Všechno nasvědčuje tomu, že v sezoně 2023 zavítá do Česka jeden z podniků německého seriálu DTM. Půjde již o čtvrté pokračování ságy, která dosud úspěšná nebyla. Může vůbec německý autosport fungovat v české realitě?
Tenhle příběh se začal psát už v roce 1988, kdy se na Masarykově okruhu v Brně (tehdy se mu tak ještě říkat nesmělo) uskutečnil závodní víkend DTM jako jakási náhražka za mistrovství světa cestovních vozů, které na novém jihomoravském automotodromu hostovalo o rok dříve a po jediné sezoně zaniklo. Na začátku 90. let, v době pro motoristický sport téměř neomezených možností, se DTM do Brna vrátilo. Hlavní zásluhu na tom měl kontroverzní podnikatel a významný hybatel sportovního dění Antonín Charouz, jenž osobně zajistil ročníky 1991 a 1992. Jenže pak došlo k rozdělení Československa a objevily se ekonomické potíže, které původní nadšení notně přibrzdily. Třetí a zatím poslední pokus se datuje do období 2004 až 2005. Znovu u toho stál Antonín Charouz a znovu se jelo na brněnském okruhu. To už se závodilo se specifickými siluetami, jejichž čtyřlitrové osmiválce byly zárukou atraktivních časů na kolo. Ani to nestačilo k přilákání většího počtu diváků, a tak se po dvou letech DTM z Česka opět pakovalo.
Nyní se o totéž pokouší ambiciózní majitel mosteckého autodromu Josef Zajíček a je velmi pravděpodobné, že se mu to podaří zase na 2 roky. Je třeba si objektivně přiznat, že DTM už zdaleka není tím, čím bývalo. V současnosti jde o jednu z mnoha závodních sérií s vozy GT3 – v podstatě přímého konkurenta ADAC GT Masters, s nímž mají v Mostě zkušenost z doby nedávno minulé. V letech 2018 a 2019 tenhle německý šampionát zavítal na Autodrom Most, ale díru do světa tam neudělal. Není žádným tajemstvím, že ADAC potřebuje alespoň 15 000 diváků na místě, aby daná destinace měla naději na kalendářní slot i v dalších letech. Do Mostu si našla cestu horko těžko polovina. Na totéž dojede také DTM, kde je ekonomika promotérské firmy ITR nastavena na nějakých 30 000 diváků za víkend. Tomuto číslu se nelze přiblížit nejenom v Česku, ale vlastně nikde mimo Německo. Pro zajímavost: letošní klání DTM v italské Imole sledovalo přímo na okruhu Enzo e Dino Ferrari necelých 5000 lidí!
Německé série to nemají za hranicemi své domoviny jednoduché právě proto, že jsou příliš německé. Most sice na rozdíl od Brna leží velmi blízko německých hranic, ale to je v daném kontextu spíše přítěží. Většina závodů se logicky koná na německých okruzích, z nichž mnohé jsou od Mostu nepříliš vzdálené – Norisring v Norimberku jako tradiční destinace DTM necelých 300 km, Lausitzring coby areál statutárního partnera Dekra jen zhruba 200 km. Tradiční konzumenti DTM z příhraničních spolkových zemí se podle místa bydliště rozjedou tam či onam. Do zahraničí se z různých důvodů vypraví jen hrstka nadšenců, kteří objíždějí více závodů do roka. To se ostatně ukázalo již u vzpomínaného GT Masters, když se očekávaný příliv německých fanoušků do Mostu nekonal. A čeští diváci ceny nastavené německými promotéry pro německé publikum nepřekvapivě neakceptují. Pro úspěch jakéhokoliv závodního víkendu v Mostě je nutný souběh dvou podmínek: pořadatel musí mít v gesci cenovou politiku, jejímž prostřednictvím může ovlivnit návštěvnost z české strany, a nesmí mít v okolí žádný další podnik příslušného seriálu, aby dokázal přitáhnout významnější pozornost z německé strany. Přesně tak, jak je tomu u mistrovství světa superbiků… Výše zmíněné německé série nesplňují ani jednu z nich. Navzdory tomu doufejme, že se DTM v Mostě objeví. Cesta k trvale udržitelnému highlightu tamní automobilové sezony však vede jinudy.