Před 60 lety poprvé, letos v obnovené premiéře

/
819 přečtení
3 minut čtení

V neděli 25. července 1965 se v Brně poprvé uskutečnila Velká cena tehdejší ČSSR jako součást mistrovství světa silničních motocyklů. Téměř přesně o 60 let později, v neděli 20. července 2025, se tamtéž kolotoč nejprestižnějšího motocyklového šampionátu planety vrátí.

Byl to tehdy obrovský úspěch na sportovním i diplomatickém poli. Velká cena ČSSR silničních motocyklů se v Brně jezdila už od roku 1950, ale dosud jen jako významný mezinárodní podnik. Podzimní kongres FIM, konaný roku 1964 v Praze, přiklepl brněnským závodům statut MS. Pro organizátory tak začal boj s časem, protože bylo třeba splnit řadu podmínek, ale nakonec se vše zdárně stihlo. Trať měřila 13 940 m a zahrnovala 22 pravých a 18 levých zatáček. Pro naprostou většinu jezdců to byl pochopitelně zcela nový okruh. Brzy si ho však oblíbili a dokonce nešetřili chválou. Ve stejném duchu referovali zahraniční novináři, což bylo pro malou zemi ve střední Evropě svého druhu vyznamenání. A když v neděli dorazilo k trati přes 200 000 diváků, úspěch akce byl dokonán. Kanaďan Frank Perris na Suzuki se stal suverénem závodu třídy do 125 cm³, Phil Read na Yamaze vyhrál třídu do 250 cm³ a své kvality opět potvrdil Jim Redman s Hondou triumfem ve třídě do 350 cm³. V královských pětistovkách si Mike Hailwood na MV Agustě vítězstvím zajistil titul mistra světa. V té době se běžně stávalo, že jezdci závodili v několika třídách. To byl i případ Františka Šťastného, jenž dovedl Jawu do cíle na 6. místě shodně ve dvěstěpadesátkách i pětistovkách.

Masarykův okruh se chystá na návrat Velké ceny ČR. Zatím se pracuje na únikových zónách, kompletní obměna povrchu započne v březnu. (Foto: Automotodrom Brno)

Od té doby se Velká cena ČSSR v Brně zařadila mezi nejvýznamnější sportovní akce nejen v tehdejším Československu, ale v celé východní Evropě. Uskutečnila se 18krát za sebou, nicméně brněnští organizátoři postupně ztráceli schopnost držet krok se stále přísnějšími bezpečnostními požadavky FIM. Brněnský okruh zůstal poslední „přírodní“ tratí v seriálu MS a nevyhnutelně musel přijít o homologaci pro tyto závody. Vypadl tak z kalendáře a v letech 1983 – 1986 mohl hostit pouze tehdy „druholigové“ mistrovství Evropy silničních motocyklů. Návrat mezi elitu se uskutečnil v roce 1987, kdy byl otevřen moderní automotodrom poblíž osady Kývalka na pomezí Brna-Žebětína a Ostrovačic. Tam se MS odjelo v letech 1987 – 1991, absence roku 1992 se dnes připisuje zmatkům kolem dělení Československa. V roce 1993 se tradiční akce obnovila pod novým názvem Velká cena ČR a konala se nepřetržitě do roku 2020. Přibližně od přelomu nultých a desátých let ji však provázely každoroční tahanice kolem financování, které byly z větší části důsledkem divokého převodu vlastnických práv z nástupnických organizací Svazarmu na soukromé subjekty. Tahle nedůstojná taškařice, plná vydírání a netransparentního hospodaření, skončila i díky covidu v roce 2021. Letos se tedy po 5 letech na dlouhou historii Velké ceny ČR naváže. Bude to tentokrát úspěšnější příběh?

Napsat komentář

Předchozí článek

5 zásadních otázek roku 2025

Další článek

Lukáš Chum opět triumfuje v kategorii motorismus na Sportovní fotografii roku 2024

Nejnovější články

0 £0.00