WRC na rozcestí, dveře otevřené (nejen) pro Škodu

/
1.3K přečtení
4 minut čtení

Formule 1 nestojí o nové týmy, WEC odmítá zájemce. Zatímco vrcholné okruhové šampionáty prožívají zlaté časy, MS v rallye se potácí mezi životem a smrtí. Světová rada motorsportu FIA na svém středečním zasedání přijala několik opatření, která mají bezprostřední skon oddálit. Podaří se to?

Na začátku jako obvykle stála mantra hlásající nezbytnost elektrifikace. A tak v roce 2022 do MS vtrhly hybridní speciály Rally1, které měly přilákat nové výrobce. Jenže zůstalo u těch 2,5 dosavadních – a to ještě tu a tam někdo zahrozil odchodem. FIA v panice slepila pracovní skupinu pod vedeních bývalých britských spolujezdců Roberta Reida a Davida Richardse, kteří platí v rallyové komunitě za těžké váhy. Ani oni však nesvedou zázraky. Návrhy, s nimiž přišli a jež byly nakonec přijaty, vzbuzují místy naději, místy pocit marnosti. Na jejich obranu nutno dodat, že žádné jednoznačně pozitivní řešení neexistuje. Z krátkodobého hlediska se rezignace na elektrifikaci jeví jako krok správným směrem. Ostatně už letos se mohou světových soutěží účastnit nehybridní vozy Rally1, leč zatím se žádný takový neobjevil. Od roku 2025 se v této podobě představí všechny, což by mělo přinést zlevnění asi o 150 000 eur na kus. Při téměř milionové ceně to sice není zásadní úspora, ale lepší něco než nic. Špičkový výkon se odstraněním elektromotoru sníží o 100 kW, na druhou stranu úbytek hmotnosti 87 kg nebude kompenzován přídavnou zátěží, jak to vyžadují současné technické předpisy. Dosahované časy na rychlostních zkouškách by měly zůstat téměř stejné, takže divák na místě ani u televize nezaznamená rozdíl.

Už letos mohou startovat auta Rally1 pouze se spalovacím motorem, byť s jistými omezeními. Dosud se však žádné takové nikde neobjevilo a do konce sezony asi ani neobjeví. (Foto: WRC Promoter GmbH)

Mnohem problematičtěji vypadá druhé krátkodobé opatření, které vstoupí v platnost rovněž příští rok. Pracovně se nazývá Rally2+ a teoreticky umožňuje rozšířit startovní pole v nejvyšší třídě o současné vozy Rally2. Jenže prakticky se to téměř jistě mine účinkem. Konverze prostřednictvím tzv. WRC kitu je ekvilibristika na druhou. Mohutnější aero není nic proti ničemu, ale volnější restriktor, větší výfuk a zejména řazení pádly pod volantem už zavání neproveditelností. Kdo by tyhle úpravy na již existujících autech realizoval? Tohle nejsou samoděla, na nichž by každý mohl bastlit svépomocí. To jsou složitě homologované vozy s profesionálně vybalancovaným poměrem mezi výkonností a náklady. Jakýkoliv zásah do výkonnosti v tomto případě povede k navýšení nákladů. Techničtí experti spočítali, že uvolnění restriktoru o 2 mm by mělo za následek zkrácení intervalu mezi revizemi na polovinu. Jinými slovy servisní náklady vyskočí na dvojnásobek. A to je přesný opak toho, co si nová pravidla kladou za cíl.

Třeba i s touto Fabií Rally2, osazenou WRC kitem, bude možné příští rok vstoupit do nejvyšší třídy RC1. Jenže kdo ono osazení provede a kdo to celé zaplatí? (Foto: Škoda Motorsport)

Kromě okamžitých návrhů, které hasí požár, se v Ženevě rámcově diskutovalo i o střednědobých výhledech. WRC má být od roku 2027 založeno na unifikovaných rámových konstrukcích, na něž si bude moci kdokoliv navěsit téměř cokoliv. V zásadě půjde o buginy, které známe z nejvyšší třídy Ultimate v rally-raidech W2RC. Předpokládá se, že tuto zjednodušenou techniku budou moci stavět nejen automobilky, ale i nezávislí tuneři nebo dokonce soukromé týmy. To je sice reálný předpoklad, ale jak by řekl klasik, ďábel se ukrývá v detailu. A detaily zatím známy nejsou. Ví se jen tolik, že maximální výkon by se měl pohybovat okolo 330 koní a konečná cena by neměla přesáhnout 400 000 eur. Troufneme si odhadnout, že tyto siluety v budoucnu nahradí současné speciály Rally1 i Rally2. Pokud do té doby nějaké vzniknou, mohly by se v MS objevit už v průběhu sezony 2026, kdy končí homologační cyklus aktuální generace vozů Rally1.

Takhle nějak má vypadat budoucnost automobilových soutěží podle pánů Reida a Richardse. Technicky to může fungovat docela dobře, marketingově to velký smysl nedává. (Foto: Dacia)

No a protože žijeme v době svázané politickou korektností, samozřejmě nemohou chybět ani elektrické sny. FIA chce v budoucnosti (do konkrétního časového rámce se raději nepouští) otevřít MS i pro elektrické vozy. Jejich výkonnost by měla být naroubována na budoucí siluety se spalovacím motorem tak, aby se oba koncepty mohly rovnocenně postavit proti sobě. Do jaké míry jde o vážně míněný plán a do jaké o povinnou úlitbu zelené propagandě, která zůstane jen na papíru, se teprve uvidí. V každém případě máme stále intenzivnější pocit, že krizi globálního rallysportu může principielně vyřešit jen fúze WRC a W2RC.

Napsat komentář

Předchozí článek

Ženské mistrovství světa i na silnici, nechybí ani Češka

Další článek

Škoda eRally Cup vstupuje do 4. ročníku v nové podobě

Nejnovější články

0 £0.00