Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /web/htdocs5/ceskymotorsportcz/home/www/wp-content/themes/fox/inc/admin/import.php on line 377
Rozpačité odcházení Romana Staňka – Český Motorsport

Rozpačité odcházení Romana Staňka

/
665 přečtení
9 minut čtení

Řekněme si to na rovinu a bez falešných příkras: 2. sezona Romana Staňka ve formuli 2 končí docela slušnou kocovinou. Nejen výsledkovou…

Přitom to začalo celkem nadějně. Nová generace monopostu Dallara F2 slibovala větší nepředvídatelnost, protože zkušenosti z minulých sezon najednou nehrály významnou roli. Předpoklady se skutečně potvrdily, když i léta dominující tým Prema tu a tam šlápnul vedle. Roman Staněk se bohužel od začátku trápil a jediným světlým momentem bylo 2. místo v australském sprintu, které se po dodatečné penalizaci Isacka Hadjara dokonce změnilo ve vítězství. Pak už to šlo z kopce a český jezdec se zpravidla řadil na samý chvost startovního pole. Těžko říct, zda za to může labilní psychika nebo něco jiného. Každopádně se ukázalo to, na co jsme upozorňovali před rokem. Kdo není zařazen do juniorského programu některého z týmů F1, má ve formuli 2 hodně těžký život. Roman Staněk sice nakonec našel podporu u zbrojařského holdingu CSG, ale zhruba polovina nákladů zůstala na bedrech jeho otce. V bezohledném světě Grand Prix je navíc finanční zabezpečení podmínkou pouze nutnou, nikoliv postačující. K úspěchu se toho musí sejít mnohem víc. To se nesešlo, a tak se k mizérii výsledkové přidala i mizérie komunikační. Jako blesk z čistého nebe zapůsobilo červencové prohlášení v Silverstonu, že víkend v Monze bude jeho posledním vystoupením ve stáji Trident. Mezitím uběhly 2 měsíce a 3 další závodní víkendy, a najednou je pokračování u Tridentu jednou z variant – dokonce možná tou nejpravděpodobnější. Romanovi zoufale chybí profesionální manažer, který by ho tímhle drsným prostředím dokázal provést bez podobných lapsů.

Týmovým kolegou u Tridentu je nizozemský „veterán“ Richard Verschoor, jenž zatím nasbíral 60 bodů a usadil se na 12. příčce průběžného pořadí. Našemu jezdci tím nastavil nepříjemné zrcadlo. (Foto: Trident Motorsport)

Co tedy bude dál? Kromě neslavného konce se nabízí dokončení sezony s Tridentem. Jako majitelé týmu bychom po tom všem o takového jezdce už nestáli, naštěstí Romana mají u Tridentu rádi a jeho komunikační neobratnost mu jistě odpustí. Teoreticky se mohou uvolnit místa i jinde. Německý AIX Racing, vedený bývalým šéfem Charouz Racing Systemu Bobem Vavříkem, patrně bude hledat potentnější náhradu za Taylora Barnarda, než jakou se v Monze ukázal být extrémně pomalý Nizozemec Niels Koolen. Šance se může otevřít dokonce i u slovutné Premy. Poté, co se Kevin Magnussen vybodoval pro Velkou cenu Azerbajdžánu, musí se MoneyGram Haas F1 Team porozhlédnout po náhradníkovi. Je dost možné, že se jím stane Oliver Bearman. Pak by minimálně v Baku byla Dallara od Premy k dispozici. Na druhou stranu platí, že s koncem sezony ve formuli 3 poptávka po sedačkách ve formuli 2 skokově vzroste. Roman Staněk tak při hledání bude čelit silné konkurenci mladých dravců v čele s čerstvým šampionem F3 Leonardem Fornarolim (shodou okolností odchovancem Tridentu). Ať už se rozhodne pro cokoliv, měl by mít na paměti, že se aktuálně nachází na 21. místě o pouhý bod před nejslabším článkem 22členného pole Rafaelem Villagómezem, a tomu přizpůsobit rétoriku. Že za všechno může špatné auto, je ten nejnešikovnější přístup ze všech nešikovných.

Roman Staněk se usadil v Itálii a dokonce si tam našel přítelkyni. Mluví plynně anglicky i italsky (a samozřejmě česky), což je pro kariéru okruhového jezdce velmi dobrý předpoklad. Zbývá učinit racionální rozhodnutí s ohledem na budoucnost. (Foto: archiv Romana Staňka)

Nestane-li se v závěrečných 3 podnicích zázrak, nelze letošní vystoupení Romana Staňka hodnotit jinak než jako neúspěch. Je evidentní, že další trápení ve formuli 2 postrádá opodstatnění. Sám jezdec sice hovořil o nabídce francouzské stáje DAMS pro příští rok, ale „nabídku“ za 2,7 milionu eur dostane od většiny týmů F2 nejen on. I kdyby potřebnou částku poskládal, bez profesionálního zázemí to budou zase jen utracené peníze. Rodákovi ze Zašové, dnes žijícímu v Itálii, bude v zimě 21 let. Dostává se tak do věku dospělého mladého muže, který by měl být schopen realistického úsudku. Svět automobilových závodů skýtá řadu možností, jak si vydělat zajímavé peníze. Vyprávět by o tom mohli nejen bývalí jezdci F1 Antonio Giovinazzi, Brendon Hartley nebo Mick Schumacher, ale také mnozí někdejší piloti F2. Snění o formuli 1 možná pocitově povznáší, ale fakticky nikam nevede. Je na čase obrátit list a postavit se na vlastní nohy – v životě i v motorsportu.

Napsat komentář

Předchozí článek

Šok! MotoGP v Brně už příští rok

Další článek

Iveco od de Rooye: Lopraisova nová zbraň pro Dakar 2025

Nejnovější články

0 £0.00