Bída (nejen) českých okruhů

/
1396 přečtení
7 minut čtení

Mistrovství středoevropské FIA zóny v závodech automobilů na okruzích, z něhož se preparuje také pořadí českého šampionátu, odstartovalo o uplynulém víkendu na maďarském Hungaroringu. Bohužel jediným pozitivem se stala skutečnost, že se opravdu závodilo a neodkládalo kvůli covidu. Jinak to byl smutný pohled na úpadek kdysi zajímavého a hojně obsazeného seriálu. Stagnaci a cestu do ústraní zájmu jezdců i diváků nebylo možné přehlédnout už v několika posledních letech, a nyní pod tíhou covidové situace tu máme nefalšovanou krizi. 

Ta nejhůř dopadla na divizi 2, která ještě před několika lety nabízela alespoň plné startovní pole. Tentokrát se sešla na startu pouhá desítka monopostů značně nesouměřitelné výkonnosti, kde si každý jel víceméně svůj vlastní závod. Zázrak se nestal, a tak obě závodní jízdy opanoval srbský jezdec Paolo Brajnik se zbrusu novou Dallarou 320 Volkswagen Spiess. Proti téhle technice nemá šanci ani jezdecký Bůh, navíc Brajnik není úplné ořezávátko. Maximum možného vytěžil na Hungaroringu 18letý český mladík Matěj Kácovský. S obstarožní Dallarou F308 Fiat skončil jednou třetí a jednou druhý. Českou stopu zanechal v Maďarsku i Vladimír Netušil, když ve 2. závodě získal bronz. Z tohoto rozpačitého představení však vyplynulo především několik naléhavých otázek. Jak s touto divizí dál? Není na čase přetvořit ji na středoevropské mistrovství formule 4 s certifikací FIA? Kam se mají posouvat mladí talenti z kartingu, pokud nechtějí celou kariéru prožít na motokáře?

Foto: Janík Motorsport

Divize 4 dnes představuje směs naprosto všeho od špičkového „gété-trojky“ po starou Škodu Fabia. Rozdělení do 2 pelotonů není úplně logické, ale zhruba se dá říci, že v jednom jedou vozy GT a ve druhém cestovní automobily. Ke „gétéčkům“ se tradičně připojí pár sportovních prototypů tzv. divize 5, které pak většinou udávají tón. Ani tentokrát tomu nebylo jinak a všechny závody divize 4 (dva sprintové a jeden vytrvalostní) ovládl slovenský matador Miroslav Konopka se svým žlutým Ligierem JS P2 Nissan. V kvalifikaci ho sice zaskočil Václav Janík s pomalejší Normou M30 Nissan, ale z pole position vytěžil jen bronz. Ve druhém závodě se mu vedlo lépe a za vítězným Konopkou zaostal pouze o 1,2 s. Pravda, usnadnilo mu to odstoupení skvělého Poláka Marcina Jedlinskiho s Mercedesem AMG GT3, který ho v úvodní jízdě dokázal porazit… Solidní vystoupení má za sebou David Vršecký s dalším Mercedesem, který si takříkajíc na stará kolena porozuměl s rychlým „gétéčkem“ poté, co prakticky celý závodnický život strávil za volantem náklaďáku. Třetí příčka ve 2. závodě a současně vítězství v divizi 4 je výsledek z kategorie maximum možného. Mezi cestovními vozy divize 4 si plný počet bodů za 2 jasné výhry připsal švédský nováček Filip Sandström s pohárovým Renaultem Clio české stáje Carpek Racing.

Na Hungaroringu zahájil svoji letošní pouť po středoevropských okruzích také seriál cestovních vozů TCR Eastern Europe. Tady doslova kraloval mělnický mazák Tomáš Pekař se svým oranžovým Seatem León, když po kvalifikaci vyhrál i oba závody. Dobře se uvedl také jeho krajan Michal Makeš s dalším Seatem, který posbíral 2. a 3. místo, což ho řadí na 2. příčku průběžného pořadí. Úplně podle představ se nedařilo srbskému favoritovi Milovanu Vesničovi, jenž pro letošek přesedl do Audi RS3. Ten si dělal zálusk na víc než na 3. a 4. místo. Hon na Pekaře bude pokračovat 8.-9. května na Slovakiaringu.

Předchozí článek

Filip Salač: „V Portugalsku to byly vytrpěné body“

Další článek

Roman Kresta: „Tratí, na kterých se dnes ještě může závodit, je bohužel čím dál méně“

Nejnovější články

V polovině hotovo?

Mistrovství světa silničních motocyklů vycházejících ze sériové produkce uzavřelo o víkendu na mosteckém autodromu první poločas.

Český ústup ze slávy

Automobilové závody do vrchu bývaly téměř jistou zásobárnou evropských medailí pro české jezdce. Tentokrát vše nasvědčuje

0 £0.00