Doba motorsportu nepřeje a rallysportu zejména. O víkendu se ve Zlíně a okolí odehraje tradiční vrchol domácí soutěžácké sezony, ale s řadou otázek. Ta nejzásadnější zní: pojede se naposledy o body do mistrovství Evropy?
Startovní listina letošního 51. ročníku Barum Czech Rally Zlín čítá 114 přihlášených posádek, z toho 43 bodujících do mistrovství Evropy. Na první pohled se zdá být vše v obvyklém normálu. Jistě – možná chybí pár zvučnějších jmen, ale v kontextu doby by se dalo akceptovat i hubenější pole. Je nutné si uvědomit, že Barumka jako předposlední díl evropského šampionátu už logicky nepřiláká ty, kteří ztratili šance na přední umístění. Jako téměř jistý mistr Evropy přicestuje Španěl Efrén Llarena, jemuž k definitivní korunovaci stačí 7. místo v cíli. To se v dané konkurenci jeví jako vysoce pravděpodobné, nezasáhne-li do hry jezdecká chyba nebo technická závada. Nejžhavější kandidát na vítězství Jan Kopecký si zase může s předstihem pojistit titul mistra České republiky.
Co do kvantity a nakonec i kvality lze hovořit o standardním ročníku, ale pod pokličkou se zvyšují tlaky ze všech stran. Uspořádat automobilovou soutěž je rok od roku složitější. A nejde zdaleka jen o peníze, kterých se v postcovidové šlamastyce pochopitelně nedostává. Možná ještě větší výzvu pro pořadatele představují různá povolení, která si musejí zajistit. Přiznejme si na rovinu, že zájem veřejnosti o motoristický sport trvale klesá, což se promítá do ochoty státních orgánů tato povolení orazítkovat. V dobách, kdy na 10 fanoušků připadal 1 troublemaker, dal úředník razítko ochotněji než dnes, kdy rallye zajímá pár tisíc lidí, ale dalších pár desítek tisíc z různých důvodů štve. Protože nemohou jet nakupovat, protože se nedostanou ke známým, protože si nemohou vyrazit na kole… Prostor pro rallye se ve většině evropských zemí s rozpínajícím se osídlením radikálně zmenšuje. Lokality, kudy by bylo možné vést tratě rychlostních zkoušek, aniž by to někomu vadilo, už prakticky neexistují.
Do toho přišel nový promotér, který už oznámil záměr navýšit pro příští rok zalistovací poplatek. Barumka každoročně pracuje s napjatým rozpočtem a pokud dojde ke skokovému zdražení zápisného, téměř jistě to znamená její konec v ME. Navzdory všem protivenstvím současnosti si německé „es-er-óčko“ WRC Promoter GmbH může tento zdánlivě nelogický krok dovolit, jelikož má od letošního roku pod palcem oba šampionáty – světový i evropský. Poté, co se covidové restrikce definitivně rozplynuly, může uskutečňovat svůj plán postupného přesunu světového kalendáře mimo Evropu. V posledních 3 sezonách se drtivá většina podniků MS konala na evropské půdě, ale s tím je definitivní konec. Kromě Japonska, Keni a Nového Zélandu se počítá s návratem do Jižní Ameriky (Argentina nebo Chile) a jistá je i severoamerická soutěž. Buď se podaří zrealizovat všemi stranami preferovanou variantu ve státě Tennessee, nebo se do kalendáře 2023 zařadí Mexiko. Nově chce promotér s podporou FIA zavítat na Blízký Východ, kde není problém s penězi ani volným prostorem. Předběžně se hovoří o Saudské Arábii. Na Evropu tak zbyde maximálně 8 soutěží, přičemž smlouvu mají Monako, Švédsko, Chorvatsko, Sardinie, Finsko a Řecko. Těm ostatním (například právě skončené Rally Ypres v Belgii, ale zřejmě i německému ADAC) bude nabídnuto místo v kalendáři ME – za poplatek, který pro Barumku není akceptovatelný. Kdo chce vidět evropskou soutěž v Česku na vlastní oči, neměl by o víkendu na Zlínsku chybět. Dost možná bude mít poslední šanci…