Roman Staněk před zásadní otázkou: jak dál?

/
1832 přečtení
7 minut čtení

Přestože kalendář FIA mistrovství formule 2 zahrnuje ještě pozdně listopadový víkend v Abu Dhabi, to podstatné lze shrnout už nyní. Jediný český jezdec ve startovním poli nezazářil a přes zimu bude nutné velmi pečlivě zvážit další kroky v jeho kariéře.

Že to jako nováček ve formuli 2 nebude mít snadné, bylo zřejmé na samém začátku. Ostatně prim hrají jezdci, kteří za sebou mají aspoň roční zkušenost. Na druhou stranu jiný nováček Victor Martins se blýskl několika pódiovými umístěními a aktuálně se nachází na 5. místě. Roman Staněk zatím nasbíral 15 bodů a mezi 22 účastníky mu patří 18. příčka. Nestane-li se v Abu Dhabi něco zcela nečekaného, bude to i jeho pozice v konečném pořadí. To samozřejmě není nic, z čeho by se v bezohledném paddocku Grand Prix dalo těžit. Jistě – někdy ho o větší bodový příděl připravila smůla, ale tu má čas od času téměř každý. Těsně pod vrcholem už se prostě nevyskytují vyloženě slabí jedinci. Tady závodnické řemeslo ovládají skoro všichni stejně dobře a rozhodují detaily, které bývají častěji v hlavě než v rukou. Vymlouvat se na okolnosti nemá význam. Jakkoliv to může znít neuctivě, v tomto prostředí nikoho nezajímají. Rozhodují jen výsledky.

Dvojice italského Tridentu Roman Staněk (20) a Clément Novalak (21) zatím posbírala skromných 43 bodů, což v hodnocení týmů stačí na předposlední 10. místo. Hůř je na tom už jen německý nováček PHM Racing s nulou na kontě. (Foto: Trident Motorsport)

Nejlepším výsledkem Romana Staňka zůstává 5. místo ze sprintového závodu v Rakousku, ale více bodů získal za 7. místo z hlavního závodu v Monaku. To je příliš málo na to, aby se dostal do hledáčku některého z týmů formule 1. A ruku na srdce: bez této návaznosti nedává smysl utrácet šílené peníze ve formuli 2. Prakticky jediným sponzorem Staňkovy kariéry dosud byly firmy jeho otce. Jakkoliv si to Roman Staněk starší možná nechce přiznat, šance na postup do formule 1 jsou miniaturní až nulové. Dokonce i mistři formule 2 to v posledních letech měli těžké. Loňský šampion Felipe Drugovich se stal „pouze“ rezervním pilotem Aston Martinu a pravděpodobný král letošní sezony Théo Pourchaire zřejmě dopadne stejně. Těm méně úspěšným navíc stojí v cestě překážka v podobě 40 bodů nutných pro zisk superlicence FIA. Roman Staněk jich zatím nasbíral 12. Aby se k superlicenci dostal, musel by v mistrovství vozů F2 skončit nejhůře čtvrtý. Pokud by to tak příští rok nedopadlo, 12 bodů se mu odečte, protože součet platí jen v rámci tříletého cyklu.

Od příštího roku budou mít všechny týmy k dispozici novou generaci monopostu Dallara. Motor Mécachrome zůstává stejný, ale jízdní vlastnosti se prý nezanedbatelně změní. Všichni tak začnou víceméně na zelené louce. (Foto: Formula Motorsport Limited)

Co tedy dál? To je otázka, nad kterou se u Staňků budou muset přes zimu vážně zamyslet. Další sezona ve formuli 2 se sice logicky nabízí, ale tlačit to dál „mazepinovským“ způsobem není rozumné ani prozíravé. Na této úrovni se jeví jako nutnost být součástí některého z juniorských programů, jejichž aparáty přebírají manažerské náležitosti i podstatnou část nákladů. Bez toho se nedá uspět v současné formuli 2 a už vůbec ne prorazit do formule 1. Přejme Romanu Staňkovi, aby se ho ujal někdo z vlivných lidí v paddocku Grand Prix. Pokud se tak nestane, před jezdcem jeho kvalit se nepochybně otevře řada jiných (většinou dobře placených) příležitostí.

Napsat komentář

Předchozí článek

Zašlá sláva tahačů

Další článek

Škoda Superb Combi Scout jako elegantní cestovatelský koráb

Nejnovější články

V polovině hotovo?

Mistrovství světa silničních motocyklů vycházejících ze sériové produkce uzavřelo o víkendu na mosteckém autodromu první poločas.

Český ústup ze slávy

Automobilové závody do vrchu bývaly téměř jistou zásobárnou evropských medailí pro české jezdce. Tentokrát vše nasvědčuje

0 £0.00