Globální seriály cestovních vozů startují, fanfáry však neznějí

/
815 přečtení
3 minut čtení

O víkendu se v portugalském Portimau roztočí kola evropské série TCR Europe. Zásluhou Jáchyma Galáše a stáje Janík Motorsport u toho nebude chybět ani český element. O týden později pak ve francouzském Pau zahájí světové poháry FIA WTCR a FIA ETCR. Bohužel nelze přehlédnout, že scéna závodů cestovních vozů prochází krizí. 

Současná mizérie automobilového průmyslu se docela logicky dotýká nejvíc právě jí. Zatímco specializovaní výrobci závodních monopostů a prototypů jako Dallara, Ligier, Oreca či Tatuus nemusejí brát ohledy na politická zadání populistů všeho druhu, velkoobjemoví producenti typu Hyundai, Peugeot, Volkswagen či Toyota jsou v úplně jiné situaci. Když se nedaří byznysově (a v současné době se z různých důvodů nedaří skoro nikomu), odskáče to jako první motorsport. A čím více jsou do daného seriálu zainteresovány samotné automobilky, tím větší má problém. Proto trpí především již zmíněné světové poháry. FIA WTCR, který měl podle původního kalendáře začínat v Mostě, dal s obtížemi dohromady 17členné startovní pole. To je úplně stejný počet, jaký se sešel v posledním ročníku mistrovství světa cestovních vozů před jeho zánikem na konci sezony 2017. Skoro by se chtělo říci, že ani není třeba litovat neuskutečnění mosteckého podniku…

Aby světový pohár nevyhrálo čínské Lynk&Co 03 jako v letech 2020 a 2021, to by se musel stát zázrak. V 17členném poli jich bude 5. (Foto: Cyan Racing)

Ještě hůře je na tom světový pohár elektrických cestovních vozů FIA ETCR, který se musí spokojit s 12hlavým pelotonem. Už několik let nám samozvaní spasitelé všehomíra prorokují elektrickou budoucnost nejen v běžném provozu, ale i v motorsportu. Kam se ta zelená budoucnost vytratila? Proč její největší propagátoři nenasadí do závodů elektrická auta, která dnes vyrábějí a vnucují lidem? Jeden by očekával, že takový Volkswagen se bude moci přetrhnout, aby na závodních okruzích ukázal v akci svůj „geniální“ elektromobil ID.3. Kde asi soudruzi z NDR udělali chybu, že tomu tak není? Ironií osudu zachraňují tohle uměle narozené dítě modely, které s elektromobilitou nemají vůbec nic společného. Hyundai znásilnil prapodivný (každopádně v originálu výhradně benzinový) kupé-hatchback Veloster, aby z něj udělal elektrický závoďák. Proboha, jaký to má smysl? Prakticky to samé provedla Cupra s Leonem. A aby tenhle seriál neumřel dřív, než přijde na svět, za vydatné pomoci promotéra nasadí 4 auta ještě soukromý tuner Romeo Ferraris z Milána. I on si vybral pro zástavbu elektrického pohonu model, který snad nemůže být elektromobilitě vzdálenější – Alfu Romeo Giulia.

Elantry Václava Janíka pilotují v letošním ročníku TCR Europe Čech Jáchym Galáš se startovním číslem 24 a Slovák Maťo Homola se startovním číslem 70. (Foto: Janík Motorsport)

Paradoxně nejzajímavější závodění slibuje hierarchicky níže položený seriál. Do TCR Europe 2022 se přihlásilo 21 jezdců, což na současnou bídu není úplně špatné číslo. Škoda, že proti minulosti hodně utrpěla pestrost startovního pole. To tvoří automobily pouze 4 značek – Audi, Cupra, Honda a Hyundai. Právě se dvěma novými vozy Hyundai Elantra N nastoupí na start český tým Janík Motorsport. Stejně jako v loňském roce ho budou reprezentovat Jáchym Galáš a Maťo Homola. Ve druhé sezoně by si oba měli počínat lépe než loni, kdy obsadili 13. (Homola) a 17. (Galáš) místo v konečném pořadí. Jejich snažení však tuzemští diváci na vlastní oči neuvidí, protože žádné ze 7 klání nezavítá do Česka. Otázka do Mostu i do Brna tedy zní, zda není na čase to napravit.

Napsat komentář

Předchozí článek

Romanu Staňkovi to konečně vyšlo, v Imole oslavil premiérové vítězství

Další článek

1. díl Českého motorsportu je online

Nejnovější články

0 £0.00