Není NASCAR jako NASCAR

/
748 přečtení
6 minut čtení

Závody cestovních vozů mají v USA obrovskou tradici, i když poněkud jinou než jinde ve světě. Jezdí se převážně na oválech a původně produkční vozy ze showroomů se změnily v siluety, které se svými sériově vyráběnými protějšky mají společné jen kontury kapotáží.

NASCAR (National Association for Stock Car Auto Racing) je rodinný obchodní podnik, který povoluje a řídí řadu motoristických sportovních událostí v USA, v nichž startují závodní speciály podle této formule. Firmu založil v roce 1947 Bill France a závody se oficiálně jezdí od roku 1948. Od sezony 2009 je generálním ředitelem NASCAR vnuk dnes již zesnulého zakladatele Brian France. NASCAR je největším podnikem svého druhu ve Spojených státech a se svými miliony fanoušků patří mezi nejsledovanější sporty v USA. Podle televizních ratingů se větší sledovanosti těší pouze profesionální zápasy amerického fotbalu. Třemi největšími závodními seriály s touto licencí jsou NASCAR Cup Series, Xfinity Series a Craftsman Truck Series, celkově se však pod patronací NASCAR pořádá okolo 1500 závodů na více než stovce tratí v USA, Kanadě a Mexiku. Exhibičně se závodilo v roce 1988 v Austrálii a mezi lety 1996 a 1998 v Japonsku. Hlavní sídlo NASCAR se nachází v Daytona Beach na Floridě, mezinárodní kanceláře jsou v Mexico City a v Torontu. Evropskou odnož NASCAR Whelen Euro Series řídí kancelář ve francouzském Saint Denis sur Loire.

Šasi z ocelových trubek dodává všem účastníkům přímo francouzský promotér Team FJ, jednotlivé stáje mohou volit kapotáž se siluetou Chevroletu Camaro, Fordu Mustang nebo Toyoty Camry. (Foto: NASCAR Whelen Euro Series/Bart Dehaese)

Bohužel evropský seriál, existující od roku 2009, ani zdaleka nedokázal získat zámořskou popularitu a stal se víceméně pouťovou atrakcí bez větší sportovní hodnoty. Možná je to i tím, že adoptoval s ohledem na jiný charakter tratí odlišné předpisy. Jakkoliv vozy vypadají na pohled téměř stejně jako jejich americké vzory, ve skutečnosti jsou dost pomalé a na evropských okruzích působí trochu neohrabaně. Kratší rozvor 2740 mm se podepisuje pod nižší hmotnostní limit 1225 kg. Jednotný motor Chevrolet 5,7 V8 je omezen na maximální výkon 400 koní, aby se závody mohly konat i na méně sofistikovaných okruzích. Na rozdíl od všech amerických seriálů pod hlavičkou NASCAR má ten evropský statut mezinárodní série FIA a musí dodržovat ustanovení přílohy O mezinárodního sportovního kodexu, což je poněkud svazující. Bez ohledu na to se ukazuje, že americká závodní kultura nemá v Evropě na růžích ustláno.

Jediným českým zástupcem je 28letý Martin Doubek, jenž nastupuje do závodů obou výkonnostních tříd se střídavými úspěchy. (Foto: NASCAR Whelen Euro Series/Bart Dehaese)

Podobně jako v loňském roce i letošní NASCAR Whelem Euro Series čítá 6 závodních víkendů a stejně jako loni se do ní zapojil český jezdec Martin Doubek. Přestože už nasbíral více než dost zkušeností a před sezonou si věřil na medailové umístění, zatím to v jeho podání není žádná velká sláva. Po poločasu mu v elitní třídě EuroNASCAR Pro patří 8. místo, v druholigové EuroNASCAR 2 je šestý. Druhou polovinu sezony zahájí o víkendu 26. a 27. srpna klání na autodromu v Mostě.

Napsat komentář

Předchozí článek

Blonďatá Češka se dočkala první výhry s prototypem

Další článek

Mareš na ME ve Švédsku senzačně šestý

Nejnovější články

V polovině hotovo?

Mistrovství světa silničních motocyklů vycházejících ze sériové produkce uzavřelo o víkendu na mosteckém autodromu první poločas.

Český ústup ze slávy

Automobilové závody do vrchu bývaly téměř jistou zásobárnou evropských medailí pro české jezdce. Tentokrát vše nasvědčuje

0 £0.00