Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /web/htdocs5/ceskymotorsportcz/home/www/wp-content/themes/fox/inc/admin/import.php on line 377
Už žádné fejky a vstup mezi smetánku – Český Motorsport

Už žádné fejky a vstup mezi smetánku

//
670 přečtení
8 minut čtení

Český hypersport Praga Bohema se představil o víkendu na akci Red Bull Showrun v Praze, ale již dříve se zapojil do závodních víkendů GT1 Sports Club v rámci prestižního seriálu Fanatec GT World Challenge. Do pěti let má vzniknout 89 kusů tohoto supersportovního automobilu.

Značka Praga má sice dlouhou historii, ale v posledních dekádách jako většina ostatních postsocialistických podniků živořila. Když se tedy v závěru roku 2022 objevila zmínka o plánech na ultimativní hypersport, málokdo ji bral vážně. A přece se to povedlo. Letos spatřily světlo světa první exempláře, které zamířily na závodní okruhy. Praga Bohema se v červnu zúčastnila oslav století čtyřiadvacetihodinovky ve Spa-Francorchamps a o měsíc později ji mohli obdivovat také diváci na Nürburgringu, kde za její volant usedl i britský jezdec Ben Collins vystupující svého času jako Stig v kultovním motoristickém pořadu Top Gear. Na trati se o pozornost dělila s takovými klenoty, jako jsou Bugatti Chiron, Ferrari Daytona SP3, Koenigsegg Regera, Lamborghini Revuelto, McLaren Senna či Pagani Utopia. O pohon 982 kg vážícího skvostu se stará 3,8litrový šestiválec twin-turbo z Nissanu GT-R, který po zásazích britského tunera Litchfield Motors disponuje výkonem 700 koní. Přes 6stupňovou sekvenční převodovku Hewland putuje na zadní kola točivý moment 725 Nm, maximální rychlost činí 305 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje během 2,3 sekundy. Velmi účinná aerodynamika generuje přítlak na úrovni 900 kg už při rychlosti 250 km/h. Přestože je stroj sestaven ze špičkových komponentů prémiových dodavatelů, rozhodně nejde o přebrandovanou zahraniční konstrukci. Vývoj probíhal zcela v režii mateřské společnosti Praga Global a ruční výrobu realizuje firma Kresta Racing v Luhačovicích. Bohema získala homologaci pro běžný silniční provoz, takže smí i na veřejné komunikace. Stačí k tomu „maličkost“ – 1 430 000 eur (bez daně).

Závodní speciál Praga R1 si oblíbili profesionální i amatérští jezdci v Česku, Nizozemsku, Velké Británii, ale třeba také v Austrálii nebo USA. (Foto: Praga Cars)

Nejen Bohemou žije Praga v současné době. Překvapivě dobře se daří malému sportovnímu prototypu R1, který brázdí závodní okruhy v mnoha zemích světa. Čeští fandové ho znají zásluhou Alexe Tlustého především ze středoevropského ESET Cupu, ale řada exemplářů bývá k vidění i v klubových závodech Carbonia Cupu. Na britských ostrovech našlo útočiště několik kusů v tamní ZEO Prototype Series, Pragy zdomácněly také na tratích Beneluxu v Supercar Challenge. Úspěchy nese americká mise v seriálu FARA a lehký český stroj s výkonným turbomotorem Renault se neztrácí ani v nejvyšší australské lize prototypů APS. Jen skuteční znalci vědí, že Praga Global hraje významnou roli v mezinárodním kartingu. V Itálii vyrábí závodní motokáry pod značkou IPK, jejíž jezdec Marek Skřivan se aktuálně nachází na 5. místě průběžného pořadí mistrovství Evropy ve třídě KZ2.

Fejková Praga vpravo se po jediné sezoně v Evropském poháru tahačů přeměnila zpět na Sisu, fejková Praga vlevo absolvovala pět Dakarů. (Foto: archiv)

Jak už to v těžkých časech bývá, ne všemi počiny se lze chlubit. V minulosti se pod značkou Praga ukrývalo kde co. Terénní motorky ED 250 a ED 610 si sice s úspěchem nepotykaly, ale aspoň to nebyly fejky. Bohužel totéž se nedá říct o náklaďácích, které se pokoušely těžit ze zašlé slávy poválečných modelů V3S a S5T. Jako první to zkusil na okruzích Martin Koloc, když pro sezonu 1997 přejmenoval Sisu SL 250 na neexistující Pragu TN 21.420 a několik měsíců vodil za nos bafuňáře FIA. Ti se mu o 2 roky později s radostí revanšovali a za podvody s tachografem ho v podstatě poslali do závodnického důchodu. To dakarský harcovník Aleš Loprais na to šel méně agresivně, přesto v roce 2019 nově postavenou Tatru zabalil do marketingové kamufláže Praga V4S DKR. Zda u toho také byly pohádky o budoucí výrobě užitkových vozidel, nevíme. Víme však určitě, že tento segment je pro Pragu uzavřenou historií. Pokus o resuscitaci Avie budiž varovným mementem…

Napsat komentář

Předchozí článek

Dorna v nouzi: šance na návrat MotoGP do Brna?

Další článek

Šok! MotoGP v Brně už příští rok

Nejnovější články

0 £0.00