Dilema historického motorsportu ve střední Evropě

/
995 přečtení
3 minut čtení

Automotodrom Brno hostil o víkendu velkou okruhovou událost s názvem Brno Grand Prix Revival. Na své si přišli nejen fandové historických závodních vozů, ale vlastně všichni příznivci motorsportu. Přestože ze strany organizátorů nešlo udělat víc, ne každý nakonec odcházel úplně spokojen.

Program složený z několika kvalitních sérií a doplněný přehlídkami i exhibičními jízdami byl bezesporu maximem dosažitelného. Brno Grand Prix Revival snesl srovnání dokonce i s tak ikonickými akcemi, jako jsou Goodwood Revival či Le Mans Classic. K dokonalosti chybělo více startujících, zejména největší taháky trpěly prořídlým pelotonem. Například startovní pole Masters Racing Legends pro vozy F1 do roku 1985 sestávalo z 12 monopostů, když k předchozímu podniku v nizozemském Zandvoortu se jich dostavilo 25, a ještě smutnější byl pohled na Masters Endurance Legends, kde se doslova ztrácela šestice prototypů a „gétéček“. Opět se ukázalo to, co si již před 6 lety vyzkoušeli v Mostě. Dostat majitele těchto historických unikátů do střední Evropy hraničí s nadlidským úkolem. Drtivá většina z nich pochází z Velké Británie (nebo tam trvale žije) a přesvědčit je k cestě do Česka není snadné. Jednak je to zpoza lamanšského kanálu dost daleko, ale roli hrají také resentimenty a z nich pramenící nedůvěra. Můžeme s tím nesouhlasit a nemusí se nám to líbit, ale pro mnoho movitých anglických gentlemanů jsme pořád postkomunistická východní Evropa, které je lepší se vyhnout. Obvykle se tyto závody konají ve Velké Británii a pokud už zavítají do zahraničí, pak na relativně blízké okruhy ve Francii, Belgii nebo Nizozemsku. Výlet do Itálie, Španělska či Portugalska se zpravidla pojí s dovolenou. Česko není na britských ostrovech vnímáno jako atraktivní dovolenková destinace, a tak na český okruh dorazí jen hrstka těch, jimž jde o celkové pořadí. Ostatní raději zůstanou doma. S tím se bohužel nedá nic dělat, ani kdyby se organizátoři samou snahou rozkrájeli. Lepšího výsledku objektivně dosáhnout nelze, byť by si to mnozí ze zhruba 20 tisíc přítomných diváků přáli. Tahle akce prostě zůstane výjimečnou událostí, která se v dohledné době nebude opakovat. Kdo ví, zda se zopakuje vůbec někdy…

Brněnskému víkendu Masters Racing Legends vládl Matthew Wrigley s Tyrrellem 011 Cosworth DFV z roku 1982, ale výsledky nebývají tím nejdůležitějším tématem historického motorsportu. (Foto: Masters Historic Racing UK)

Vrchol letošní sezony na Masarykově okruhu tedy patří minulosti, ale otázky týkající se jeho budoucnosti stále visí ve vzduchu. Nutno dodat, že Brno Grand Prix Revival pořádal spolek s názvem Československý automobilový klub pro Moravu a Slezsko – nikoliv společnost Automotodrom Brno. Ta stále zarputile mlčí, pokud jde o plány do budoucna. Je jasné, že bez významných investic nelze areál provozovat ani ve střednědobém horizontu. V této souvislosti zaujala slova, která při Velké ceně Německa na Sachsenringu vypustil do éteru šéf Dorny Carmelo Ezpeleta. „Ano, mluvíme se zodpovědnými lidmi, ale je potřeba vykonat spoustu práce,“ pronesl na adresu brněnského okruhu. Není bez zajímavosti, že Dorna prakticky neustále hledá vhodné lokace pro MotoGP, jelikož se každoročně potýká s nestabilním kalendářem. Jen letos vypadly už tři velké ceny, a to jsme teprve před poločasem. Kdyby Brno bylo připraveno, Velká cena ČR by se velmi snadno stala skutečností. Jenže připraveno není a podle slov Ezpelety nebude ani příští rok. Těžko z toho usuzovat, jestli od roku 2026 existuje reálná šance, nebo jde jen o zbožné přání. Přikláníme se spíše k druhé variantě, jakkoliv bychom se rádi mýlili. Vzhledem k tomu, že Dornu přebírá americká korporace Liberty Media vlastnící mimo jiné promotéra F1, už tak vysoké zalistovací poplatky v dohledné době ještě porostou. Dost dobře si nedokážeme představit, jak by se financovaly v českých podmínkách.

Napsat komentář

Předchozí článek

Italský stroj poslední šancí pro českého jezdce?

Další článek

V polovině hotovo?

Nejnovější články

0 £0.00