České jezdkyně budou na zahraničních tratích čeřit vodu i letos. Které se vyplatí sledovat?
Velmi nabitý program má Gabriela Jílková. Čerstvě 28letá závodnice pokračuje v německém seriálu ADAC GT4 Germany, ale v jiném týmu a s jiným autem. Po 2 letech v Mercedesu usedne do Astonu Martin Vantage AMR GT4 a ve stáji ProSport Racing se stane součástí čistě ženské posádky. Její partnerkou bude Francouzka Célia Martin. Jiná Francouzka Lucile Cypriano se k Jílkové připojila ve francouzském mistrovství FFSA GT, kde spolu utvoří dvojici v Toyotě GR Supra GT4 Evo týmu Matmut Évolution. A aby toho nebylo málo, obě „gétéčková“ angažmá česká amazonka zkombinuje se zcela novou zkušeností. Pomineme-li pár závodů s podobně koncipovanou Pragou R1, poprvé ve své bohaté kariéře usedne do sportovního prototypu. Po boku Švýcara brazilského původu Lucase Maurona absolvuje ADAC Prototype Cup s vozem LMP3 nově vzniklé sestavy JvO Racing by Downforce Motorsports.
To 20letou Terezu Bábíčkovou provázely v závěru loňského roku samé špatné zprávy. Nejprve se zranila při havárii, kvůli tomu nemohla přijmout pozvání k testu s vozem F3 a nakonec ji jako jednu z účastnic zasáhl krach ženské W Series, po níž zbyly dluhy v řádu milionů britských liber. Její místo zaujímá F1 Academy, vypsaná pro dívky ve věku od 16 do 25 let. Ta sice slibuje delší než jepičí život, protože se o ni promotérsky postará Formula One Management Limited a ne parta naivních amatérů, jenže každá mince má 2 strany a žádná zázračná řešení neexistují. Zájemkyně nedostanou zaplacenou sedačku, ale pouze podporu ve výši 150 000 eur na rok. Zbytek si musejí obstarat samy prostřednictvím vlastních sponzorů. Rovněž použitá technika sestoupí o třídu níže ve srovnání se sérií W. Zatímco ta nasazovala poměrně drahé monoposty regionální formule 3, F1 Academy sází na levnější (a samozřejmě pomalejší) vozy formule 4. Přesto přilákala několik jezdkyň, které v minulosti s W Series měly co do činění. Jak si tento mix adeptek s různými předpoklady povede v reálu, ukáže 7 závodních víkendů letošní premiérové sezony. Mezi 15 účastnicemi nebude žádná Češka, začíná se koncem dubna na rakouském Red Bull Ringu.
Bábíčková se stáhla zpět na motokárové tratě, kde vyrostla. Letos bude kombinovat několik kartingových sérií včetně dvou prestižních kontinentálních šampionátů. Za sebou už má dvojitou premiéru v mistrovství Evropy – v březnu si vyzkoušela třídu OK a o uplynulém víkendu ochutnala nejvyšší třídu KZ. Českému publiku by se měla představit 20. a 21. května v Třinci. Na tamním Steel Ringu se uskuteční 2. podnik evropského seriálu „ókáček“. Zda se alespoň občas objeví na velkých automobilových okruzích, zůstává otevřenou záležitostí.
České motoristické sportovkyně se chystají do světa i v jedné stopě. Úřadující vicemistryně republiky v ženském motokrosu Aneta Čepeláková už má za sebou 2 podniky světového šampionátu. Jak nesmírně tvrdý chlebíček se tam kouše, poznala velmi rychle. Zatím je to v jejím podání o tom, zda se vůbec kvalifikuje mezi 40 nejrychlejších, které mohou nastoupit do závodních jízd. Uvidíme, jestli se v závěru sezony dokáže přiblížit bodovaným pozicím. Ve svých 17 letech patří k nejmladším účastnicím, takže má prostor učit se a sbírat zkušenosti. Na druhou stranu tuhle obecnou pravdu staví na hlavu aktuálně vedoucí závodnice MS – 15letý nizozemský zázrak Lotte van Drunen.
Ambiciózní plány spřádá také naše nejúspěšnější trialistka Denisa Pecháčková. Loni vyhrála se stopětadvacítkou světový pohár ve třídě Trial2 Women a letos míří do velkého mistrovství světa s novou dvěstěpadesátkou. Jenže při tom paradoxně naráží na svůj nízký věk. Požadované hranice 16 let dosáhne teprve 19. července. To znamená, že reálně se může zúčastnit až závěrečné dvojice podniků v Itálii (22.-23.7.) a Francii (2.-3.9.). Alespoň tam nasaje atmosféru mezi ženskou elitou bez tlaku na konečný výsledek a nabere vítr do plachet před plnohodnotnou sezonou 2024.