Šestnáctiletý český jezdec David Fabián se hlásí o místo na výsluní v motocyklovém trialu. O víkendu vyhrál soutěž mistrovství světa ve třídě Trial3 a podtrhl své ambice pro letošní sezonu.
Mezi 28 účastníky „stopětadvacítkové“ třídy Trial3 se mu ve španělském L’Hospitalet de L’Infant dařilo už v sobotu. Za úmorného vedra „našlapal“ 21 trestných bodů a obsadil 3. příčku. O den později předvedl na své Betě doslova koncert, v obtížných sekcích neudělal žádnou chybu a s pouhými 4 trestnými body vyhrál. Stal se tak prvním českým vítězem na úrovni světového šampionátu v historii této disciplíny. V průběžném pořadí se po dvou soutěžích usadil na 2. místě s 35 body a na vedoucího Brita Harryho Hemingwaye ztrácí jen 2 body. „Celý víkend bylo hodně velké horko, ale vše jsem zvládl a mám obrovskou radost. Příští týden se jedou další dva závody v Andorře. Budu se snažit zopakovat tento skvělý víkend a ještě vylepšit průběžné druhé místo v šampionátu,“ připomněl David Fabián skutečnost, že MS v trialu pokračuje už tento víkend v Sant Julià de Lòria na území malého evropského knížectví.
Mezi elitou ve třídě TrialGP opět prokázala své kvality živoucí legenda tohoto sportu Toni Bou. Tento 35letý Španěl má na kontě už 30 titulů mistra světa (15 v klasickém a 15 v halovém trialu), ale evidentně stále nemá dost. Na tovární Montese sice v sobotu skončil „až“ druhý, ale v neděli už vyhrál. Do Andorry odjíždí se stejným počtem 37 bodů jako jeho krajan Jaime Busto na stroji Vertigo. Stane se letos zázrak a dokáže někdo sesadit z trůnu krále, který na něm sedí nepřetržitě od roku 2007?
Tento specifický motorsport, kde místo rychlosti rozhoduje šikovnost v balancování na motocyklu při překonávání náročných překážek, letos zkouší revoluční novinku. Poprvé se v přímých soubojích utkávají stroje se spalovacími i elektrickými motory. Zatím mají navrch prvně jmenované, ale to se může poměrně rychle změnit. Vzhledem k omezené kilometráži není limitem dojezd, naopak v určitých situacích může elektromotor se svým průběhem točivého momentu představovat výhodu. Ve Španělsku se prezentoval jediný elektromotocykl málo známé francouzské značky Electric Motion, s nímž Gael Chatagno skončil v sobotu 4. ve třídě Trial2. Jelikož trialový speciál s elektrickým pohonem už postavila i Yamaha, dá se očekávat, že jediným exemplářem to neskončí. Budiž, zrovna v této disciplíně dává elektromobilita smysl – navíc není protlačovaná silou a trialistům zůstává možnost volby…
Kalendář MS v trialu 2022:
11.6. L’Hospitalet de L’Infant (Španělsko) TrialGP+Trial2+Trial3+TrialGP Women
12.6. L’Hospitalet de L’Infant (Španělsko) TrialGP+Trial2+Trial3+TrialGP Women
18.6. Sant Julià de Lòria (Andorra) TrialGP+Trial2+Trial3+TrialGP Women
19.6. Sant Julià de Lòria (Andorra) TrialGP+Trial2+Trial3+TrialGP Women
9.7. Neunkirchen (Německo) TrialGP+Trial2+TrialGP Women+Trial2 Women
10.7. Neunkirchen (Německo) TrialGP+Trial2+TrialGP Women+Trial2 Women
21.8. Comblain-au-Pont (Belgie) TrialGP+Trial2+Trial3
28.8. Cahors (Francie) TrialGP+Trial2+Trial3
17.9. Ponte di Legno (Itálie) TrialGP+Trial2+TrialGP Women+Trial2 Women
18.9. Ponte di Legno (Itálie) TrialGP+Trial2+TrialGP Women+Trial2 Women
23.-25.9. Monza (Itálie) Trial národů+FIM Vintage Trophy