O víkendu se v italské Monze uzavřel letošní ročník mistrovství FIA vozů F3. Jediný český zástupce ve startovním poli Roman Staněk tam završil svůj 3. rok v tomto seriálu. Kam povedou jeho další kroky?
Konečné 5. místo není výsledkem špatným, na druhou stranu ani zázračným. Přes svůj nízký věk byl Staněk jedním z nejzkušenějších jezdců, vždyť ve formuli 3 absolvoval 3. kompletní sezonu v řadě. A jako člen mistrovského týmu Trident rozhodně patřil k favoritům. Ve vyrovnaném pelotonu sice držel teoretické šance na titul až do závěrečného podniku, ale ten se mu navzdory slibné kvalifikaci moc nevydařil. Ukázalo se, že ve vypjatých chvílích, kdy je potřeba zachovat chladnou hlavu a nezbytnému štěstí jít trochu naproti, mu zkrátka chybí psychická odolnost. Jaký to rozdíl proti týmovému kolegovi, který jakožto nováček prokázal v rozhodujících okamžicích instinkt mistra… Zane Maloney z maličkého ostrova v Karibiku se stal jednoznačně překvapením roku a závěr šampionátu zvládl naprosto excelentně. Pro zkušeného Staňka je nepříjemný zejména fakt, že se před ním umístili hned 3 soupeři se statusem rookie. Pouze vítězný Victor Martins měl za sebou zkušenost z předchozího roku.
Roman Staněk přesvědčil rychlostí, ale potřebná konzistence mu chyběla. Bez ní lze vyhrát tu a tam nějaký závod, ale nelze atakovat nejvyšší příčky v konečném pořadí. Zda 5. místo bude stačit na smysluplný postup do formule 2, zůstává otázkou. Jistě by mohl pokračovat 4. rokem ve formuli 3 a pokusit se o vylepšení výsledku, nicméně to už působí poněkud nastavovaně. Přestup do formule 2 se sice jeví logicky, ale pokud se tak nestane v rámci nějakého juniorského programu, jsou to v podstatě vyhozené peníze. A to rozhodně ne malé! Průměrný tým F2 „prodává“ místo na sezonu za zhruba 2 miliony eur, špičkové stáje požadují částky kolem 2,5 milionu eur. Staňkův problém spočívá v tom, že za ním nestojí prakticky žádní sponzoři. Téměř veškeré náklady táhne na svých bedrech jeho otec Roman Staněk starší. To není zrovna racionální způsob financování automobilového závodění na takto vysoké úrovni.
Formule 2 má v zásadě jediný smysl: otevřít vrátka do formule 1. Proto v ní hojně operují týmy z královské třídy s více či méně propracovanými programy na podporu talentovaných jezdců, ať už jde o Alpine, Ferrari, Red Bull či jiné. Jestli se v některém z nich objeví Roman Staněk, zatím není jasné. Jistě by v tom pomohla iniciativa na diplomatickém poli, nicméně konečné slovo vždy mají managementy příslušných stájí F1. Ty hodnotí v první řadě výkonnostní parametry, ale samozřejmě i vedlejší aspekty – například atraktivitu trhu, který daný jezdec reprezentuje. V současnosti třeba stoupá poptávka po americkém pilotovi, který ve formuli 1 dlouhodobě chybí. Není žádným tajemstvím, že česká národnost z tohoho pohledu nepatří k preferovaným. Nakonec i takový supertalent jako Oscar Piastri musel na svou příležitost rok čekat v ústraní a minimálně stejnou anabází si projde i letošní šampion formule 2 Felipe Drugovich. Ač Brazilec, ve formuli 1 se pro něj příští rok místo nenajde, nestane-li se něco naprosto neočekávaného. Jak vidno, ani titul z formule 2 nezajišťuje vstupenku do světa Grand Prix. Dobrá zpráva na závěr: i pokud Roman Staněk zůstane stranou zájmu silných partnerů, kteří by mu otevřeli dveře do formule 2 s nějakou perspektivou, nemusí to být konec jeho kariéry. Svými výkony ukázal, že je natolik dobrým jezdcem, aby se uchytil v roli placeného pilota. Nahrává mu i současný boom na poli sportovních vozů – ať už prototypů nebo „gétéček“. Tam si závodníci jeho kvalit dokážou vydělat zajímavé peníze. Na rozdíl od formulových tříd, které naopak obrovské peníze požírají…
Konečné pořadí FIA F3 mistrovství 2022: 1. Victor Martins (Francie/ART Grand Prix) 139, 2. Zane Maloney (Barbados/Trident) 134, 3. Oliver Bearman (Velká Británie/Prema Racing) 132, 4. Isack Hadjar (Francie/Hitech Grand Prix) 123, 5. Roman Staněk (Česko/Trident) 117, 6. Arthur Leclerc (Monako/Prema Racing) 114.