 19, 3. Lukas Fienhage (D/Stuha GM) 17,… 15. Hynek Štichauer (CZ/Stuha GM) 1.

Napsat komentář

Předchozí článek

Motokárový svátek už o tomto víkendu v Třinci

Další článek

Český motorsport 2023 – 2. díl je online

Nejnovější články

V polovině hotovo?

Mistrovství světa silničních motocyklů vycházejících ze sériové produkce uzavřelo o víkendu na mosteckém autodromu první poločas.

Český ústup ze slávy

Automobilové závody do vrchu bývaly téměř jistou zásobárnou evropských medailí pro české jezdce. Tentokrát vše nasvědčuje

0 £0.00