Právě před 30 lety: nejslabší neměl padáka

/
562 přečtení
2 minut čtení

V listopadu 1994 se v lesích kolem Chesteru konala jubilejní 50. Network Q RAC Rally, která tehdy uzavírala mistrovství světa v automobilových soutěžích. Pro značku Škoda, v té době ještě nahlíženou skrz prsty, měla zlatý nádech.

Přesně před 30 lety se Škoda stala vítězem světového poháru značek pro vozy s dvoulitrovými motory a jednou poháněnou nápravou – tzv. FIA 2-Litre World Rally Cupu. Byl to historicky první globální titul v rally pro automobilku z někdejší východní Evropy a svým způsobem začátek pozdější inklinace mladoboleslavského motorsportu k této disciplíně. Do světového poháru „dvoukolek“ se v sezoně 1994 započítávalo 8 podniků WRC a česká značka v něm hrála roli toho nejslabšího. Nastoupila totiž s už dosluhujícím Favoritem, z jehož zastaralé třináctistovky se podařilo vydolovat horko těžko 120 koní. Plnotučné šestnáctiventilové dvoulitry konkurenčních vozů Nissan Sunny GTi, Renault Clio Williams, Opel Astra GSi 16V či Ford Escort RS 2000 disponovaly výkonem téměř dvojnásobným. Navzdory tomu se české posádky Pavel Sibera/Petr Gross a Emil Triner/Jiří Klíma praly s handicapem Favoritu více než statečně a zejména v těžkých podmínkách ho dokázaly částečně eliminovat. Jasně že měly i štěstí, navíc se mohly opřít o servis továrního týmu. Přesto nikdo nečekal, že tohle vysmívané auto vyvinuté koncem 80. let v podmínkách krachujícího socialismu se těsně před odchodem do důchodu dočká svého největšího úspěchu.

Soutěžní vůz homologovaný 1. ledna 1989 pod číslem A 5373 vycházel ze sériového hatchbacku, takže měl pětidveřovou ocelovou karoserii vyztuženou ochranným rámem z tenkostěnných chrom-molybdenových trubek. Jeho hmotnost činila 750 kg a k pohonu sloužil hliníkový čtyřválec OHV s osmikanálovou hlavou a jedním karburátorem. Dle zpřevodování šestistupňové manuální převodovky dosahoval Favorit nejvyšší rychlosti 150 až 210 km/h, o zpomalení se starala čtveřice kotoučových brzd. (Foto: Škoda Auto)

Tým Škoda Motorsport vynechal zimní soutěž ve Švédsku (místo toho se zúčastnil slavné Rallye Monte Carlo) a svoji misi zahájil na náročné Portugalské rally. Sibera/Gross skončili druzí, Triner/Klíma třetí. Vítězství patřilo místnímu borci Macedovi s Renaultem. Na květnové Acropolis Rally se oba Favority dostaly do nejlepší desítky absolutního pořadí, což byl historický úspěch značky Škoda ve WRC. Ve světovém poháru FIA obsadily první dvě příčky. Dařilo se i ve Finsku a v Austrálii, kde bral Sibera bronz a zlato. Další cenné body pak české posádky vybojovaly na Rallye San Remo i Rallye Catalunya, jakkoliv na asfaltu byly stupně vítězů nedosažitelné. Cíl pro britskou RAC Rally zněl tedy jasně – uhájit vedoucí pozici ve světovém poháru. To se 6. a 7. místem mezi dvoulitry povedlo a překvapení bylo na světě. Česká automobilka podruhé ve své historii ovládla oficiální šampionát FIA, když léta páně 1981 získala evropský titul v okruhových závodech cestovních vozů. Škoda Favorit 136 L absolvovala pod hlavičkou továrního týmu 35 soutěží mistrovství světa a po sezoně 1994 uvolnila místo nové Škodě Felicia Kit Car.

Konečné pořadí FIA 2-Litre World Rally Cupu 1994

1. Škoda 43, 2. Nissan 40, 3. Renault 33, 4. General Motors Europe 32, 5. Peugeot 18, 6. Ford 10.

Napsat komentář

Předchozí článek

Téměř utajený úspěch českého mladíka

Další článek

Blesk z čistého nebe: Erik Cais pojede s Hyundaiem!

Nejnovější články

0 £0.00