Už už se fandové okruhových závodů smiřovali s tím, že se v tuzemsku žádného většího podniku nedočkají. A přece se to povedlo – překvapivě, na poslední chvíli, ale s o to větší perspektivou… Mistrovství světa superbiků a supersportů míří i díky diplomatické iniciativě prezidenta AČR Jana Šťovíčka do Mostu, smlouva mezi akciovou společností Autodrom Most a promotérskou skupinou Dorna Sports S. L. byla podepsána na relativně dlouhou dobu 5 let. Na stejnou dobu zakoupila TV Nova vysílací práva pro Česko a Slovensko, MS superbiků a supersportů tak budou moci sledovat diváci stanice Nova Sport a videoportálu Voyo podobně jako v případě klasického MS silničních motocyklů živě. Ostře sledovaný premiérový ročník se v Mostě odehraje o víkendu 7. – 8. srpna 2021. Doufejme, že bude povolená alespoň nějaká divácká kulisa.
Most se celá desetiletí musel smiřovat s tím, že je ve stínu slavnějšího brněnského okruhu, přestože právě na severu Čech byla v roce 1983 otevřena vůbec první speciální závodní trať v někdejší ČSSR. V Brně se jezdilo na přírodním okruhu až do roku 1986. Když se 14. srpna 1983 slavnostně otevřel Autodrom Most jako výsledek rekultivační činnosti po těžbě hnědého uhlí, byla to velká sláva. Na první mezinárodní závody tehdy dorazilo 90 000 diváků. Tradiční srpnový termín Interserie pak zůstal zlatým hřebem programu po dalších 10 let. Od roku 1987 se jako druhý významný pilíř přidalo mistrovství Evropy silničních motocyklů, které oscilovalo mezi červnem a červencem. Jenže navzdory obdivuhodným diváckým návštěvám se ty největší závody odehrávaly v Brně, kde mezitím vyrostl moderní a kompromisy nesvázaný automotodrom. Nůžky se ještě více začaly rozevírat od poloviny 90. let, kdy Interserie začala ztrácet lesk, až úplně zanikla, a evropský šampionát silničních motocyklů o pár let později dopadl stejně.
Snahy přivést do Mostu špičkový motorsport se čas od času objevily, ale vždy byly buď polovičaté, naivní, nebo prostě smolné. Například mistrovství světa superbiků se tam mělo jet už v roce 1992, ale doslova na poslední chvíli z toho sešlo. O rok později sice do Česka skutečně zavítalo, jenže tahle premiéra se už odehrála v Brně, kam se seriál později ještě několikrát vrátil (naposledy v roce 2018). Největším motocyklovým „zářezem“ severočeského autodromu se tak stal světový pohár sajdkárů, který však v Mostě hostoval pouze jednou – 13. července 1997 (viz dobové video). Zaznamenáníhodným počinem, bohužel opět jednorázovým, byl vytrvalostní závod evropské Le Mans série 5. srpna 2001. Tehdy ELMS fungovala jako odnož americké Le Mans série a přestože se předběžně s Mostem počítalo i pro sezonu 2002, po teroristických útocích v září 2001 všechno padlo. Pak už mostecký okruh žil z podstaty a víceméně chátral, dokud v roce 2014 nezměnil majitele. Ten nový sice nastoupil s elánem a realizoval nutné investice, ale dopustil se i řady strategických (a poměrně drahých) chyb.
O to větším překvapením je skutečnost, že sympatickou snahu o povznesení areálu nevzdal a korunoval ji nečekaným úspěchem. Tentokrát to totiž dává smysl, a tak by nemuselo zůstat u jednorázového výkřiku. Především se změnila situace na domácím kolbišti, kdy Automotodrom Brno po blamáži kolem Grand Prix Česka rezignoval a uchýlil se do role lokálního okruhu bez jakýchkoliv ambicí. To umožní mosteckému autodromu konečně vystoupit z ústraní a nabrat vítr do plachet. Z kalendáře MS superbiků už loni vypadlo tradiční zastavení ve východoněmeckém Oscherslebenu, a není v něm ani letos. Pokud to tak zůstane i v budoucnu, s ohledem na blízkost německých hranic se otevírá šance přitáhnout do Mostu solidní diváckou základnu z příhraničních spolkových zemí. Rovněž letní termín na začátku druhé poloviny prázdnin hraje diváckému zájmu do karet. A v neposlední řadě Dorna jako promotér obou největších šampionátů motocyklové silnice razí cestu jejich výraznějšího oddělení, proto preferuje konání superbikových závodů mimo okruhy Grand Prix.
Výchozí pozice tedy vypadá nadějně, ale úplně vyhráno samozřejmě není. Pro mostecký okruh je to zdaleka největší sousto v jeho dosavadní historii. Ve velmi krátké době bude muset získat (a pak udržovat) poměrně přísnou okruhovou licenci FIM Grade B, vysokým nárokům bude čelit i personál na všech pozicích. Jen úspěšné splnění veškerých podmínek zaručí, že pětiletá smlouva bude realizována v plném rozsahu. Na příkladu Grand Prix ČR jsme jasně viděli, že tady neplatí automatické bianco šeky. Držme mosteckým palce a doufejme, že třeba už příští rok, kdy jejich autodrom vstoupí do své 40. sezony, podobným způsobem potěší také fanoušky automobilového sportu.
Kalendář MS superbiků 2021
Datum | Okruh | Místo | Třídy |
22.-23.5. | Motorland Aragón | Alcañiz (Španělsko) | všechny |
29.-30.5. | Autódromo Fernanda Pires da Silva | Estoril (Portugalsko) | SBK, SSP |
12.-13.6. | Misano World Circuit Marco Simoncelli | Misano Adriatico (Itálie) | všechny |
3.-4.7. | Donington Park | Leicestershire (Velká Británie) | SBK |
24.-25.7. | TT Circuit Assen | Assen (Nizozemsko) | všechny |
7.-8.8. | Autodrom Most | Most (Česko) | všechny |
21.-22.8. | Circuito de Navarra | Los Arcos (Španělsko) | SBK, SSP |
4.-5.9. | Circuit de Nevers | Magny-Cours (Francie) | všechny |
18.-19.9. | Circuit de Barcelona-Catalunya | Montmeló (Španělsko) | všechny |
25.-26.9. | Circuito de Jerez – Ángel Nieto | Jerez de la Frontera (Španělsko) | všechny |
2.-3.10. | Algarve International Circuit | Portimão (Portugalsko) | všechny |
16.-17.10. | Circuito San Juan Villicum | San Juan (Argentina) | SBK, SSP |
13.-14.11. | Mandalika International Street Circuit | Lombok (Indonésie) | SBK, SSP |