Středoevropská rally pomalu získává konkrétní obrysy a soudě podle stesků některých pořadatelů významných podniků na českém území, zřejmě odčerpá významnou část veřejné podpory alokované pro motoristický sport. Přitom budoucnost této disciplíny se nejeví vůbec růžově.
Není žádným tajemstvím, že zelený fanatismus eurounijních papalášů postupně zařízne většinu modelů segmentu B. A právě z nich vycházejí téměř všechny soutěžní vozy. První hmatatelnou obětí se stal Ford Fiesta, jehož produkce skončila bez náhrady. Podobný osud čeká v brzké době Citroën C3. Pokud nějakého nástupce dostane, pak to bude SUV podobné současnému Citroënu C3 Aircross. Škoda Fabia ve výrobě ještě pár let vydrží, ale už nyní je zřejmé, že jde o poslední generaci svého druhu. Následovníkem bude plně elektrický Volkswagen ID.2 s logem Škody. Velmi pravděpodobně stejný osud čeká Renault Clio. Co bude s dvojčaty Peugeot 208/Opel Corsa, zatím těžko odhadovat. Jedno je však jisté: tradiční malé hatchbacky nahradí buď elektromobily, nebo různé variace na téma SUV. Ani jedno není pro rally rozumně použitelné. Názorně to ukazuje elektrická třída Rally5e, kterou FIA už předloni oficiálně vypsala. Nepřekvapivě dodnes neexistuje jediný homologovaný exemplář. Jak by to mohlo v praxi vypadat, kdyby něco takového skutečně vzniklo, dává tušit německý značkový pohár ADAC Opel e-Rally Cup. Ano, soutěž zhruba v rozsahu našeho rallysprintu elektrické Corsy bez problémů zvládnou. Jak moc je to divácky atraktivní, nechť z přiloženého videa posoudí každý sám.
Jiné alternativy se v zásadě nerýsují. Rallycrosovou cestou se vydat nelze, neboť zvýšením výkonu by klesl dojezd pod kritickou hodnotu. Speciály RX1e sice disponují výkonem 500 kW, jenže ujedou pár kilometrů během jedné několikaminutové jízdy a míří k nabíječce. Že by se vrátila éra větších modelů typu Ford Focus, Peugeot 308 či Škoda Octavia, se dá téměř vyloučit. Neuspěl ani původně bohulibý záměr přivést na soutěžní tratě vozy GT. Drahá „gétéčka“ sice elektrifikačnímu šílenství dosud vzdorují, ale pro soutěže se ze své podstaty nehodí. A tak zatímco na okruzích prožívají boom, v rally to mají po několika letech živoření spočítané. Letos už ani nebyl vypsán FIA R-GT Cup a tenhle pokus končí nezdarem. Aktuálně existuje jediný použitelný model – Alpine A110 R-GT. Dožívá pár kusů výběhového Abarthu a sem tam nějaké starší Porsche.
Až začátkem příštího roku spatří světlo světa Toyota GR Yaris Rally2, s největší pravděpodobností půjde o úplně poslední rallyové auto. Co bude dál? To si dnes netroufnou odhadovat ani hlavy pomazané. Nějakou dobu se jistě dá žít z podstaty, ale pokud někdo nepřijde se zázračným řešením v horizontu 2 až 3 let, po roce 2030 nebude s čím jezdit. Rozhodně ne tak, aby to bylo „koukatelné“… Nepochybně se bude uvažovat o různých fúzích s cross-country soutěžemi, bajami či sériemi jako Extreme E, ale to už bude něco docela jiného než rally, jak jsme je znali po celá desetiletí.